Subota, 22.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

I ove zime bez novog ledolomca

Na raspisanu javnu nabavku za gradnju ovakvog broda pre dve godine niko se nije javio, a u međuvremenu oni koji su se interesovali nisu ispunjavali potrebne uslove
(Фото: Р. Крстинић)

Kakva nas zima čeka, da li će biti ledenih dana, dokle će se spuštati minus, meteorolozi ne mogu sa sigurnošću da kažu. Da li će se temperature spuštati ispod nule i da li će uticati da reke okuje led, nije sigurno, ali je izvesno da ćemo i ovu zimu dočekati bez našeg novog ledolomca. Tako će nas i ove godine braniti mađarski specijalni brodovi i naš „Greben”, koji je u nadležnosti „Elektrodistribucije Srbije”.

Trilateralni ugovor između nas, Mađara i Hrvata o odbrani Dunava u slučaju leda trebalo bi da bude potpisan narednih dana.

Iako je tender za gradnju broda posebne namene – ledolomca bio raspisan u proleće 2019. godine, od tada do danas stvar se nije pomakla sa mrtve tačke. Na raspisanu javnu nabavku Republičke direkcije za vode pri Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede niko se nije javio. A one firme koje su se u međuvremenu interesovale da ga grade nisu ispunjavale potrebne uslove. Da se, kako se moglo čuti, ne bi brzalo jer ipak je reč o vrlo važnom plovilu za sada vlada status kvo i čeka se najpovoljnija prilika. Kada će se ona ukazati i kako će ova problematika biti u budućnosti rešena za sada se ne zna.

Priča o potrebi nabavke ledolomca našla se u prvom planu 2017. godine, kada je Dunav više od mesec dana bio pod ledom. U razbijanju santi tada se oko Hidroelektrane „Đerdap” koristio ledolomac „Greben”, a u prestonici na manjem delu reke brod-potiskivač „Topola”. Na kraju su bili angažovani i Mađari. Štete su bile ogromne, što na plovilima što na marinama, a zbog obustave vodnog saobraćaja dnevno se gubilo oko 50.000 evra. Procenjeno je da bi bilo potrebno nabaviti dva multifunkcionalna plovila koja bi po potrebi lomila led, bila spasilačko plovilo ili vatrogasni brod. Za nabavku jednog ovakvog broda trebalo je izdvojiti od milion i po do tri i po miliona evra. Odlučeno je, ipak, da bi bilo bolje izgraditi nego kupovati ledolomac. I to ne dva, nego jedan. Tako je 2018. godine za njegovu izgradnju obezbeđen novac iz budžeta, ali se ispostavilo da ta sredstva nisu dovoljna. Onda je 2019. godine taj deo novca u budžetu povećan, pa su mnogi mislili da će to biti dovoljno da krene njegova izgradnja. Pokazalo se da nije.

Svake godine za odbranu od leda Srbija izdvaja sredstva. Pre dve godine ona su iznosila deset miliona dinara.

Za organizovanje i odbranu od poplava i zagušenja ledom u skladu sa odredbama Zakona o vodama i Opštim planom za odbranu od poplava nadležna je Republička direkcija za vode, Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, zajedno s javnim vodoprivrednim preduzećima.

– Na sektoru od zajedničkog interesa na Dunavu od 1433. kilometra do 1333. kilometra, odnosno od granice s Mađarskom do Plavne (Vukovar) angažuju se ledolomci iz Mađarske u skladu sa zaključcima trilateralnog sastanka centralnih i lokalnih organa za vezu Srbije, Mađarske i Hrvatske, svake godine pred zimsku sezonu. Pripremni sastanak na kom se usaglašavaju mere i aktivnosti koje treba preduzeti za odbranu od leda na Dunavu angažovanjem mađarskih ledolomaca održaće se u prvoj dekadi ovog meseca– kažu u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.

Dve funkcije jednog broda

Projektnu dokumentaciju za naš novi ledolomac izradile su firme „Albatros dizajn” iz Novog Sada i „Numerik marin” sa Novog Beograda.

Ledolomac je po tom projektu trebalo da ima dvojaku namenu – zimi da lomi naslage leda, a da ostatak godine bude bočni tegljač drugih plovnih objekata. Da bude dužine 40 i širine devet metara, da plovi oko 10 dana bez dopunjavanja rezervi goriva, ulja i vode sa sedam do maksimalno 10 ljudi na njemu. Nadzor nad gradnjom broda trebalo je da obavlja Uprava za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu, organ uprave u sastavu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije.

Privatizovani i ostavljeni da trunu

Srbija je nekada imala još dva tegljača – ledolomca „Čakor” i „Vučevo”. Oni su privatizovani 2011. godine. Ušli su u sastav „Dunav grupe agregati” u vlasništvu Dušana Borovice, hapšenog zbog sumnje da su njegove firme dobijale nezakonite kredite. Prošle godine ova dva skoro potonula broda su hitno iz Novog Sada prebačena u Stare Banovce.

U vlasništvu „Dunav grupe agregati” našao se i potiskivač „Petrovaradin”. U poslednjih petnaestak godina sva ova plovila bila su mrtva za reku. Ni nekadašnje potiskivače „Aleksandar” i „Kablar”, koji su pre nekoliko godina u Beogradu pomagali „Topoli”, više niko ne spominje.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Novica
Strucan komentar treba 1000 karaktera. Deo 1. U principu problem je nedostatak strucnih i sposobnih ljudi u odgovarajucim ministarstvima. Prvo, projektni zadatak je koncipiriao bivsi Jugoregistar (uprava za utvrdjivanje sposobnosti plovnosti brodova). Oni kao prvo nemaju kompetence za to, a i u sukobu su interesa jer treba da rade i nadzor. Projekat Albatrosa ima gomilu gresaka, snaga motora je neadekvatna, itd. Takodje, projektna resenja su bila prilicno zastarela, a cena projekta ogromna.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.