Utorak, 24.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: NEBOJŠA BRADIĆ, reditelj

Tesla je čovek usmeren ka svojoj viziji

Komad „Tesla, izumetnik” počinje jedne novogodišnje noći kada svemir stoji a ljudi gledaju u nebo i odbrojavaju pre nego što uskliknu, u takvom trenutku sve postaje moguće
(Фото: Јаков Симовић)

Predstava „Tesla, izumetnik” po romanu Vladimira Pištala „Tesla, portret među maskama”, u režiji Nebojše Bradića, i u izvođenju Srpskog narodnog pozorišta, počeće svoj scenski život u novogodišnjoj noći 31. decembra, kod mosta „Duga” u Novom Sadu. Učesnici će formirati povorku preko mosta, spajajući dve obale Dunava do Petrovaradinske tvrđave. Predstava je deo programa „Doček”, kojim Novi Sad preuzima titulu evropske prestonice kulture. Premijera dela „Tesla, izumetnik” najavljena je za drugu polovinu januar 2022. godine na matičnoj sceni SNP-a. Dramaturg je Aleksandar Milosavljević, scenograf Miodrag Tabački, kostimografkinja Staša Jamušakov, kompozitor Aleksandra Vrebalov.

Tesla prihvata kompletan univerzum kao složeni pozorišni mehanizam u kome su, kao u svemiru, sudbine prepletene

U glumačkoj ekipi su: Marko Marković, Miroslav Fabri, Jugoslav Krajnov, Tijana Marković, Višnja Obradović, Alisa Lacko, Milan Kovačević, Sanja Krajnov, Aleksandar Gajin, Peđa Marjanović, Miodrag Petrović, Dragan Kojić, Grigorije Jakišić, Jovan Živanović, Ivana Vukčević, Aleksandra Pleskonjić, Stefan Beronja, Katarina Bradonjić, Tijana Milovanov.

 „Života se treba pribojavati. Pozorišta još više, jer se na kraju pozorišta nalazi spasenje, a do spasenja je dug put”, jedna je od Teslinih replika iz predstave „Tesla, izumetnik”. Šta se krije iza njenog naslova?

Komad „Tesla, izumetnik” počinje jedne novogodišnje noći kada svemir stoji a ljudi gledaju u nebo i odbrojavaju pre nego što uskliknu. U takvom trenutku, koji je izvan vremena, sve postaje moguće, pa i da se podigne zavesa „Teslinog pozorišta”.

Teslu je Laza Kostić imenovao izumetnikom, stvorivši kovanicu sastavljenu od reči izumitelj i umetnik. Koju liniju prati vaša priča, budući da nije biografska rekonstrukcija jednog života…?

Ovo nije realistička priča iako poklanja veliku pažnju detaljima. Na momente je to kvazišekspirovski rad, pomalo preteran, ali u isto vreme i duboko istinit. Radi se o sukobu duha i materije, trošnog tela i ideje koja ga nadilazi. Ispod pojavnih oblika Tesla naslućuje moćne sile koje žele da se oslobode, i u tome je video mogućnost prosperiteta čovečanstva. A ono još nije spremno da se prepusti vođstvu pronicljivog osećaja pronalazača.

(Foto A. Vasiljević)

Ovenčan bljeskovima munja, Nikola Tesla je od nauke pravio umetnost. Koliko je delikatno proniknuti u kompleksni Teslin svet i približiti ga publici?

Teslu ne pratimo kao naučnika koji vrši svoje eksperimente, nego kao čoveka koji hoće da ostvari svoje remek-delo – stanicu za bežični prenos signala i energije. Taj projekat nikada nije dovršen, ali je korist od Tesline vizije danas višestruka. Teslin svet denuncira kapital i svet realne politike, on ukazuje na slobodu i mogućnost izbora: slobodu spoljašnje egzistencije i slobodu duha. Nadzorni kapitalizam kome se Tesla usprotivio danas je vladajuća sila. „Sve mora da se plati!” – uzvikuje Teslin finansijer Dž. P. Morgan, čiji naslednici danas vode jednu od najvećih svetskih banaka. Našim svetom vladaju pripadnici generacije narcisa koji isključivo brinu o svojim profitima i zadovoljstvima. Ne znam šta bi moglo da se dogodi da bi se ovo promenilo. „Ponekad posumnjam da je dozvoljeno spasti čoveka današnjice, ali još je moguće spasti decu tog čoveka”, kaže Tesla u našoj predstavi.

Priča o Tesli u srpskoj Atini počinje novogodišnjim dočekom, a vrhunac proslave označava scenski spektakl. Ko je vaš Nikola Tesla?

U prvom redu, Tesla je čovek usmeren ka svojoj viziji kojoj je spreman da podredi i žrtvuje joj sve: posed, krov nad glavom, ženu, decu, poslugu… On posvećeno sledi prirodu sve dok ne otkrije njenu tajnu. Svaki svoj uspeh i zabludu skupo plaća, zaboravlja na hranu, san, prijatelje i ljubav. Veruje da će, ako istrajno žudi za nečim, to i dobiti.

Godine 1936. Tesla je bio prvi proglašeni počasni građanin Novog Sada u kojem nikada nije boravio. Kakav će biti njegov scenski susret sa Novosađanima u novogodišnjoj noći, kada Novi Sad i zvanično postaje evropska prestonica kulture?

Pažnja je te večeri na publici: kako je dovesti na događaj, kako je angažovati, kako im ponuditi drugačije iskustvo, posebno drugačije u odnosu na samo pozorište. Zbog toga ćemo adaptirati scenografiju i uključiti video-materijale da bi neki aspekti predstave bili približeni publici. Možda neće biti svi u stanju da razumeju sve ono što će kasnije predstava nuditi u pozorištu, ali će to istovremeno biti i prava pozivnica.

Tesla je gledao dalje i dublje od svojih savremenika, pa je i na taj način postao i naš savremenik. Kakav je njegov „put do pozorišta”, kako glasi i naslov vaše knjige? Kakvo je zapravo Teslino pozorište?

Tesla prihvata kompletan univerzum kao složeni pozorišni mehanizam u kome su, kao u svemiru, sudbine prepletene. Na takvu pozornicu on smelo stupa naoružan imaginacijom. Sloboda i mašta, nalik umetničkoj, daju Tesli osnovnu moć i pretvaraju ga u vizionara koji kao i autentični umetnik ne oseća potrebu, a nema ni obavezu da objašnjava svoje vizije, baš kao ni sopstveno ponašanje.

Zašto ste za moto ove predstave uzeli Aristotelov stav iz spisa „O pesničkoj umetnosti” u kojem konstatuje da pesnikov „zadatak (nije) da izlaže ono što se istinski dogodilo, nego ono što se moglo dogoditi i što je moguće po zakonima verovatnoće”?

Uprkos velikim porazima, Tesla je nastavio da sanja o lepom i grandioznom. Njegov san o zemlji oslobođenoj gladi i mukotrpnog rada ostaje nedosegnut. Zbog toga je pesnikov zadatak bio i ostao da piše i govori o nečemu što je „veće od života.”

Predstave dolaze i prolaze. Neko ih se seća, neko ne. Kakvo je vaše iskustvo zajedničkog stvaranja budući da ste neposredno posle rada na predstavi „Pristanak” u beogradskom Ateljeu 212 uplovili u priču o Tesli?

Nijedan proces rada ne liči na onaj koji mu je prethodio, kao što nijedan reditelj ne ponavlja uvek istu praksu. Uvek je tu period međusobnog upoznavanja reditelja i glumačke ekipe, što podrazumeva postepeno oblikovanje načina koji je najbolji za zajednički rad. U „Pristanku” je to bilo oblikovanje veoma hladnog, modernog sveta, sveta na koji je možda više uticao film nego druge pozorišne produkcije. U „Tesli, izumetniku” to je zanimljiv kontrast između modernog sveta u kome se glumci kreću i govore i ličnosti i situacija začetih u prošlosti, a danas još uvek relevantnih.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

градимир цветковски
Под утиском изванредног разговора, знатижељан сам да сазнао када је г. Брадић смислио синтагму "Тесла изуметнк". Поново сам прочитао кратку беседу под насловом "Изуметник" у електронском издању "Галаксије" (рубрика Теслианум"), изговорену 7. априла 2016. у Скупштини града. Аутор своје кратко казивање на додели награда за најбоље докторате, мастере и иновације завршава речима: "Иако се мени више свиђа кованица непревазиђеног песника Лазе Костића: ИЗУМЕТНИК. Предузетник који изумева."
Đorđe
Tesla je bio vrlo praktičan čovek. Nije umro siromašan, živeo je u najluksuznijem hotelu i najverovatnije je radio za američku vladu na naprednijim projektima.
Goran
Treba prestati sa mistifukacijom Teslinog lika. On je bio naučnik sa maštom. Ajnštajn je rekao da je mašta za naučnila važnija od znanja. Nije to monopol umetnika niti znak umetničke nadarenosti, jer je za umetnost bitna i estetizacija.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.