Ponedeljak, 16.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
OTKRIĆE U VELIKOJ BRITANIJI

Iskopan fosil „morskog zmaja” star 180 miliona godina

Prvi put pronađen kompletan skelet, a reč je o najvećem do sada otkrivenom fosilu ihtiosaurusa u Ujedinjenom Kraljevstvu
Стручњаци на налазишту (Фотографије Инстаграм/Leics&Rutland Wildlife Trust)

Fosil ihtiosaurusa, za koji se procenjuje da je star čak 180 miliona godina, pronađen je 2021. u rezervatu prirode Ratland voter, kod Lestera u Velikoj Britaniji, nedavno je objavio Bi-Bi-Si otkriće engleskih naučnika. Stručnjaci za ovaj primerak ihtiosaurusa navode da je najveći do sada pronađen na tlu ove zemlje, a procenjuje se da je bio dugačak više od deset metara i da mu je samo lobanja težila jednu tonu.

Za ovo otkriće „morskog zmaja” zaslužan je Džo Dejvis iz Fondacije „Lesteršir i Ratland vajldlajf”, koji je fosilizovane ostatke pronašao u februaru prošle godine u pomenutom rezervatu prirode dok je obavljao rutinske poslove.

„Primetio sam da nešto neobično viri iz blata. Prvo mi se učinilo da je reč o kamenju, međutim, podsećalo je na predmet organskog porekla. Onda smo otkrili nešto što je izgledalo kao kost”, rekao je Dejvis dodajući da je neizmerno srećan što je pronašao ono za čim mnogi tragaju celog života.

Iskopavanje i konzervaciju fosilnih ostataka ihtiosaurusa stručnjaci su počeli da obavljaju u avgustu prošle godine. Paleontolog Din Lomaks, ekspert za pomenutu vrstu i ujedno vođa tima koji je radio na iskopavanju, kaže da uprkos mnogim pronađenim ostacima ihtiosaurusa u Velikoj Britaniji, ovaj iz Ratlanda predstavlja neverovatno otkriće zbog svoje veličine – najveći je do sada pronađen u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Vodeni reptil i predator bio je dugačak više od deset metara, a samo njegova lobanja težila je jednu tonu

„Obično smo ostatke ihtiosaurusa i drugih vodenih reptila pronalazili na obalama Dorseta ili Jorkšira, gde su mnogi od njih sačuvani u klifovima. Veoma je neobično da se fosil ’morskog zmaja’ pronađe na ovoj lokaciji”, objašnjava paleontolog Lomaks, dodajući da je ovo otkriće vrhunac karijere mnogih u timu koji privodi kraju posao na konzervaciji ostataka ihtiosaurusa.

Ovaj primerak „morskog zmaja” bio je tolike veličine da možemo pretpostaviti da je tokom života napadao ne samo velike ribe, već i druge ihtiosauruse, rekao je Lomaks.

U rezervatu Ratland voter tokom sedamdesetih godina prošlog veka bili su otkriveni ostaci ihtiosaurusa, doduše daleko manjih dimenzija u odnosu na fosil pronađen prošle godine. Stručnjaci podsećaju da je najnovije otkriće značajno i zbog toga što je prvi put otkriven kompletan skelet „morskog zmaja”.

Ovi vodeni reptili naselili su našu planetu pre 250 miliona godina, a izumrli su pre oko 90 miliona godina. Po izgledu su podsećali na velike delfine, ali su bili izuzetno opasni i važili su za velike predatore.

Ihtiosaurusi se nazivaju „morskim zmajevima” jer su imali ogromne oči i zube, a ostatke jednog od velikih ihtiosaurusa u Engleskoj pronašla je paleontolog Meri Ening početkom 19. veka.