Ponedeljak, 24.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
27.FAF

I hrabri i novi i sasvim ludi svet

Dodelom nagrade Goranu Markoviću i projekcijom filma „Francuska depeša” Vesa Andersona večeras počinje 27. Festival autorskog filma
Овогодишњи Берлински победник: „Баксузни секс или Луда порнографија” Радуа Жудеа (Фото: 27.ФАФ)

Dodelom nagrade za životno delo našem reditelju, scenaristi i dramskom piscu Goranu Markoviću i projekcijom filma „Francuska depeša” („The French Dispatch”) kultnog američkog reditelja Vesa Andersona, večeras u Beogradu počinje 27. Festival autorskog filma.

Na festivalu koji će se paralelno održavati u još 10 srpskih gradova, u 11 programskih celina biće prikazano više od 80 filmova, od kojih će se njih 12 takmičiti za gran pri, nagradu za najbolju režiju „Aleksandar Saša Petrović”, kao i za nagradu „Gordan Mihić” za najbolji scenario. Za legat nagradu profesora Vlade Petrića, za najsinematičniju sekvencu u igranom filmu u čast Slavka Vorkapića, takmiče se svi filmovi.

Neke od njih ne bi trebalo sada propustiti. Recimo ovogodišnjeg berlinskog pobednika, film rumunskog autora Radua Žudea sa naslovom koji je u nas preveden kao „Baksuzni seks ili Luda pornografija” koji će izazvati i najviše eha ali i smeha. I to ne samo kao estetska, ikonografska ili značenjska provokacija već i kao film u kojem ama baš svi junaci nose maske jer je i sniman u ovo naše doba korone. Reč je o inteligentno i satirično sročenom, gotovo eksperimentalnom filmskom triptihu u kojem se treš-porno ikonografija meša sa gotovo dokumentaristički snimljenim slikama stresnog svakodnevnog života na bukureštanskim ulicama i sa serijom naizgled lakonski izabranih statičkih slika, zamišljenih da predstavljaju enciklopediju simbola ovog našeg vremena. Radu Žude suočava i svoje zemljake, ali i svakoliko gledalište sa sopstvenim predrasudama, duboko ukorenjenim licemerstvom, sa pseudopolitičkim sveznanjem koje čuči u svima nama i sa svim onim o šta se saplićemo i gubimo u diskursima na društvenim mrežama na kojima smo bombardovani „jedinim i pravim istinama”...

Za propuštanje nije ni (takođe u Berlinu nagrađen) mađarski film „Prirodno svetlo” Deneša Nađa koji suočava svoje zemljake sa neslavnim delovima sopstvene istorije (Drugi svetski rat), kroz priču o oficiru Ištvanu Semetki i njegovom suočavanju sa nizom moralnih dilema i pitanjima šta u ratu treba činiti da bi se preživelo. U ovom moćnom Denešovom debiju u formi dugometražnog igranog filma, posebnu snagu daje estetika vlažne, prirodne svetlosti i atmosfera žitkog blata i maglovitih šuma Sovjetskog Saveza, koji zajedno simbolizuju čoveka – muškarca u ratu tokom silaska u nepoznato. Kada se pred njim otvara ambis dilema i kada se percepcija o tome šta je dobro a šta je zlo lako izgubi...

Moralnih dilema, ali i otvorenog suprotstavljanja desničarskim idejama o cenzuri, uskraćivanju sloboda govora i stvaralaštva u sopstvenoj zemlji i „legatu” Netanjahuove valadavine, i reditelja Nadava Lapida ima na pretek u filmu „Ahedino koleno” izraelskog reditelja Nadava Lapida, čiji je predhodni film „Sinonimi” takođe bio prikazan na FAF-u. Lapid je jedan od ovogodišnjih kanskih slavodobitnika, baš kao i japanski reditelj Rijusuke Hamaguči za „Povezi me” – prelep film sa izvrsno razrađenim likovima i izazovima koji se rađaju između stvarnih životnih klopki i umetničkih snoviđenja – rađen prema kratkoj priči Harukija Murakamija, i baš kao slavni tajlandski autor Apičatpong Virasetakul za „Memoriju” – misticizmom, zvukom i dubinama potrage za ljudskim sećanjima ispunjen film u kojem glavnu rolu igra Tilda Svinton.

Među filmovima na 27. FAF-u na koje treba obratiti pažnju je i kanskim Gran prijem nagrađen finski film „Kupe broj 6” Juha Kusmanena (prema romanu Rose Liksom) na ruskom jeziku, koji nudi humanistički pogled na odnose među ljudima, kada pripadnost naciji ili klasi više nisu važni. Tu su i postsovjetski, grozničavi i psihodelični pogled na stanje u društvu u periodu vladavine Jeljcina i to u filmu Kirila Serebrenikova „Petrov u gripu”, kao i još jedan snažan ruski film – „Kapetan Volkonogov je pobegao” („Grobnica za kapetana Volkonogova”) autorskog dvojca Nataša Markulova i Aleksej Čupov, u kojem se istražuje veoma važan deo sovjetske komunističke prošlosti i suoačava publika sa pitanjem može li da postoji raj i za dželate. Preporuku za gledanje dobijaju i filmovi „Perje” egipatskog reditelja Omara el Zohairija (egipatski kandidat za Oskara), „Čuvar brata svojega” kurdskog autora Ferita Karahana i fascinantni dugometražni dokumentarac „Pećina” italijanskog autora Mikelanđela Framantina (nagrađen u Veneciji), koji uz svoje estetske blagodeti nudi i filozofski pogled na svet i smisao postojanja – mentalnog, duhovnog, biljnog, životinjskog, čovekovog.

Ovogodišnji Festival autorskog filma biće zatvoren 3. decembra dodelom nagrada i projekcijom filma „Žurnal o Želimiru Žilniku” Janka Baljaka.

Puriša Đorđević (Foto: Z. Anastasijević), Matija Bećković (Foto: A. Vasiljević)

Takmičari iz regiona i Purketova posveta Matiji

Na ovogodišnjem FAF-u u glavnom takmičarskom programu osim izvrsnog, u Solunu nedavno nagrađenog srpskog filma „Kelti” Milice Tomović, nalaze se i filmovi „Elegija lovora” crnogorskog autora Dušana Kasalice i „Inventar” slovenačkog autora Darka Sinka. Film „Rampart” našeg autora Marka Grbe Singa, takmiči se u paralelnom programu „Hrabri Balkan”.

 Jednu od specijalnih projekcija na FAF-u imaće novi film našeg legendarnog i najdugovečnijeg filmskog reditelja Puriše Đorđevića Purketa. Njegov „Gospodin” je dokumentaristički portret pesnika Matije Bećkovića posvećen njegovom životnom putu kao i ličnostima koje su mu na tom putu posebno značile...

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.