Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Trećina vozača nije spremna za zimske uslove vožnje

Slaba vidljivost, klizav kolovoz, usporen saobraćaj zahtevaju smirenog i racionalnog vozača - U uslovima snega i leda na kolovozu savet stručnjaka je izbegavanje naglih promena pravca kretanja vozila i nagla kočenja
Фото Пиксабеј

Po Srbiji, uglavnom na planinama i mestima sa većom nadmorskim visinama, pao je sneg, što je signal vozačima da pripreme vozila za otežane uslove vožnje. Zimske gume su po zakonu obavezne za naredni period a i lanci u gepeku ako se uputite u područja sa naslagama snega.

Nepovoljne vremenske prilike zahtevaju od vozača veću opreznost za volanom, vožnju smanjenom brzinom prilagođenom uslovima na putu, kao i dobru pripremu vozila za zimske uslove vožnje. Slaba vidljivost, klizav kolovoz, usporen saobraćaj zahtevaju smirenog i racionalnog vozača.

Sa vraćanjem satova unazad i zimom koja se približava, povećava se i broj noćnih sati, a to znači da ćemo mnogo više voziti u mraku nego u letnjem periodu.

Više od trećine vozača ne oseća se spremno za zimsku vožnju ove godine, pokazalo je istraživanje kompanije „Nisan” kojim je obuhvaćeno 6.000 evropskih vozača. Zima, sneg i led su zabrinjavajući izazov za 55 odsto vozača koji su nervozni zbog vožnje zimi.

“Podaci pokazuju da je 55 odsto evropskih vozača otkazalo ili odložilo putovanje zbog lošeg vremena", kaže Marko Fjoravanti iz kompanije „Nisan Evropa”.

Čak 52 odsto vozača ne čeka da im se vetrobransko staklo potpuno odmagli pre nego što krenu na put. Tri četvrtine ispitanika ne znaju sa sigurnošću kako da se ponašaju kada auto počne da proklizava na zaleđenim putevima.

Poznato je da se po snežnom ili kišnom vremenu produžava zaustavni put u slučaju kočenja, pa treba prilagoditi brzinu, ali istraživanje je pokazalo da više od trećine vozača (37 odsto) ne vozi sporije zimi.

Naravno, vozilo mora biti potpuno tehnički ispravno, a posebno treba proveriti kočnice, trap, pneumatike, uređaje za osvetljavanje, akumulator, brisače, temperaturu mržnjenja rashladne tečnosti u sistemu za hlađenje vozila - po potrebi tu tečnost treba zameniti.

Pri niskim temperaturama i u uslovima smanjene vidljivosti, treba obezbediti adekvatno pranje vetrobranskog stakla, pa zato umesto vode treba sipati posebnu tečnost za pranje vetrobranskog stakla koja ne mrzne na niskim temperaturama. Treba proveriti i ispravnost brisača, kao i grejača zadnjeg vetrobranskog stakla. Posebno je važno redovno proveravati stanje pneumatika – u smislu dubine šare, koja mora da bude najmanje 4 mm, ali je bitan i pritisak u gumama i on mora da odgovara zahtevima iz tehničke knjižice proizvođača konkretnog vozila. Nije loše za zimske uslove vožnje poneti i lopatu, malo peska, prostirku ili ponjavu, metlicu za čišćenje stakla, sprej protiv zamrzavanja stakla, sprej za bravice, kablove za startovanje, strugalicu za led…

U uslovima snega i leda na kolovozu savet stručnjaka je izbegavanje naglih promena pravca kretanja vozila i nagla kočenja. Kada ima snega i leda po putu, najbolje je voziti pod malim gasom i u nižem stepenu prenosa. Najbitnije je da se ne prave nagli pokreti volanom ili kočnicom, ako je potrebno smanjiti brzinu, treba kočiti motorom, odnosno ubaciti u niži stepen prenosa, pažljivo ,da se vozilo ne zanese. U tim trenucima treba “zaboraviti” na nožnu kočnicu, pogotovo kad vozilo ima zadnju vuču.

Prilikom vožnje po dubokom snegu, treba upravljač držati pravo da prednji i zadnji točkovi imaju isti pravac kretanja. Ako automobil ,,šlajfuje,, treba pokušati kretanje unazad, a ako to ne uspe onda pod točkove treba staviti pesak, granje, krpe i sl.

Lista saveta

* prilagoditi vožnju uslovima na putu

* držati odgovarajuće rastojanje

* proverite tehničku ispravnost vozila

* prekontrolisati nivoe svih tečnosti

* prekontrolisati kvalitet antifriza

* koristiti za pranje vetrobranskog stakla specijalnu tečnost koja ne mrzne

* proveriti stanje akumulatora

* pre startovanja vozilo očistiti od snega

* proveriti pritisak u pneumaticima, uključujući i rezervni točak

* staviti glicerin u sve bravice na vratima, a glicerinom namazati i prijanjajuće gume na vratima

* u dizel gorivo dodati odgovarajući aditiv koji će sprečiti smrzavanje dizel goriva

* ne ubrzavati i ne kočiti naglo

Imajući u vidu da i zimskim uslovima vožnje dolazi do različitih nepredviđenih situacija, zastoja, neprohodnih putnih pravaca ali I alternativnih, pre puta savet vozačima je da se detaljno informišu u Operativnom centru AMS Srbije o tome šta ih konkretno očekuje na maršruti koju su odabrali, da dobiju savet koji pravac izbegavati, gde eventualno ima zastoja ...

Telefon 1987 dostupan je 24 časa i može da se pozove iz cele republike bez ukucavanja prefiksa sa fiksnih ali i sa mobilnih telefona.

 

 

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Momir Milenkovic
Moja ćerka je polozila pre 4 god.. leti kad nije bilo snega.. prvo iskustvo s klizanjem auta se zavrsilo u kontejner, bez neke vece stete ali od tada niko ne moze da je ubedi da vozi zimi.. strah ne krije i stvorila je otpor.. Hteo sam vise puta da je naucim ali ne vredi, ne zwli...Koristan tekst, uputio sam joj ga da prouci...
Земунац
Зимски услови, ха! Па погледајте каква се гужва направи када падне мало кишице. Предложио бих да се многим возачима изда дозвола за вожњу само по сувом времену.
Не трећина, барем две трећине
Медији треба да максимално допринесу да се све ови новокомпоновани возачи поплаше од мало снега, леда или магле, тако да оустану од вожње тог (тих) дана. Тиме ће се сачувати и људи и техника, јер смисао и технику дефанзивне, обазриве и рационалне вожње нико их никада није учио, почев од аутошкола, па све до средине у којој су одрасли, која имплицитно, систематски пропагира безобзирност, бахатост и самодовољност.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.