Sreda, 19.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nežni zvuci istorije

Festival „Dezire” je počeo energičnim nastupom osmoro plesača u režiji Jožefa Nađa, a nastavljen urbanom radio-dramom umetnika koja je bila njihov odgovor na pandemiju i zaključavanje
Данијел Петер Катона у монодрами „Мртва трка – пливање у једном чину” (Фотографије Дезире фестивал)

Subotica – Ovogodišnji trinaesti međunarodni, regionalni festival savremenog pozorišta počeo je energično. Osmoro plesača iz nekoliko zemalja centralne i zapadne Afrike u koreografiji Jožefa Nađa istraživalo je korene pokreta i plesa u predstavi OMA. Zbog velikog interesovanja, jednočasovni složeni ples, na večeri otvaranja festivala, 19. novembra izveli su dva puta, a nakon toga ostalo im je snage da igraju uz aplauz oduševljene publike.

‒ Hteli smo da osetimo drevne korene igre i da od toga načinimo neku vrstu savremenog ritualnog plesa. Verovao sam da to najbolje mogu da ostvarim sa igračima iz Afrike. Zaista, sada osećamo i oni i ja da smo na dobrom putu ‒ rekao je Jožef Nađ.

Prema njegovim rečima, ovo je drugo delo koje radi sa nekom trupom, a u kojem i sam ne nastupa. Otuda je ono delimično i drugačije od koregrafija po kojima je Nađ poznat.

‒ Ovi igrači doneli su takvu energiju i kulturu koja je drugačija, doneli su za mene vibraciju koja je zanimljivija i sa takvom lakoćom koju mi bele puti možemo da postignemo samo izuzetno napornim radom – dodao je Nađ, ističući da je u izboru muzike dodirnuo je i istoriju džeza, ali da istinska, vanvremena muzika u stvari izbija iz igre plesača.

Ovogodišnji festival „Dezire” nosi podnaslov „Istorija i ti” i mada reditelj Andraš Urban, osnivač festivala, uvek formuliše intrigantne festivalske podnaslove, ovoga puta nije ga bilo teško razumeti. U kreiranju podnaslova Urban je, pre svega, imao u vidu najavljena gostovanja predstava koje se bave nekom istorijskom ličnošću, ali nežna i urbana radio predstava „Saundtrek za film koji nije snimljen” potpuno se uklopila u to. Jer, ovaj spoj radija i teatra nastao je upravo, kao odgovor pojedinca na jedan istorijski trenutak. Pandemija i gotovo istovremeno zatvaranje u svim zemljama jeste čin koji će istorija pamtiti, a kantautori Nina Bajsić i Nenad Marić poznatiji kao Kralj Čačka u tom trenutku počeli su da, iako se međusobno nisu poznavali, putem interneta, pišu i međusobno dopisuju stihove i muziku. U osnovi projekta je kreativna ličnost Pavlice Bajsić koja već godinama vodi Radio teatar.

Iz predstave „Vivisekcija kredenca”

Radio drama prenosi jednostavnu priča o dvoje koji više nisu zajedno već svako za sebe nastavlja svoje živote u Zagrebu i Beogradu. Tu su još i muzičari i propratne uloge Marka Marića i Dina Brazodura. Pavlica Bajsić je bila narator događaja, a svedenim sredstvima, stvarajući zvučnu zaleđinu kantautorima Nini Bajsić i Kralju Čačka, kreirane su sugestivne slike, poput filma koji je svako u gledalištu za sebe mogao da razmotava. Osim što podseća na situaciju, kako Pavlica Bajsić kaže, iz vremena kada su radio-drame išle uživo, ova radijska predstava donela je i uživanje u lepoti artikulisanog i odnegovanog radijskog govora kakav danas gotovo više i ne može da se čuje.

Predstava „Vivisekcija kredenca” nastala je kao zanimljiv projekat Udruženja dramskih umetnika Francuske i Festivala u Avinjonu da dvoje glumaca koji se ne poznaju postave kratki komad. Rafael Koten i Pjer Menije tako su sa mukom dovukli kredenac na scenu, jedno vreme mu se divili, a potom ga smrskali u paramparčad. Haos koji su napravili postepeno je počela da sređuje Margerit Borda koja je onda pozvala publiku da joj u tome pomogne. Do kraja predstave, publika je posložila slomljene letvice, dok su ih glumci posmatrali iz prikrajka. Poruka je bila jasna: za dovođenje stvari u red potrebna je i solidarnost drugih, a glumci kažu da su upravo to želeli da naglase.

Mladi glumac Danijel Peter Katona iz pozorišta Atrijum – „Čamac za spasavanje” iz Budimpešte ostvario je čitav niz likova u predstavi monodrami „Mrtva trka – plivanje u jednom činu”. Predstavu je režirao Mate Kovač po delu Benedeka Tota koje je pre nekoliko godina objavljeno u Mađarskoj i izazvalo veliku pažnju kao mađarski „treinspoting”.

Do kraja festivala publiku očekuje još mnogo zanimljivih predstava. Gostovanje Narodnog teatra iz Bitola sa predstavom „Histori of maderfakers” u režiji Andraša Urbana, potom rediteljka Selma Spahić dolazi sa predstavom „Sedam strahova”, Akademsko pozorište „Promena” iz Novog Sada predstaviće „Tri zime” u režiji Jasne Đuričić. Tu je potom i Kazalište „Grupa” iz Zagreba sa ostvarenjem „Mister Bufo” u režiji Li Delonga, Bitef teatar sa predstavom „Kretanje” u režiji Jovane Tomić, te Narodno pozorište iz Pirota sa predstavom „Strah” u režiji Igora Vuka Torbice.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.