Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
TEMA NEDELjE: ILON MASK:- BUDUĆNOST KOJA JE STIGLA

Samozvani graditelj Nojeve barke čovečanstva

„Tajm” je za ličnost godine proglasio čoveka koji je ove godine odveo turiste u orbitu, 2025. će voditi astronaute na Mesec, a obećava i da će napraviti ljudsku koloniju i na Crvenoj planeti
(Фото EPA-EFE/A. Becher)

„Klovn, genije, provokator, vizionar, industrijalac, šoumen”, ovako je „Tajm” opisao osobu koju je proglasio za ličnost 2021. godine.

Kako su obrazložili urednici američkog magazina, Ilon Mask je čovek koji je u proteklih 12 meseci „najviše uticao na događaje” na Zemlji, a možda i na „život izvan naše planete”.

Američki biznismen rođen u Južnoafričkoj Republici dobio je laskavu titulu u 50. godini života, u kojoj je poslao i turiste u svemir i postao najimućniji čovek na svetu. Kao i kada je reč o poslovnim poduhvatima koji su mu donosili bogatstvo pomerajući granice nauke, i njegovo proglašenje za ličnost godine naišlo je na oprečne stavove. Jedni osnivača i direktora „Tesle”, najveće kompanije električnih automobila na svetu i „Spejsiksa”, kompanije za proizvodnju satelita i raketa, hvale kao neverovatnu osobu koja je naučnu fantastiku pretvorila u stvarnost. Drugi smatraju da milijarder koji svojim radnicima ne dozvoljava da naprave sindikat i koji se protivi višim porezima za najimućnije ne zaslužuje da mu bude ukazana ovakva čast. Progresivna američka političarka Elizabet Voren primetila je na „Tviteru” da bi bilo lepo kad bi „ličnost godine počela da plaća porez, umesto da se grebe o druge”. Senatorka iz Demokratske stranke je mislila na činjenicu da je Mask, kako je pokazalo istraživanje sajta „Propublika”, od 2014. do 2018. plaćao porez po prosečnoj stopi od nešto većoj od tri odsto. Kao i brojni drugi milijarderi, samo je iskoristio poreske olakšice i rupe u zakonu, ne uradivši ništa nelegalno, ali je ostalo upamćeno da, kao i Voren Bafet ili Džef Bezos, plaća porez po daleko manjoj stopi od svojih zaposlenih.

Prema proceni magazina „Forbs”, Mask je u septembru „potukao” Bezosa (osnivač „Amazona”) po bogatstvu i postao najimućniji čovek na planeti s više od 300 milijardi dolara, uglavnom zahvaljujući skoku „Teslinih” deonica. Ova kompanija je još 2017. pretekla „Dženeral motors” i postala najveći američki proizvođač automobila, a Si-En-Bi-Si prenosi da je prodaja „tesle” prošle godine porasla za 87 odsto.

„Spejsiks” svojim raketama prevozi astronaute i tovar za NASA do Međunarodne svemirske stanice i prva je privatna kompanija koja je tamo poslala „svemirski brod”. NASA je dozvolila „Spejsiksu” da od 2025. vodi astronaute na Mesec. Prošle godine je „Spejsiks” bio deo priče o „bumu kosmičkog turizma”. U orbitu je vinuo četvoro putnika, a Mask je izjavio da bi „bio veoma iznenađen” kad njegova kompanija u narednih pet godina ne bi Zemljane poslala i na Mars.

(EPA-EFE/F.C)

„Sledeća krupna stvar je da izgradimo samoodrživ grad na Marsu i da tamo dovedemo životinje i bića sa Zemlje. To je futuristička Nojeva barka”, kazao je Mask za „Tajm”, posle čega su pojedini naučnici izrazili skepsu da čovek može da stigne na Crvenu planetu za pet godina ili da na njoj opstane duže vreme.

Mask je kao dete toliko sanjario o izumima da se često gubio u svojim mislima. Bio je žrtva vršnjačkog nasilja. Sam je naučio da piše kod i prvi računarski program prodao je kad je imao 12 godina. Otišao je u Kanadu na studije, misleći da će se tako lakše domoći pravog cilja – Amerike. Završio je ekonomiju i fiziku na Univerzitetu Pensilvanija, a na doktorskim studijama na Stenfordu zadržao se samo dva dana jer je želeo da okuša sreću u Silicijumskoj dolini. Ubrzo je postao jedan od pokretača „Pejpala” (kasnije je prodao akcije).

Maska su na početku epidemije virusa korona kritikovali da na društvenim mrežama širi teorije zavere i umanjuje opasnost od kovida 19, da bi, suprotno naredbi vlade u Sakramentu, izbegao da privremeno zatvori fabriku u Kaliforniji i radnike pusti kući. Prošlog oktobra je ostvario pretnju upućenu kalifornijskim vlastima i „Teslino” sedište preselio u Teksas, odakle poleću i njegove rakete.

Preispitivano je i automatsko upravljanje u „teslama” zbog velikog broja saobraćajnih nezgoda, a američka regulatorna tela otvorila su slučaj i zbog toga što je vozačima pojedinih automobila ove marke bilo omogućeno da igraju igrice dok auto „sam upravlja”. Mask je odgovorio da statistika pokazuje da se više nesreća dešava kad autopilot nije uključen.

Optužuju ga i da je „zauzeo previše mesta u svemiru”, odnosno da je za potrebe telekomunikacionog biznisa poslao 1.600 satelita u svemir i da je to tek početak. Na kritiku da mreža njegovih satelita, poznata kao „Starlink”, kontroliše isuviše radio-frekvencija i internet veza, za „Fajnenšel tajms” je izjavio da je „kosmos ogroman, a sateliti sićušni. Nikoga ne blokiramo”. Kako je objasnio, ako na Zemlji ima mesta za dve milijarde automobila, u kosmosu ima mesta za desetine milijardi satelita. Iz Evropske agencije za svemir tvrde da Mask izmišlja pravila i traže da EU osigura da Mask ne onemogućava druge zemlje i kompanije da lansiraju svoje satelite. Žalila se i Kina, tvrdeći da se kineska svemirska stanica zamalo sudarila s Maskovim satelitima.

Često mu se zamera da se javno zalaže za zaštitu životne sredine, dok njegove rakete troše enormnu količinu goriva, a baterije neophodne za rad električnih automobila iziskuju litijum, kobalt i nikl, čija je proizvodnja krajnje „prljava”.

Radi i na novim tipovima vozila, izuzetno brzom „vozu” koji bi putovao samo u vakuumskim tunelima ili cevima i koji bi, jer ne bi morao da savladava otpor vazduha, mogao da razvije brzinu od više od 1.200 kilometara na čas. Razvija i mikročipove koji će se usađivati u glavu i preko „blututa” povezivati ljudski mozak s pametnim telefonima.

Posle prozivki za enormno bogatstvo Mask je obećao da će rasprodati većinu materijalnih dobara. Nedavno je Foks njuz javio da je Mask prodao i poslednju nekretninu koju je posedovao, vilu u blizini San Franciska, pa ispada da najbogatiji čovek na svetu nema sopstvenu kuću. „Tajmova” ličnost godine tvrdi da iznajmljuje montažnu kuću, istina, u vlasništvu svoje kompanije „Spejsiks”, ali nije jasno gde žive njegova bivša supruga i njihovo petoro dece, kao ni njegova bivša devojka i njihovo dete.

Mask ima skoro 70 miliona pratilaca na „Tviteru”, koji koristi za sopstvenu promociju i često bombastičnu najavu projekata. Američke vlasti su ga čak gonile zbog izvesnih tvitova, smatrajući da je ovim objavama veštački podizao vrednost „Teslinih” deonica i navodio investitore na pogrešan trag. Na kraju se nagodio s tužilaštvom i platio kaznu. Na „Tviteru” je izvređao i senatora koji je predložio „porez za milijardere” i poručio da je takvim političarima ponestalo sopstvenih para, pa su se okomili na tuđ novac. Zbog toga njegovi tvitovi podsećaju na svojevremene objave Donalda Trampa, koga je savetovao na početku mandata.

Kao gostujuća zvezda, u maju prošle godine vodio je poznatu televizijsku emisiju, otkrivši da ima Aspergerov sindrom i šaleći se da je prvi čovek s ovim neurobiološkim poremećajem koji vodi šou ili makar prvi koji to priznaje. Aspergerov sindrom podseća na autizam jer osoba teško uspostavlja kontakt s drugima, nespretna je i razvija opsednutosti (na primer, računarima), ali su joj govor i inteligencija neoštećeni.

Dok je bio u vezi s kanadskom pevačicom, dogovorili su se da ona promeni ime u s (simbol brzine svetlosti). Kad su dobili sina, nazvali su ga X Æ A-12. Država Kalifornija je odbila da registruje dete s ovim imenom, posle čega je Mask saopštio da je promenio ime svog sina u X Æ A-Xii.

Proffa
Da podsetim mnoge koji nešto znaju o Noahu !!! Noah sa sobom, nije hteo da povede ni jedno ljudsko biće, već samo zivotinje !! Tako i Mask,svoje bogatstvo troši na bežanje u svemir, jer ga ljudi na planeti ne zanimaju !
Primus
Илон Маск власник Спејсикса је распоредио скоро 1.900 сателита у оквиру своје Старлинк широкопојасне мреже како би проширио свој приступ интернету широм света… Да ли има икога да се запита чему и где ово води. Има ли неко да стане на црту ''ИМПЕРАТОРУ МАРСА'' и покаже му да је обичан човек од крви и меса и да човечанству треба апсолутна контрола над особама као што је он
nikola andric
Pokazuje sta individua moze kad ima mogucnosti. U tom ''svetlu'' vidimo i Teslu.
Pera
Zdrav mozak ovo ne može da svari. Uostalom, kako reče "Gebels", zadatak propagande nije da bude inteligentna nego uspešna.
Србин пише ћирилицом
,,Самозвани градитељ Нојеве барке човечанства"??? Нека хвала, иди сам тамо, а немојте уништавати предивну планету Земљу, јер ту свега има шта треба, у довољним количинама за све, само треба сузбити алавост групе назови људи који владају светом својим новцем.