Više od 100 napada na vozače u javnom prevozu u 2021.
Gužve u vozilima javnog prevoza su svakodnevne, neretko nesnosne. Možda ih ne bi bilo toliko da javna vozila na jednoj liniji nailaze na četiri do šest minuta, a ne na 15 do 20, ponekad i ređe. To je i ranije bila ružna slika, pokazatelj koliko loše funkcioniše javni prevoz, a naročito sada, u doba korone, kada nadležni i dalje pozivaju na mere predostrožnosti. Distanca je gotovo nemoguća misija u vozilima zbog njihove neredovnosti, a kad krene guranje i stiskanje raste i nervoza. Kreće svađa putnika, ponekad i manje koškanje, a u pojedinim situacijama nervoza naraste toliko da građani napadnu i vozače javnog prevoza. Poslednji napad koji se dogodio u petak uveče na Karaburmi, kada je grupa mlađih Beograđana ozbiljno ozledila dvojicu vozača GSP-a, odigrao se ne u vozilu, već van njega. Ali, on je samo podsetio da nasrtaji na šofere, čiji zadatak je pre svega da bezbedno prevezu putnike, ne jenjavaju i da se i dalje, kako ističu prevoznici, dešavaju i van vozila javnog prevoza i u njima.
Zaključno sa početkom decembra bilo je 42-43 nasrtaja na šofere Konzorcijuma privatnih prevoznika i 63 na njihove kolege iz GSP „Beograd”. Iz godine u godinu, upozoravaju prevoznici, broj napada se povećava.
Razlog za to uglavnom je nezadovoljstvo građana – zbog gužvi, različitog viđenja ko ima prednost i prvenstvo na kolovozu, neotvaranja vrata van stajališta ili neispunjene želje putnicima da prevezu ljubimce koji po pravilniku, koji šofer mora da poštuje, ne smeju da se unesu u javno vozilo.
– Znamo za one primere kada neko od vozača automobila nasrne kroz prozor na vozača javnog prevoza ili uleti u vozilo i napadne ga, samo zato što je smatrao da je on imao prednost na kolovozu. Napadaju i putnici koji su nezadovoljni iz najrazličitijih razloga – ističe Drago Tošić, direktor Konzorcijuma privatnih prevoznika.
Kako dodaje, vrste i težina napada na šofere su različiti – od pljuvanja i polivanja vodom, pokušaja uletanja u vozačku kabinu, nasrtaja pripitih građana do udaranja, pesničenja i nanošenja vrlo ozbiljnih povreda vozačima. Napadi se, ističe, neretko dešavaju samo zato što vozači striktno poštuju pravilnike koje i jesu u obavezi da poštuju poput pravila da nema otvaranja vrata van stajališta ili nedozvoljavanja prevoza onih kućnih ljubimaca kojima je zabranjen ulazak u javna vozila. Tošić napominje da, iako broj napada raste, na sreću u ovoj godini nije bilo onih posle kojih su se vozači odlučivali na otkaz.
– Prethodnih godina dešavalo se da posle vrlo ozbiljnih napada i povređivanja vozači uzmu nekoliko dana da se odmore i oporave, a onda daju otkaz. Ne žele više to da trpe. Ove godine nismo imali takve situacije – ukazuje Tošić.
Prethodnih godina u javnom prevozu radilo se na uvođenju video-nadzora, panik tastera i kabina za vozače, ali kako su u više navrata istakli prevoznici, apsolutna zaštita šofera ne postoji. Jer, oni zbog prirode posla moraju da izađu iz svog prostora, a i da ne izađu, zaštite oko njih nisu neprobojne, pogotovu kada neko od građana u besu primeni silu. Jasno je i da šofera ima raznih, da nisu svi jednako odgovorni, ali većina njih jeste, a posao kojim se bave nije nimalo lak. Jer oni se u dvomilionskom gradu, u kome su na saobraćajnicama od jutra do večeri gužve, staraju da sve to smireno savladaju i putnike bezbedno prevezu. Na to je podsetio i GSP apelujući na korisnike javnog prevoza i sve učesnike u saobraćaju da imaju u vidu da svako ometanje i napad na vozače javnog prevoza narušava kako bezbednost putnika tako i opštu bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
Traženje krivca u vozačima javnog prevoza i nasrtaji na njih zbog nesnosnih gužvi u vozilima, kolapsa na ulicama i neredovnih polazaka pogrešan je potez. Krivci, odnosno oni koji sve to treba da urede, na drugom su mestu. Sigurno ne u vozilima javnog prevoza.
Kamenovanje vozila
Dešava se ne samo da napade doživljavaju vozači, nego i putnici. Svi oni su ugroženi kada dođe do, recimo, kamenovanja javnih vozila, što je nažalost neretko praksa na gradskim saobraćajnicama. Na sreću, osim oštećenja vozila, posle letenja kamenica nije bilo ozbiljnijih povređivanja vozača i putnika.
Na meti napadača su i kontrolori karata. Kako kaže Drago Tošić, u njihovim vozilima ove godine bilo je devet takvih napada koje privatni prevoznici, kao i nasrtaje na njihove vozače, jednako osuđuju.
Подели ову вест





Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.