Sreda, 19.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Trotineti prepreka za javne bicikle

Dva tendera za uspostavljanje sistema javnih dvotočkaša su propala jer kompanije očekuju da imaju istovremeno i električne trotinete, ali po zakonu to nije moguće. – Novi tender za bicikle ipak će biti raspisan
Град је тражио да се регулише коришћење тротинета и када би се то десило, мoгао би да се распише тендер и за изнајмљивање тротинета, што постоји у многим градовима на свету (Фото: Н. Марјановић)

Uvođenje sistema javnih bicikala i stanica na kojima će se oni iznajmljivati iz grada se najavljuje već nekoliko godina. Ali, prizor iznajmljivanja ovih dvotočkaša na beogradskim ulicama, poput sličnih sa helsinških, bečkih, praških, sarajevskih... nikako da postane stvarnost. I nije da u gradu ne žele da to zaživi, već je problem, uveravaju iz Starog dvora, što su propala dva tendera za uspostavljanje sistema javnih bicikala.

U razgovorima s kompanijama zainteresovanim za ovaj posao, tvrdi Goran Vesić, zamenik gradonačelnika, shvaćeno je da oni očekuju da imaju istovremeno i električne trotinete i javne bicikle u okviru ovog sistema iznajmljivanja.

– Nije moguće da se raspiše tender za električne trotinete zato što oni ne postoje u našem zakonu, a tražili smo da se izmeni Zakon o bezbednosti saobraćaja i da se reguliše upotreba trotineta. Grad je tražio da se uredi korišćenje trotineta i kada bi se to desilo, mi bismo mogli da raspišemo tender i za iznajmljivanje trotineta, što postoji u mnogim gradovima na svetu – pojasnio je Vesić i dodao da je baš zato što još nemamo tu zakonsku mogućnost doneta odluka da se treći put raspiše tender za korišćenje javnih bicikala u nadi da će jednog dana, kada se uredi oblast u vezi s trotinetima, moći i na to da se proširi.

– Nadam se da ćemo naći partnera koji će postaviti javne bicikle na 150 stanica koje smo odredili u gradu – kazao je Vesić za TV Vesti.

Uvođenje ovog sistema najavljuje se već pet godina, ozbiljnije tek u 2019, kada je ukazano da bi stanice s javnim biciklima žitelji i gosti prestonice mogli da koriste već od proleća 2020. i da za to partnerstvo postoji više zainteresovanih kompanija. Naravno, tada se nije znalo da će tenderi za to partnerstvo s gradom propasti. Ono što je još tada bilo poznato jeste kako će okvirno na ulicama izgledati stanice s javnim dvotočkašima i kako će se oni iznajmljivati.

Kako je pojašnjeno, grad bi izabrao privatnog operatera s kojim bi se osnovalo zajedničko preduzeće, nabavila oprema i sredilo 150 stanica na kojima bi bilo ukupno od 900 do 1.500 običnih i elektrobicikala. Ovim projektom bili bi obuhvaćeni Stari grad, Palilula, Vračar, Savski venac, Novi Beograd, Zemun, kao i Ada Ciganlija, do koje postoji biciklistička staza, bilo je još tada precizirano u Odluci o usvajanju projekta institucionalnog javno-privatnog partnerstva uvođenja sistema javnih bicikala.

Polovina bicikala bila bi na električni pogon zbog konfiguracije reljefa u starom delu grada i lakšeg kretanja onih koji nisu u punoj fizičkoj kondiciji. Plan je da svi dvotočkaši budu „smart bajk” i „esmart bajk”, što znači da bi svaka stanica bila opremljena stalcima za parkiranje i zaključavanje bicikala i punjačima za elektrobicikle.

Svaka stanica, predviđeno je ranije usvojenom odlukom, imaće softverski sistem za preuzimanje bicikla.

U 2019. godini, kada se očekivalo da će tender uspeti i da će prve stanice za iznajmljivanje proraditi već od 2020, procena je bila da će ceo sistem javnih bicikala u funkciji biti do 2023. Pošto partnera još nema, jasno je da nije realno da ceo ovaj sistem zaživi pre 2025. ili 2026. godine.

Odranije je poznato i da grad planira da raširi mrežu biciklističkih staza. Nije da se na tome nije radilo, ali nadležnima u gradu širenje biciklističkih staza nekako, čini se, ne ide baš najbolje. Kad god se neki novi metar biciklističkog koridora uradi, po nepisanom pravilu jave se i kritike biciklista i biciklističkih udruženja na smislenost i kvalitet samih tih staza. Tu se pre svega misli na staze koje se iscrtavaju po postojećim pešačkim koridorima, na novoiscrtane staze koje se odjednom naglo prekidaju ili novoizgrađene s oštrim skretanjima. Staze koje su biciklisti kritikovali pošto su one urađene jesu ona u Takovskoj ili ona nedavno urađena u Bulevaru oslobođenja s oštrim skretanjem, kao i više biciklističkih staza s nazubljenim ivičnjacima što vozačima dvotočkaša nikako ne odgovara. Na sve to, jedna od većih zamerki biciklista jeste što u toku neopravdano duge rekonstrukcije poteza od Ruzveltove do zoo-vrta nije iskorišćena prilika da se na tom delu izgradi biciklistički koridor.

Subvencije za kupovinu dvotočkaša

Da bi popularizovano korišćenje bicikala, grad je izdvojio u budžetu novac za subvencije za kupovinu domaćih bicikala. Predviđen je iznos od po 5.000 dinara za 2.000 građana. Kako je proletos objašnjeno, subvencija važi za kupovinu bicikala koji koštaju do 25.000 dinara. Predstavnici biciklista su proletos, kada je prvi put najavljena ova ideja, za naš list ocenili da je to dobar potez i da ga treba podržati, bez obzira na to što iznos subvencije nije veliki. Kako je istakao Zoran Bukvić iz Udruženja „Ulice za bicikliste”, ljubitelji dvotočkaša su ovu meru tražili još prošle godine, kao i izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja, ukidanje PDV-a na dvotočkaše...

Biciklisti su ukazivali u više navrata da, ukoliko grad iskreno želi da bicikliranje postane praksa mnogih Beograđana, onda mora da napravi jasan i dugoročan plan na ovu temu i da odmah počne da dela. Ukoliko želi vidljivije rezultate najranije za 10 do 15 godina.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.