Utorak, 25.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SELIDBA NA NOVU BEOGRADSKU AUTOBUSKU STANICU

Prvi putnici iz Bloka 42 najkasnije od februara

Plan je da do tada bude završen sav posao na peronima, staničnom platou i u privremenoj šalter-sali, što je preduslov za početak rada nove Beogradske autobuske stanice. – U početku će, do završetka izgradnje centralne stanične zgrade, kao šalter-sala i čekaonica funkcionisati aneks, odnosno topla veza između novog BAS-a i železničke stanice
(Фотографије: Небојша Марјановић)

Neumorni lavež Garija i njegovo trčkaranje oko ulaza upozoravaju da ne može da uđe bilo ko. Svakog ko zakorači na gradilište nove Beogradske autobuske stanice crni pas odmah registruje, dajući signal obezbeđenju.

Da od Garija nema boljeg obezbeđenja upućuje i čuvar koji je s njim dočekao ekipu „Politike” na prostoru u novobeogradskom Bloku 42 gde uveliko niče novi BAS i špartaju kamioni s građevinskim materijalom.

Da će stari BAS, koji je decenijama bio polazna i dolazna tačka za sve međugradske i međunarodne autobuse, oni napustiti najkasnije do februara, za naš list je ukazao Goran Vesić, zamenik gradonačelnika. Taj dogovoreni rok potvrđuju i na gradilištu između „buvljaka” i stambenog kompleksa „Belvil”.

Na to upućuje i sama slika. Majstori i građevinske mašine na nekoliko tačaka. Najviše u zoni peronskog dela i staničnog platoa. Veliki deo posla na samom platou je okončan, a trenutno se ubrzano ravnaju i dovršavaju unutarstanične pešačke veze između peronskog dela i buduće privremene šalter-sale u ranije izgrađenom aneksu podno Mosta na Adi.

Kako saznajemo, do početka prebacivanja putničkog saobraćaja sa stare stanice na novi BAS ostalo je da se dovrši deo pristupnih veza u okviru staničnog kompleksa, da se podesi signalno-nadzorni sistem, srede i raščiste ranije urađeni pešački koridori između perona i aneksa, kao i da se detaljno očisti unutrašnjost aneksa. Raščišćavanje bi trebalo da počne polovinom decembra. U aneksu je već sređen kružni pult koji će se koristiti kao šalter-prostor, dopremljene su i stolice za putnike u čekaonici, kao i oprema neophodna za rad staničnih službenika. Na naše pitanje hoće li desetak mesta za pultom koji će služiti kao šalter-služba zaista biti dovoljno za opsluživanje svih putnika na novom BAS-u, pogotovu ako se zna da je na sadašnjoj stanici znatno više šaltera (u tri šalter-sale), na gradilištu uveravaju da hoće, uz napomenu da je to u doba korone dovoljan broj.

Da li će biti baš tako, pokazaće slika s nove stanice kada ona bude puštena u rad početkom 2022. Sadašnji prizor na gradilištu, kada je reč o budućoj organizaciji saobraćaja, već je jasan. U samom srcu staničnog platoa biće ogroman parking za autobuse. Dolazni peroni nalaziće se bliže Ulici Jurija Gagarina, dok će polazni biti preko puta (bliže aneksu). Najbliže dolaznim, kako saznajemo, biće peroni za prigradski saobraćaj, a onda slede oni za međugradski i međunarodni, kao i za turističke autobuse. Centralna ulazno-izlazna rampa za autobuse nalaziće se u zoni između ulica Jurija Gagarina i Marka Hristića.

Da pandemija korone nije poremetila sve, kako smo čuli na gradilištu, ovaj kompleks bi verovatno već imao i staničnu zgradu koja se gradi na strani ka Ulici antifašističke borbe. Ali, zbog neplaniranih okolnosti, ukazuju odgovorni na gradilištu, prvo će biti otvorena stanica za putnike, a uporedo će biti nastavljena gradnja stanične zgrade, zbog koje su prošle jeseni usvojene izmene Plana detaljne regulacije za Blok 42 i za čiju gradnju je tek nedavno izdata građevinska dozvola. Baš zbog svega toga, aneks, odnosno buduća topla veza između novog BAS-a i novobeogradske železničke stanice, u međuvremenu će služiti kao šalter-sala, čekaonica, kafeterija, prostor s toaletima i privremeni prostor za službene prostorije za zaposlene na BAS-u.

Ideja o preseljenju BAS-a na novu lokaciju stara je prilično dugo, ali ispraćaj centralnog autobuskog čvorišta ubrzao je projekat „Beograd na vodi”, koji trenutno „diše za vratom” starom BAS-u. Za sada se ne zna da li će se odmah po preseljenju polazaka sa stare stanice na čvorište u Bloku 42 na vratima starog BAS-a pojaviti bageri, ali izvesno je da se na to neće dugo čekati. Naime, stari BAS poslednji je veliki objekat koji je viđen za odstrel zbog širenja „Beograda na vodi”. Pre njega pod bagere su otišli stari BAS-ovi dolazni peroni, „Lastina” stanica, zgrada „Simpa”, Konačište, nemački bunker i brojni poslovni i stambeni objekti.

Portugalski model, reoročavanja srpska

Ugovor o izgradnji nove autobuske stanice predvideo je da prestonica uloži zemljište, a BAS novac. Zamisao, koja je istaknuta još u doba gradonačelnikovanja Siniše Malog, jeste da grad dobije stanicu „po uzoru na lisabonsku”. Idejno rešenje za kompleks novog BAS-a dobijeno je na međunarodom urbanističko-arhitektonskom konkursu iz 2014, na kome su pobedile arhitekte Milan i Vladimir Lojanica. Novi BAS koštaće oko 20 miliona evra, a BAS je dobio kredit od Komercijalne banke od 12.000.000 evra za izgradnju novog staničnog kompleksa, dok će ostatak od 8.000.000 evra uložiti iz sopstvenih sredstava.

Autobuska stanica u Novom Beogradu u Generalni urbanistički plan prestonice prvi put je ucrtana 1971, ali tada kao jedna od tri jednako rangirana autobuska terminala. Bila je označena kao stanica „Zapad” i rame uz rame stala je s još dve – na jugu s Autokomandom i na severu kod Pančevačkog mosta. Ove stanice bile su viđene i u Urbanističkom planu iz 1985. Krupan zaokret desio se tek 2003, kada su urbanisti utvrdili da stanica treba da se gradi u Bloku 42, ali ne i na druge dve lokacije. U narednih desetak godina ipak nije se dalje maklo od toga sve dok „Beograd na vodi” nije počeo da se širi. U martu 2016. u gradu su ukazali da će radovi na novoj stanici BAS krenuti najkasnije početkom 2017, a da će ona biti izgrađena krajem 2018. i da će grad finansirati izgradnju. Ali, krajem 2016. početak gradnje pomeren je za proleće 2017. Naravno, ni od toga nije bilo ništa.

​Promena orijentacije
Selidba polazaka sa starog BAS-a na novu stanicu biće veliki izazov za putnike, pogotovu one koji ne poznaju Beograd. Kada je reč o novom BAS-u i polascima s njega, osnovna razlika u odnosu na trenutno stanje biće to što će mostove i reke ubuduće prelaziti autobusi koji do sada nisu morali preko njih, a preko mostova uglavnom neće morati oni autobusi koji su ih do sada prelazili na putu do BAS-a.
U praksi to znači da mostove neće prelaziti autobusi iz pravca Mačve, Srema, Novog Sada... Ali, zato će preko mostova morati autobusi ka istočnoj, centralnoj i južnoj Srbiji, kao i ka delu zapadne Srbije.

Da se BAS-u definitivno odbrojavaju poslednje godine u Savskom amfiteatru, postalo je jasno u leto 2017, kada su grad i predstavnici BAS-a potpisali jedan od poslednjih dokumenata u susret gradnji novog staničnog kompleksa. Najava je bila da će on proraditi u drugom delu 2019, ali i pored optimističnih najava, pre svega iz grada, pa čak i kamena temeljca u toku izborne kampanje za gradske izbore 2018, ozbiljnijih radova u Bloku 42 nije bilo. Zato nije manjkalo neozbiljnih i nerealno optimističnih najava gradskih čelnika o selidbi BAS-a, naročito u toku prošle godine… A, ozbiljni radovi u Bloku 42 krenuli su upravo u 2020.

Veza s ostatkom grada – tramvaji, 95 i gradska železnica

Posle nedavnog usvajanja plana za metro, jasno je da se novi BAS još dugo neće naći na trasi metroa. Zato će putnici koji koriste međugradske autobuse i njima dolaze u Beograd morati da računaju na druge vrste prevoza kako bi s nove autobuske stigli do centra i drugih delova grada. Do najužeg centra najbrža i najkraća veza biće autobus 95. Do centralnog dela grada moći će da se stigne tramvajima 7, 9 i 11. Nedaleko od zone nove autobuske staje i elektrobus EKO 1, koji takođe „kači” centar grada, kao i linija 94, veza s Resnikom. Uz sam budući BAS je i novobeogradska železnička stanica preko koje saobraćaju kompozicije BG voza. Kako smo nezvanično saznali, u gradu su počeli s pripremom plana za dodatne polaske i linije zbog početka rada novog BAS-a.

Pristupne saobraćajnice proširivane

U susret novom BAS-u ulice koje ga okružuju morale su da budu proširene zbog budućeg planiranog većeg obima saobraćaja u tom delu grada. To je bio deo posla koji je obavila prestonica kao jedan od partnera u ovom poslu. Ulice Marka Hristića, Jurija Gagarina i Antifašističke borbe proširene su za po jednu saobraćajnu traku kako bi se povećali saobraćajni kapaciteti. Urađene su i biciklističke staze u sve tri ulice, postavljeno oko 50 stubova javne rasvete i obavljeno je ozelenjavanje površina.

Komentari11
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Земунац
Где год да је изграђена нова аутобуска станица, а требало је, некима ће одговарати, а некима не. Људима никад угодити. Постојећа аутобуска станица је била мала за све аутобусе, па су зато туристички кретали са неколико локација и уз то је у делу града где је загушење саобраћаја било често. Где изградити, а да сви буду задовољни то је питање. Онима са сремачке стране одговара када је ближе њима, а онима из Миријева не. Да ли би решење било више станица?
Budimir
Koliko km do Beograda , i hoce li biti pesacke staze za nosace prtljaga ?
Stevan Janković
Usred Beograda, pored Sava centra.
rade princip
U modernom svetu autobuska stanica se gradi pored železničke, i povezani su sa aerodrumom kao i centrom grada.
Milos
I jeste poed zeleznicke i to kakve. Sasvim nove i modrne i na pravom mestu sa tendencijiom daljeg razvoja, odlicne povezanosti, brze zeleznice i ubrzanog razvoja celog tog dela Novog Beograda povezanog sa Beo vozom, auto putem itd, da ne nabrajam dalje...
Sasa Stefanović
Ali ovo nije moderan svet
Милан Мишковић
Београду су потребне аутобуске станице за приградски и међуградски саобраћа. Невероватне гужве у саобраћају на Аутокоманди су, добрим делом, зато што ови аутобуси тамо стају и примају путнике, а то ће се наставити и након завршетка станице на Новом Београду. То само значи да није требало одустати од идеје да се на Аутокоманди изгради аутобуска станица (терминал) ЈУГ. Биће потребе и за терминалом ИСТОК, а касније и СЕВЕР на почетку будућег Зрењанинског аутопута.
Баба
Изместити централне градске аутобуске и железничке станице далеко на периферију града је мало "чудно". Да ли је тако по већим и гушће насељеним европским градовима ??? Опет наш србски патент.
Земунац
Вама је Нови Београд периферија града?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.