Četvrtak, 26.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kad tehnika zakaže korisnik ne može biti oštećen

Na osnovu podataka iz loga bankomata vidi se unos pin-koda, zahtevanog iznosa, upit stanja, apoenska struktura novčanica spremnih za isplatu, da li je novac uspešno isplaćen ili nije
(Фото Анђелко Васиљевић)

Svakome se desilo da prilikom korišćenja savremenih oblika plaćanja ili podizanja novca na bankomatu ostane neobavljena posla. Ili pos terminal kod trgovca ne izvrši transakciju ili bankomat ne isplati pare. Zahvaljujući savremenoj tehnologiji platilac, odnosno onaj koji podiže novac, nije oštećen. Konkretno u trgovini, na pos-terminalu prilikom transakcije i povezivanja s bankom, automat štampa slip na kome piše odobreno ili odbijeno.

U jednoj od najvećih banaka navode da je jedino merilo o uspešnosti transakcije poruka koju je terminal odštampao na slipu. „U praksi se može desiti da korisnik kartice dobije SMS o zaduženju od banke izdavaoca kartice, iako je terminal štampao da je transakcija odbijena. Ona je uvek neuspešna i neće biti plaćena prodajnom mestu na kome je izvršena”, kažu bankari.

Što se tiče situacije da bankomat ne isplati novac, a korisniku sredstva ostanu zadužena, on mora da se obrati banci čiji je bankomat i podnese reklamaciju za neodobrenu, neizvršenu ili nepravilno obavljenu platnu transakciju. U Narodnoj banci pojašnjavaju da se korisnik može obratiti i svojoj banci čiju karticu ima ako je pokušao da podigne gotovinu na bankomatu druge banke. Ona će na osnovu prigovora korisnika pokrenuti reklamacioni postupak prema banci čiji je bankomat.

„U tom slučaju, prihvatilac će iz logova bankomata u kratkom roku utvrditi sve činjenice i dostaviti ih izdavaocu, na osnovu čega će korisniku novac biti vraćen. Ako je korisnik pokušao da podigne gotovinu na bankomatu svoje banke, reklamacioni postupak se završava u okviru jedne banke i u praksi traje kraće nego u slučaju kada je prihvatilac druga banka. Zato preporučujemo klijentima da, ako su u mogućnosti, novac podižu na bankomatima banke izdavaoca platne kartice, jer se tako najbrže utvrdi da li je reč samo o rezervaciji sredstava po računu korisnika ili i o zaduženju. Ako korisnik nije zadovoljan odgovorom koji mu banka dostavi ili ga ne dostavi u roku od 15 dana od dana prijema prigovora, može se pritužbom obratiti Narodnoj banci”, navode bankari.

U slučaju da u bankomatu nema gotovine za isplatu, bankomat prepoznaje tu situaciju i blokira mogućnost isplate gotovine, gde se na ekranu ispisuje poruka koja korisnike obaveštava da bankomat ne može da isplati gotovinu i klijenti uopšte ne mogu da započnu transakciju. Ako se ipak u trenutku izvršenja transakcije desi da bankomat ne može da isplati zahtevani iznos jer mu je u tom momentu nestalo dovoljno gotovine, transakcija će automatski biti stornirana i korisniku se neće zadužiti sredstva sa računa.

Jedan od razloga zbog kojeg bankomat nakon izvršene transakcije ne isplati novac korisniku može biti tehnički kvar na samom bankomatu, na primer na uređaju koji broji i transportuje novčanice do mesta gde ih klijent preuzima. Ako je tehnički problem tog tipa da bankomat ne može da stornira tu transakciju kad prepozna da novac nije isplaćen i na osnovu čega bi se korisniku oslobodila sredstva na računu, klijentu će sredstva ostati zadužena.

Ono što je važno napomenuti jeste da je bankomat uređaj koji u svojim logovima zapisuje sve izvršene funkcije i one u regularnim situacijama, i one kada dođe do određenog tehničkog problema. Log bankomata sadrži tačno vreme uz svaku aktivnost – unos pin-koda (ispravno ili neispravno unet), unos zahtevanog iznosa, upit stanja (ako korisnik vrši proveru), apoensku strukturu novčanica spremnih za isplatu, da li je novac uspešno isplaćen ili nije (ako nije isplaćen, može postojati i objašnjenje o kojem tipu greške je reč, a u zavisnosti od tipa bankomata), informaciju o preuzimanju novčanica, o preuzimanju platne kartice, i na osnovu podataka iz loga bankomata moguće je na jednostavan način utvrditi sve potrebne činjenice u vezi sa radom uređaja ili za konkretnom transakcijom.

Drugi razlog može biti potencijalna zloupotreba, gde neko postavlja uređaj koji omogućava da, kad bankomat nakon izvršene transakcije započne isplatu gotovine, ta gotovina ostane u delu bankomata koji nije dostupan klijentu i odakle se kasnije može preuzeti kada se korisnik udalji od bankomata. „Broj ovakvih potencijalnih zloupotreba na našem tržištu je veoma nizak, jer banke instaliraju dodatne uređaje koji sprečavaju ovakve zloupotrebe, pružaju mehaničku ili softversku zaštitu. Kada do takvih pokušaja i dođe, nadležni organi u saradnji s bankama veoma brzo reaguju”, kažu u NBS.

Na kraju drugog tromesečja 2021. godine, u Srbiji su instalirana 3.122 bankomata. S obzirom na trendove u pružanju finansijskih usluga, oni sve više postaju mesto na kojima je moguće uplatiti novac na tekući račun, platiti ratu kredita, račune za komunalije…

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vladimir
Bankomat mi je isplatio 2000 dinara manje prilikom podizanja para. Na salteru banke su mi rekli da samo mogu da napisu nalog da se sravni stanje sa bakomata. Rok je dve nedelje da me obaveste o preseku stanja na bankomatu. Posle dve nedelje nisam dobio nikakvu informaciju. Na salteru su mi odbijali bilo kakvu dalju uslugu ili informaciju u vezi sa tim. Kazu zovi telefonom call centar. Telefonom je nemoguce uspostaviti kontakt sa sluzbenicima banke preko call centra. Ne mogu im ama bas nista.
Бане
У јулу ми банкомат не исплати паре и прогута картицу. Уђем у банку и после пола сата чекања и још толико натезања, врате ми картицу а паре сам кажу подигао. Да сравне стање на банкомату не пада им на памет, нису овлашћени. Пишем жалбу, рок за решење 30 дана, а љубазна службеница ме опомиње да је казна за жалбу без разлога 2000 динара. Три недеље касније паре се само појавише на рачуну без објашњења или извињења. Ја 2000 динара јер сам се жалио с разлогом нисам добио. Па ви видите ко може шта.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.