Sreda, 19.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
U ŽELEZNIČKIM NESREĆAMA DVE ŽRTVE ZA DVA DANA

Nestrpljivi ginu na pružnim prelazima

Tragedije se najčešće dešavaju kada ljudi žure pa se upuštaju u rizične prelaske, smatra prof. Milomir Veselinović. Na ovaj način godišnje strada više od 20 osoba
Многи верују да им мање времена треба да пређу пругу него да сачекају да прође воз (фото А. Васиљевић)

U dve nesreće koje su se za dva dana dogodile na pružnim prelazima u našoj zemlji poginule su dve osobe.

Trogodišnje dete nastradalo je u utorak uveče kada je teretni voz naleteo na putničko vozilo na pružnom prelazu na delu između Osipaonice i Lugavčine, kod Smedereva. Stariji čovek koji je upravljao automobilom zadobio je teške višestruke povrede opasne po život. Nesreće se dogodila na prelazu obezbeđenom vertikalnom drumskom signalizacijom. Narednog dana, poginuo je muškarac iz sela Mezgraja kod Niša, kada ga je na pružnom prelazu u ovom mestu udario voz. Prema nezvaničnim informacijama, u momentu nesreće bili su spušteni polubranici, ali je po njega bilo kobno to što su se na prelazu u istom trenutku našla dva voza od kojih, najverovatnije, on jedan nije primetio. Pretpostavlja se da je nastradali muškarac video teretni voz koji mu je dolazio sa desne strane, ali da je možda zbog jakog vetra okrenuo glavu neočekujući da sa druge strane nailazi drugi voz u istom momentu. Tada je zakoračio na prugu i nastradao.

Prema raspoloživim podacima, više od 20 ljudi godišnje u Srbiji pogine u saobraćajnim nesrećama između drumskog i železničkog vozila na putno-pružnim prelazima. Razlozi za ove tragedije skoro u 99 odsto slučajeva su vozači drumskih vozila i građani koji ne poštuju signalizaciju i saobraćajne propise, naveli su ranije u „Infrastrukturi železnice Srbije”.

(Piksabej)

Stručnjak za bezbednost saobraćaja prof. Milomir Veselinović kaže za „Politiku” da se nesreće na pružnim prelazima najčešće dešavaju jer ljudi žure i nemaju strpljenja da sačekaju da prođe voz pa se upuštaju u rizične prelaske pruge.

„Propisi u železnici su takvi da se semafor pali i spuštaju polubranici kada voz iz prethodne stanice krene. To dugo traje i to je izazov za vozače jer oni znaju da im manje vremena treba da prođu prugu nego da čekaju da prođe voz. To je nešto što je jače od njih”, objašnjava Veselinović.

Profesor smatra da građani u takvim situacijama ne mogu da pobede sebe zato što ih ta razlika u vremenu izaziva, i nisu svesni da ništa tim rizičnim prelaskom pruge ne dobijaju, dok, sa druge strane, mogu da izgube sve.

„To je osnovni problem. Ljudi moraju učiti iz ovakvih tragičnih slučajeva. Nesreće se često dešavaju i osobama koje negde žure a ceo život stanuju u blizini pruge”, napominje Veselinović.

Dodaje da bi na svest građana o ovom problemu imalo efekta da lokalna zajednica za bezbednost saobraćaja postavi bilborde na određenim vidnim mestima, u blizini prelaza, i obaveštava o pogibiji ljudi na pruzi i detaljima kako se ta tragedija dogodila.

„Nema drugog načina i nemaju građani pravo da traže apsolutnu bezbednost, a da oni ništa ne doprinose toj bezbednosti”, naglašava Veselinović.

Naš sagovornik kaže da, iako železnica uvek ima prednost u saobraćaju, ipak se na prelazima vozači vertikalnom signalizacijom i znacima obaveštavaju o tome.

„Znaci su postavljeni u slučaju magle, ako ima rastinja koje je smanjilo ugao preglednosti pa se železnica ne može dobro videti, jer tu prolaze vozači koji ne poznaju put”, objašnjava profesor.

Napredak bi bio da svi železnički prelazi imaju „živi signal”.

„Najbolje je da svaki pružni prelaz ima svetlosni signal da voz nailazi. Železnica za to mora da ima odgovarajuću tehnologiju, koja mislim da odavno postoji, a to su automatski pružni blokovi. Kada voz naiđe preko tog bloka, kompozicija se najavi da dolazi i daje signal – crveno svetlo na pružnom prelazu. To je spasonosno. Taj semafor može da finansira lokalna zajednica, a železnica da ga održava”, predlaže prof. Milomir Veselinović.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.