Petak, 12.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Šveđani pokreću prvu evropsku gigafabriku baterija za električna vozila

(фото Пиксабеј)

Švedska kompanija „Nortvolt” proizvela je svoju prvu ćeliju litijum-jonske baterije i postala prvi domaći proizvođač na kontinentu koji konkuriše svetskim kompanijama za proizvodnju baterija za napajanje sve traženijih električnih vozila, prenosi Radio slobodna Evropa pisanje svetskih medija.

Nortvolt planira da svoju prvu ćeliju litijum-jonske baterije isporuči kompanijama za pogon električnih vozila sledeće godine, navodi „Volstrit džurnal”.

Baterija je proizvedena u utorak, 28. decembra u Nortvolt Eti u gradu Skeleftea na severu Švedske. „Nortvolt Et”, čija gradnja je počela 2019, prva je fabrika u evropskom vlasništvu koja će proizvoditi u takozvanim gigafabričkim razmerama.

Kompanija je sutradan navela da je gigafabrika proizvela bateriju koja je u potpunosti dizajnirana, razvijena i sastavljena u prvoj domaćoj evropskoj kompaniji za proizvodnju baterija za električne automobile, prenosi Beta.

Tržištem trenutno dominiraju azijski proizvođači, koji su, prema pisanju „Volstrit džurnala”, izgradili ili grade fabrike u Evropi za snabdevanje baterijama tamošnje automobilske kompanije, pošto potražnja za električnim automobilima raste.

Evropljani, podstaknuti izdašnim vladinim podsticajima, kupuju, naglašava list, električne automobile rekordnom brzinom, pomažući da kontinent nadmaši Kinu kao najveće tržište električnih vozila na svetu.

„Nortvolt” je naveo da će se proizvodni kapaciteti povećati na 60 gigavat-sati (GVh) u narednim godinama, što je dovoljno za snabdevanje baterijama za oko milion električnih vozila, ističe Si-En-Bi-Si.

Gigafabrika „Nortvolta”, kojeg su investitori u junu procenili na 12 milijardi dolara, može se klasifikovati kao fabrika baterija velikih razmera gde se, kako pojašnjava američki televizijski kanal, godišnja proizvodnja meri u gigavat-satima.

Iako je star manje od šest godina, Nortvolt je potpisao ugovore vredne više od 30 milijardi dolara s kupcima, uključujući velike proizvođače automobila Be-Em-Ve, Folksvagen, Volvo i Polestar.

(Piksabej)

Kompanija je prikupila više od 6,5 milijardi dolara od mnoštva investitora kako bi joj pomogli da proširi svoje poslovanje a među njima su banka Goldman Saks, švedski i kanadski penzioni fondovi kao i osnivač Spotifaja, švedski milijarder Daniel Ek. Nemački  „Folksvagen”, koji ima 14 milijardi dolara narudžbina, najveći je akcionar  „Nortvolta” s 20 odsto udela.

Nortvolt, kojeg su osnovala dvojica bivših menadžera „Tesle”, najistaknutiji je u nizu evropskih start-ap kompanija koje pokušavaju da se pozicioniraju protiv najvećih azijskih igrača i „Tesle” u proizvodnji baterija koje se koriste za električne automobile, ukazuje „Fajnenšel tajms”.

Prva ćelija u Nortvolt Etu, gigafabrici koja se nalazi oko 200 kilometara južno od arktičkog kruga na severu Švedske, koristi veliku količinu obnovljive hidroelektrične energije kako bi proizvela baterijske ćelije što je održivije moguće, a takođe se nada da će iskoristiti mineralna ležišta na severu nordijskog regiona.

Gigafabrika će, naglašava londonski list, koristiti 1,5 odsto ukupne proizvodnje električne energije u Švedskoj kada bude završena. Očekuje se da će Nortvolt Et, koji zapošljava više od 500 ljudi, na kraju imati 3.000 radnika.

Švedski start-ap je ove godine za „Fajnenšel tajms” rekao da više ne gleda samo na Evropu, već i na Aziju i Severnu Ameriku jer nastoji da postane značajan konkurent japanskom Panasoniku, kineskom CATL-u i južnokorejskim kompanijama LG, SK i Samsung.

Azijske grupe sve više ciljaju na evropsko tržište, a očekuje se da će LG i CATL sledeće godine otvoriti fabrike baterija u Poljskoj i Njemačkoj, dok će SK proširiti svoju fabriku u Mađarskoj. Nortvolt takođe planira da izgradi još dve gigafabrike u Evropi, uključujući jednu u Nemačkoj a trenutno gradi gigafabriku s kompanijom Volvo.

Švedska fabrika povećava proizvodnju litijum-jonskih ćelija u utrci da profitira od sve veće potražnje za električnim automobilima u Evropi, piše Gardijan.

Samo dve velike fabrike baterija rade u Evropi, pokazuju podaci kompanije  „Benčmark mineral intelidžens” i to fabrika u Vroclavu, u Poljskoj, koju vodi korejski LG, i druga u vlasništvu korejskog Samsunga u blizini Budimpešte u Mađarskoj.

Ipak, ističe BMI-a, do kraja 2030. planirana je izgradnja 25 gigafabrika širom Evrope, dok se industrija trka da održi korak sa sve većom potražnjom za električnim automobilima. Devet od njih su u vlasništvu azijskih proizvođača koji kontrolišu većinu globalne ponude.

Istovremeno, dodaje „Gardijan”, proizvođači automobila sa zakašnjenjem povećavaju proizvodnju električnih vozila kako bi ispunili sve oštrije ciljeve u pogledu emisija štetnih gasova, kao i izazov svog američkog rivala, „Tesle”, koji je izgradio vlastitu fabriku baterija i automobila u Berlinu.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

M
Na koju struju ce te tolike baterije sirom sveta da se pune?
Баба
Само нама Србма не треба литијум....ми ће терамо аута на дрва :-)...онако еколошки.
Kao uvek
@sima kuvar A šta je država dobila od izvoza za navodnih 5milijardi? Pa nije država tu hranu pravila i izvozila. Nemojte se čuditi za Gretu, mala je pametnija i načitanija od najveće većine njenih samozvanih "kritičara". Kod nas se decenijama proizvode bakar i zlato, eksploatacija zlata je najprljavija i najotrovnija (cijanidi) tehnika uopšte. Da li Vam je to trovanje ikada zasmetalo?
Сима кувар
Прочитајте насловну страну Политике - Србија ИЗВЕЗЛА ХРАНЕ за преко 5 милијарди долара! Може и три пута више да смо паметни. Од литијума за све године уништавања и копања држава неће добити ни десетину! Дакле, храна је српски производ, а не уништавање природе. Нека се лепо Швеђани као први еколози света трују, а ми ћео да их хранимо. Чуди ме да Грета Тунберг не пада у фрас због овога.
Mira
A kada otprilike Srbija planira potpuni prelazak na elektricne automobile?
Mira
@Ostapovic imate pravo na svoje misljenje. Ako ste expert, navedite gde objavljujete radove pa cu ih procitati i proceniti.
Остаповић
То је превазиђена, пресупа и прљава технологија. Ви видите само аутомобиле, али добијање литијума, производња батерија и уништавање батерија после истрошености су много већи загађивачи од употребе нових аутомобила са унутрашњим сагоревањем. При чему неко, на нечему треба да добије такве количине струје за те батерије да су то фантастичне цифре које не могу без атомских централа.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.