Utorak, 18.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Miodrag Kostić za godinu dana prodao šest kompanija iz agrobiznisa

Analitičari napominju da je jasno da prekombinuje poslove i da ulaže u manje rizične sektore – bankarstvo i turizam
Компанија „Сојапротеин” је продата америчком купцу (Фото Сојапротеин)

Miodrag Kostić, vlasnik „MK grupe” izgleda da preusmerava svoj početni biznis s hranom i to najvećim delom u bankarstvo, turizam, hotelijerstvo i nekretnine.

Za oko godinu dana ovaj domaći biznismen prodao je šest značajnih kompanija iz svog agrosektora, a novac uložio u nove poslove i na nova tržišta.

Najpre je prodao fabriku ulja u Šidu, u kojoj je vlasništvo stekao kupovinom „Viktorija grupe” posle višegodišnjih pregovora. Kostić je postao većinski vlasnik ove kompanije u junu 2020. Samo nekoliko meseci kasnije, u dogovoru sa manjinskim partnerima Milijem Babovićem i firmom „Apsara” uljaru, koja je jedna od najmodernijih na Balkanu, prodao je moldavskoj „Trans oil grupi”. Reč je o najvećem prerađivaču uljarica u toj zemlji koji ima 1.650 zaposlenih i uljaru u Rumuniji.

Sredinom ove godine u iste ruke otišle su i još četiri kompanije iz sistema „MK grupe” – „Graneksport”, Luka Bačka Palanka, kulska „Žito Bačka” i kompanije „Agroglob” iz Novog Sada. Sve firme bile su do tog trenutka pod krajnjom kontrolom Kostića i veoma uspešne u agrosektoru Srbije. Bave se otkupom i trgovinom žitarica, uljarica, logistikom, skladištenjem kao i proizvodnjom pšeničnog i kukuruznog brašna, hrane za životinje, trgovinom veštačkih đubriva... Kompanija „Agroglob” najveći je izvoznik žitarica i uljarica u Srbiji.

Kao kupac ovih firmi prijavljen je „Balkan Commodities”, holding koji pripada upravo „Trans oil grupi”. Njime kao matično društvo upravlja „Aragvi”, investicioni fond sa sedištem na Kipru, koji kontroliše Vaja Đaši, biznismen poznat u sektoru trgovine žitaricama, a osim u Srbiji posluje i i Rumuniji.

Ubrzo po okončanju ovog posla, došlo je do još jedne velike transakcije koja ide u prilog spekulacijama da Kostić preusmerava poslovanje mada i dalje u sastavu „MK grupe” radi desetine jakih kompanija iz agrobiznisa.

„Viktorija grupa”, čiji je on većinski vlasnik, tokom leta prodala je i kompaniju „Sojaprotein” iz Bečeja američkoj multinacionalnoj kompaniji „Arčer Denijels Midlend Jurop” (ADM). U rešenju Antimonopolske komisije, koja je odobrila ovu koncentraciju, navodi se da je „ADM grupa” vodeća svetska firma u proizvodnji i preradi poljoprivrednih proizvoda. U 2020. ostvarila je globalni prihod od oko 52 milijarde evra a da u Srbiji do tada nije imala registrovanu firmu. O značaju „Sojaproteina”, najvećeg proizvođača i prerađivača soje u Srbiji, izlišno je govoriti – „Viktorija”, zajedno s tom kompanijom, ostvarila je prošle godine 139,8 miliona evra prihoda u svetu, a od toga 46,1 milion na tržištu Srbije.

Kada se prati hronologija ovih prodaja stiže se i do novembra ove godine kada je objavljeno da je Kostić kupio deo poslovnica ruske Sber banke, glavnog poverioca u „Fortenova grupi”, pravnom sledbeniku hrvatskog „Agrokora” u čijem je vlasništvu 40 odsto njenih akcija.

To je u hrvatskoj javnosti podgrejalo nagađanja da srpski biznismen želi na ovaj način da se domogne bivših Todorićevih trgovinskih kompanija, a naročito „Merkatora”. U prilog tome idu i informacije da Rusi ne nameravaju da ostanu većinski u tim poslovima i da je pitanje vremena kada će potražiti kupce. U Kostićevim kompanijama demantovali su takve spekulacije.

Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da je i pored svih nagađanja evidentno da je u ovom slučaju biznismen Miodrag Kostić iskusno predosetio kako je najkorisnije da se u ovom trenutku, umesto na agrobiznis, koncentriše na usluge i to na finansije i hotelijerstvo.

– Reklo bi se da izlazi iz agrobiznisa, ali ne bi me iznenadilo da se „MK grupa”, za nekoliko godina, ponovo pojavi kao neko ko kupuje zemljište i gradi prehrambene komplekse. U ovom trenutku se opredeljuje za bankarski biznis i turizam, jer je to mnogo jednostavnije za poslovanje – navodi Savić.

Prema njegovim rečima hrana jeste delatnost budućnosti, ali u tom sektoru je, u ovom trenutku, mnogo nesigurnosti, od klimatskih promena, oscilacija u cenama i na tržištu. Kostić je sa pravom napravio ovakvu procenu, ako danas uopšte postoji siguran biznis.

– Čini mi se da tako razmišlja. Osim što su manji rizici vlasnik „MK grupe” ima osećaj i za tu vrstu biznisa. Uostalom u tržišnoj privredi to je sve normalno, pa i u ovom što je Kostić prepakovao imovinu nema nikakve dramatike – zaključuje naš sagovornik.

Agrarni analitičar Žarko Galetin smatra da su poslednje transakcije „MK grupe” u sektoru hrane dokaz da je Srbija privlačna stranim ulagačima.

– Problem je u tome što bi generalno moglo da se desi da strani investitori postanu pretežni nosioci naše prehrambene industrije. Srbija je dobro sirovinsko područje, jedna smo od retkih država koja ima prehrambenu sigurnost. Ipak, ne treba da dozvolimo da postanemo sirovinska baza – napominje Galetin.

U ovom konkretnom slučaju investitor će ostati dotle dokle ima interes jer to je pitanje stabilnosti ekonomije i države u koju ulaže. Investicioni fondovi, s druge strane, prate logiku krupnog kapitala. Ulažu i podižu kapacitete kompanije i prodaju je za veću vrednost kada dođe vreme ali slabije brinu o interesu potrošača.

Upitan o razlozima prodaje kompanije „Sojaprotein”, Galetin odgovara da je Srbija jedna od svega tri, četiri države u Evropi koja proizvodi dovoljno soje za sopstveno tržište pa i izvozi. Soja je perspektivna kultura, prepoznata i u farmaceutskoj, hemijskoj, energetskoj industriji i industriji hrane.

– Uz to Srbija ima dobru poziciju jer proizvodi non-gmo soju. Kada vam najveći prerađivački kapacitet odlazi u ruke stranog investitora, postoje sigurno neki krupni razlozi – smatra naš sagovornik i dodaje da nema logike da se jedna zdrava, profitabilna i dobro pozicionirana firma na tržištu tako lako prodaje.

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

slobodan
manje rizicne sektore-turizam????
Vojislav
Prelazak agroindustrije u ruke stranaca je, svakako, loša pojava.
Пуно име
Није лоша, већ погубна.
Petar
Hotelijerstvo i ugostiteljstvo nije baš siguran biznis. Čim krene neka kriza hotelijerstvo to prvo oseti. Ljudi moraju da jedu. Da putuju baš i ne moraju i kafićare. Radim preko 15 godina u hotelu, kriza 2008. se itekako osetila.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.