Utorak, 28.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Hrana za bolji vid

Šargarepa, kajsija, zeleno povrće, tikvice, beli i crni luk, riba i druge namirnice imaju blagorodno dejstvo na oči
(Фотографије Пиксабеј)

Na zdravlje očiju utiču mnogi faktori kojima smo okruženi: prašina, vetar, izduvni gasovi, fizičke traume, vibracije, dugotrajno gledanje u monitor, UV zraci i veoma niske temperature.

Bez ulaženja u medicinske tretmane kojima možete popraviti vid, postoji nešto potpuno bezbolno, zdravo i ukusno, čime možete povoljno uticati na njega. To je vaša hrana. Mnoge namirnice imaju blagotvoran uticaj na zdravlje očiju. Potrebne minerale, vitamine, antioksidanse i druge biološki vredne materije koji pogoduju boljem vidu unećete uravnoteženom ishranom bogatom lisnatim povrćem, ribom, voćem i mesom. Zaštitite oči od loših uticaja sredine, odmarajte ih kada god stignete i ne zadržavajte se puno pred računarom, ako ne morate. Na genetske faktore, nažalost, ne možete uticati, ali vašim očima možete dati ono što im treba iz nutritivno vredne hrane.

Šargarepa: Prvi izbor za bolji vid je uvek šargarepa. Verovatno ste već čuli za njena blagotvorna svojstva, ali ukratko, njena snaga leži u obilju beta karotena, likopena i luteina. Prvi je dobar za mrežnjaču oka i štiti je od UVA zračenja. Likopen deluje kao antioksidans i štiti oči od UVB zraka. Lutein je zaštitni fitonutrijent koji ima izrazito jako antioksidativno delovanje protiv slobodnih radikala.

Kajsija: Baš kao i šargarepa i kajsija sadrži beta karoten i likopen i potpomaže zdravlju očiju. U telu se beta karoten pretvara u vitamin A koji se opire oksidativnom oštećenju na sočivu i sprečava degenerativne promene katarakte. Kajsija je bogata karotenoidima koji popravljaju vid.

Jaja: Bilo da volite jaja na oko, poširana, omlet ili kuvana, jaja su važna za dobar vid. Tamnije žumance ima više nutrijenata. Jaja su bogat izvor sumpora i cisteina, dve komponente proteina glutationa koji čuva sočivo od oksidativnog oštećenja. Žumance sadrži lutein, kao i esencijalne masne kiseline, cink i Be vitamine, koji svi imaju pozitivan uticaj na vid.

Tamno bobičasto voće: Borovnice, kupine, crne ribizle i crne sorte grožđa sadrže antocijanine, koji štite i jačaju vid. To su jaki fitonutrijenti. Borovnice smanjuju zamor oka, a pored antocijanina sadrže i karotenoide, zeaksantin i lutein, kvercitin, rutin i rezveratol. Osim njih sadrži i selen i cink. Veoma zdravo za oči.

Zeleno lisnato povrće: Mnogi znaju koliko je zeleno lisnato povrće zdravo, a posebno je zdravo za oči i vid. Povrće iz ove grupe sadrži obilje hranljivih materija poput kalcijuma, vitamina A, Be12, Ce. Brokoli, spanać, zelena salata i kelj daju očima neophodne minerale i vitamine, a nivo antioksidanasa u njima je izrazito velik. Oni štite mrežnjaču od UV zračenja i sprečavaju degeneraciju oka. Redovna upotreba zelenog lisnatog povrća može smanjiti probleme sa vidom i kataraktom. Najbolje bi bilo da ne prekuvate ovo povrće i iskoristite sve nutrijente na pravi način.

Tikvice i avokado: Tikvice su siromašne kalorijama, ali su bogate antioksidansima luteinom i zeaksantinom. Avokado sadrži iste antioksidanse kao tikvice, a najviše ima luteina od bilo kojeg dugog voća. Sve što je očima potrebno da se zaštite od katarakte i degenerativnih bolesti oka.

Beli i crni luk: Beli i crni luk obiluju sumpornim jedinjenjima, koja potpomažu zdravlje sočiva, a sprečavaju glaukom, kataraktu i degenerativne bolesti. Osim toga, luk popravlja cirkulaciju oka i jača imunitet.

Riba: Losos, tuna, sardine, bakalar i skuša sadrže omega 3 masne kiseline koje veoma povoljno utiču i na zdravlje oka. Riba je odličan izvor EPA i DHA, dve omega 3 masne kiseline koje su važne za zdravlje ćelija oka.

Bademi, kikiriki i orasi: Bademi sadrže vitamin E koji služi za prevenciju od katarakte. Orasi su bogati omega 3 masnim kiselinama.

Paradajz, paprike i citrusi: Paradajz obiluje likopenom, luteinom i Ce vitaminom koji povoljno utiču na zdravlje oka. Citrusno voće i paprike obiluju vitaminom Ce i odlični su u prevenciji katarakte i infekcija.

Naravno, postoji i hrana koja nikako nije zdrava za oči, pa se potrudite da izbegavate sledeće namirnice: šećer, transmasti, rafinisane proizvode, hranu sa velikim glikemijskim indeksom kao što su testenina, hleb, žitarice i sve što ima umami ukus, tj. sadrži mononatrijum glutaminat. Preterivanje u ovim namirnicama može biti štetno za oči i može dovesti do problema poput glaukoma.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.