Subota, 21.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Auto-industrija na raskrsnici

Kupci vozila više ne mogu da računaju na velike popusta a naručene automobile čekaju mnogo duže nego ranije
(Фото EPA-EFE/Alex Plavevski)

Brojke govore sve. Posle tri decenije u kojima je proizvodnja automobilske industrije premašivala potražnju, tokom pandemije virusa korona situacija se preokrenula. U pretpandemijskoj 2019. godini, na svetskom tržištu je prodato oko 80 miliona novih vozila. U 2020, prodaja je opala za više od 14 odsto, na 68,6 miliona. Prema očekivanim rezultatima, u 2021. prodato je 70,5 miliona, a u 2022.  linija ide na gore, prognozira se da 75,2 miliona automobila pređe u ruke kupaca.

Ni u 2023, u kojoj se prognozira prodaja 78,8 miliona automobila, neće se dostići nivo od pre pandemije, a tek 2025. smatra godinom u kojoj može da se očekuje povratak brojkama koje je automobilska industrija beležila pre korone.

Proizvođači zbog zastoja u snabdevanju poluprovodnicima ali i logističkim i transportnim zastojima moraju da uspore ili čak privremeno zaustaviti proizvodne linije.

U 2019. godini, pre korona krize, u Nemačkoj je prodato 3,6 miliona automobila, a već u 2020. taj broj je pao na 2,9 miliona. Prema prognozama stručnjaka za auto-industriju Ferdinanda Dudenhefera iz nemačkog Centra za automobilska istraživanja (CAR) u ovoj godini se može očekivati prodaja od 2,69 miliona. Iako Dudenhefer očekuje da će se u prvoj polovini sledeće godine nemački proizvođači i dalje boriti s posledicama nestašice čipova, prodaja bi, ipak, trebalo da poraste i to na oko 3,01 milion automobila.

Globalna prodaja električnih automobila porasla je tokom 2020. godine 43 odsto, na ukupno 3,2 miliona. Udeo jeste mali ali se on munjevito povećava. Do kraja decenije, trećina ukupne prodaje novih automobila na svetu biće električna vozila, pokazuje istraživanje konsultantske kompanije Dilojt. Time bi broj prodatih e-modela do 2030. godine dostigao 31,1 milion, čak 10 miliona više nego što je ranije predviđeno.

Povratak na nivo od pre panemije, kompletan oporavak auto-tržišta u Nemačkoj, Dudenhefer predviđa tek u drugoj polovini 2023. Tek tada se, kaže, može očekivati da će se snabdevanje tržišta stabilizuje.

Prema tvrdnjama ovog stručnjaka, krajem 2023. prosečna starost vozila registrovanih u Nemačkoj biće iznad deset godina, a to bi moglo da dovede do "podmlađivanja" voznog parka, do povećane kupovine novih automobila. Taj proces obnove se odnosi na električne automobile, koji su sve traženiji na nemačkom tržištu.

Ali nisu svi prošli isto.

Čak 60 odsto automobilskih dilera u Francuskoj moglo bi da smanji broj radnih mesta, već od prvog tromesečja 2022. godine. Procena je rezultat "testova koji su upravo obavljeni s kompanijama". Slična situacija je i na ostalim tržištima u Evropi, pa je jasno da lančana reakcija uzrokovana pandemijom i pratećim nestašicama neće tako lako i brzo prestati.

(Piksabej)

Zbog korone vlada velika neizvesnost u auto-industriji, proizvodni procesi se prekidaju, fabrike zatvaraju, vlada i nestašica čipova i poluprovodnika, poskupeo je transport delova...

Došlo je i do problema u lancima snabdijevanja, rastu cene sirovina. Kupci vozila više ne mogu da računaju na velike popusta a na naručene automobile čekaju mnogo duže nego ranije.

Uprkos krizi, za automobilsku industrije nije sve baš tako crno. Sudeći po rezultatima istraživanja britanske konsultantske firme "Ernst i Jang", 16 najvećih svetskih proizvođača automobila je u trećem kvartalu 2021. zajedno ostvarilo operativnu dobit od oko 23 milijarde evra. To je rast od 11 odsto i ujedno - novi rekord.  Prodaja putničkih automobila je opala za 16 procenata a prema procenama analitičara zbog nestašice čipova oko jedanaest miliona vozila uopšte nije moglo da bude proizvedeno. Čak 13 proizvođača je prodalo manji broj vozila nego u istom periodu pre godinu dana, ali svih 16 preduzeća je zajedno ostvarilo promet od 371 milijarde evra, što je u stvari pad od  tek 1,6 odsto.

(Piksabej)

Dobit je znatno porasla zato što su čipovi koji su bili na raspolaganju ugrađivani u skupe modele vozila, kod kojih proizvođaći ostvaruju veću maržu. Upravo ti modeli su primarno nuđeni a osim toga, gotovo da i nije bilo popusta na kupovinu novih automobila, jer je potražnja bila veća od ponude.

Većina firmi je tokom godine uspela da poveća svoju berzansku vrednost, a pre svih američki proizvođač električnih automobila "Tesla".

Unazad nekoliko godina budućnost automobila se vidi u struji kao pogonu, a pri tom dodajmo i sve prisutniju autonomnu vožnju, odnosno funkciju samovožnje kada automobili sam vozi bez vozača. To bi bilo to, ali ko garantuje kako će baš ove mogućnosti imati automobil budućnosti. Niko to ne zna, ali sve se kreće više ili manje, brže ili sporije u tom smeru.

Bitka stručnjaka je i oko vrste baterija. Iako većina misli da je rešenje prelazak na električne automobile, tehnologija proizvodnje auto-baterija je i dalje veoma „prljava“, kao i proizvodnja metala i materijala koji se koriste u elektro-automobilima. Zato timovi istraživača danonoćno rade.

Magija Nikole Tesle i njegovo bežično prenošenje struje sve više zaokuplja naučnike. Može li automobil da se napaja na daljinu. Tesla je eksperimentom pokazao. Što da ne, smatraju oni koji ubrzano rade na tome.

 

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

boza
Posle masovnog turizma kao izrazitog pokazatelja bolesnog potrosackog drustva, prenaduvana auto-industrija je veliki "krivac" za ovo gde smo sada. Hiperprodukcija svega i svacega.
Milos
Moze da pise ko sta hoce, podaci i marze govore sve. Proizvodjaci su nasli efektivan i efikisan model da pod raznim izgovorima povecaju zaradu. Uskoro ce nam plasirati da smo srecno ako uopste uspemo nasim novcem da kupimo vozila, da ce cene basnoslovno rasto...Samo neka stane kupovina na mesec dana...
Hadži Pop Miliš
Nemački kupac je pragmatičan.Švabe pogotovo vole štedeti. Velike marke mogu praviti velike planove sa velikim cenama. Dačia pobedjuje!/upravo gledam statistiku 2021 u nemačkoj, gde živim i znam kako dišu/

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.