Ponedeljak, 06.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

U trci za zaradom ne haju za propise

Dostavljači hrane dvotočkašima idu u suprotnom smeru, prolaze kroz crveno, a jedan je čak kažnjen što je bicikl vozio na auto-putu, sve zato da ne dobiju lošu ocenu od mušterija, od čega im zavisi plata
Курирске компаније обезбеђују обавезну обуку о безбедности за достављаче, кажу у компанији „Глово” (Фото Н. Марјановић)

Žure, hitaju, jurcaju... sve da bi što pre stigli da obave svoje dnevne zadatke. O bezbednosti u saobraćaju misle malo ili nimalo, pa tako ni ne čudi vest da je jedan dostavljač hrane ovih dana osuđen na novčanu kaznu zbog toga što se odvažio da, uprkos propisima, biciklom izađe na auto-put. Tridesetčetvorogodišnji biciklista u žurbi da zaradi zaboravio je na svoju bezbednost, ali i na bezbednost ostalih sugrađana. Nažalost, on nije jedini. Mnogo je onih koji krše zakon na ovaj način, ali nikada ne dolijaju policiji.

– Dostavljači hrane znaju da budu jako opasni. Pre nekoliko dana jedan od njih je, dok sam stajala na semaforu, prošao pored mene i udario mi u retrovizor. Nije se ni okrenuo, nego je lagano nastavio kroz raskrsnicu uprkos crvenom svetlu – žali se sugrađanka Danijela Babić.

Ovakve pritužbe svakodnevno stižu i Komitetu za bezbednost saobraćaja, svedoči njegov direktor Damir Okanović.

– Ne postoji posebna statistika za to, ali činjenica je da mi na dnevnom nivou dobijamo pritužbe na ponašanje dostavljača, i to generalno najviše na bicikliste. Oni nemaju nikakve obuke, osnove pravilne vožnje biciklom uče se još u osnovnoj školi u okviru tehničkog obrazovanja. Ali, ne čine oni prekršaje zato što ne znaju da se nešto ne sme, nego prosto zato što jurcaju za zaradom – ističe naš sagovornik.

Kurirske službe vrše pritisak na zaposlene da realizuju što više isporuka, ali ljudi koji rade za dostavljače imaju direktnu kalkulaciju pred očima.

– Kad sednete na bicikl, u motocikl ili automobil, dobijate novac po svakoj isporuci i što ih je više, više ćete zaraditi. A ako imate posao gde od vaše brzine zavisi zarada, odnosno gde ste direktno novcem motivisani da stignete do tačke A do tačke B, onda imamo problem – kaže Okanović.

Dostavljači na biciklu imaju, bar po pritužbama građana, stav da im se sve može – i da prođu na crveno, da idu suprotnim smerom, voze trotoarom, pešačkim zonama i skrenu gde je zabranjeno. Okanović napominje da je jedan od najvećih problema i to što ih većina gradom vozi potpuno neobeležena i bez ikakvog svetla.

– Rešenja za ovaj problem su kontrole, ali i povećana odgovornost kompanija za koje rade. Stvari, međutim, stoje tako da nijedan od dostavljača nije zaposlen direktno u tim kompanijama, pa one mogu da od svega peru ruke – upozorava direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

U kompaniji „Glovo” tvrde da ozbiljno shvataju zdravlje i bezbednost kupaca, kurira i partnera.

– Kurirske kompanije obezbeđuju obaveznu obuku o bezbednosti za dostavljače. Pored toga, „Glovo” pruža bezbednosna uputstva i savete u nedeljnom biltenu, kao i „puš obaveštenja” u aplikaciji. Tema o bezbednosti se kontinuirano nadgrađuje. U oktobru smo pokrenuli i „Zavet kuririma”, odnosno obavezu kompanije da unapredi socijalna prava i beneficije dostupne dostavljačima, bez obzira na tip zaposlenja ili radni status. Unapređujemo sigurnost i zaštitu dostavljača obezbeđujući im komplete

za bezbednost na putu, kacige, reflektujuće jakne, kao i pristup stanicama za popravku i održavanje bicikala – ističu iz „Glova”.

U ovoj velikoj kompaniji kažu da na svojoj platformi kurire prate za vreme isporuke: njihovo kretanje i komunikacija sa podrškom se snimaju. Uz to, u svakom trenutku im je dostupna podrška u aplikaciji.

– Ovo osigurava da su dostavljači u mogućnosti da obavljaju svoje dužnosti na najbolji mogući način, dok dobijaju svu neophodnu podršku i informacije koje im u tom trenutku mogu zatrebati.

I na kraju svake završene porudžbine korisnik ima mogućnost da proceni da li je zadovoljan kvalitetom isporuke. Ako kurir ne postupi savesno, preduzimamo odgovarajuće radnje u skladu sa našim uslovima korišćenja – tvrde u „Glovu”.

Aleksandar Z., jedan od bivših dostavljača za jednu od velikih kompanija, kaže da radnike firma ne pritiska da posao završe što pre. Svako, međutim, žuri zbog sebe kako bi uradio dovoljno vožnji, dobio bonus i zaradio više.

– Jer kad preuzmeš vožnju, postoji očekivano vreme u kome stižeš i ukoliko kasniš, hrana se hladi i mušterije ti daju loše ocene. U kompaniji te prvo upozore, a ako se to kašnjenje nastavi, više i ne možeš da radiš. Iskusniji vozači zato znaju da kroz grad voze ne obazirući se na propise – kaže naš sagovornik.

On smatra i da bi kompanije koje obavljaju ovaj posao morale zaposlenima davati instrukcije o tome kako se šta vozi, šta se sme, a šta ne sme.

– Pomoglo bi i kada bi u gradu postojalo više biciklističkih staza, kao i da vozači shvate da su biciklisti ravnopravni učesnici u saobraćaju, a firme bi svakako trebalo da utiču kod dostavljača, ali i motociklista, da razviju ličnu odgovornost i prema sebi i prema drugima – zaključuje Aleksandar Z.

Komentari9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Franja
Ne vidim nijednu prepreku za uvođenje obaveznog vozačkog ispita za vožnju bicikla. Svakog dana imam posla sa biciklistima koji se apsolutno ne obaziru na većinu saobraćajnih znakova, signalizaciju ne daju, pa ja moram da gatam u pasulj gde će koji da skrene. Mnogi stariji, a naročito oni maloletni ne znaju ni osnovna pravila u saobraćaju pa uleću u raskrsnice i kružne tokove kako hoće. Ne znaju čak ni kojom stranom ulice se vozi.
Pozdrav iz Helsinkija
Da je sreća da svi voze bicikle, da imaju ljudi gde da se istuširaju na poslu, bili bi i zdraviji i gužve u centru bi nestale. Ko mora kolima zbog dece i sl. mora ok, al 80% barem leti ne mora. Samo zamislite kako bi grad izgledao tada...
D.
A kuda bi trebalo da voze? Po ulici? Da li vozači automobila znaju prava biciklista? Da li haju za njih? Ja bih bicikl radije po trotoaru vozio nego po ulici. Bezbednije je.
Баба
Јел има милиција право да контролише бициклисте као што контролише наш пешаке ?? Многа деца од 10-12 година , за старије да и не говоримо , возе некакве електричне тротинете не само по тротоарима већ и по прометним улицама града....и ником ништа !
Milos
E, tacno sam znao da ce da se javi neka dileja koja ce da napadne elektricne trotinete. Alo, elektricni trotineti se NE KORISTE za isporuku hrane. Samo da bi skrenuli pricu sa problema el. BICIKALA koji su duplo brzi i opasniji od trotineta.
Борис М. Бања Лука
Није само кривица тих јадних достављача. Морају да раде преко 10 сати сваки дан да би једва пребацили минималац. Чиста и тотална екплоатација. Без икаквог осигурања. Да га удари ауто или аутобус, никоме ништа. Нико не би одговарао.
borivoj m
Jel to znaci da i taksisti mogu da prolaze na crveno i voze u kontra smeru jer i oni, jadni, rade od ture?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.