Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Fijat” još nema plan proizvodnje za ovu godinu

Pretpostavljamo da će proizvodnja biti na približnom nivou kao 2021. Broj radnih dana takođe ne bi trebalo da se razlikuje u odnosu na 2021, što znači da se radi tek nekoliko dana mesečno, kažu u sindikatu kragujevačke fabrike
(Анђелко Васиљевић)

Proizvodne trake u kragujevačkoj fabrici „Fijat automobili Srbija” prošle sedmice ponovo su stavljene u pogon posle pauze od pedeset dana, ali još nema plana proizvodnje za ovu godinu. Svi čekaju vest o daljoj sudbini fabrike u Šumadiji i eventualnom pokretanju novog modela automobila, što bi možda moglo da se dogodi sa prvim prolećnim danima, uoči izbora.

Uostalom predsednik Srbije Aleksandar Vučić je pred kraj prošle godine najavio da bi uskoro premijerka Ana Brnabić trebalo da objavi dobre vesti u vezi sa poslovanjem „Fijata” u Srbiji, ali nije želeo da iznosi detalje. Samo je rekao da je „Fijat” smanjio proizvodnju i da je bio na prvom mestu naših izvoznika i znatno doprinosio BDP-u 2013. i 2014. godine.

Inače, u to vreme „Fijat” je proizvodio 117.000 automobila godišnje i izvozio u vrednosti od oko milijardu evra. Trenutno proizvodi šest puta manje, odnosno oko 20.000 vozila, a od januara do novembra 2021. izvezao je automobila u vrednosti od 255,7 miliona evra i dospeo na osmo mesto najvećih srpskih izvoznika.

Saša Đorđević, predsednik sindikata „Fijata”, kaže da im poslodavac još nije dostavio plan proizvodnje za ovu godinu, ali se pretpostavlja da će biti na približnom nivou kao 2021. Broj radnih dana takođe ne bi trebalo da se razlikuje u odnosu na 2021, što znači da se radi tek nekoliko dana mesečno.

– Ove godine u julu će se navršiti tačno deset godina od kada proizvodimo „fijat 500-L”. To je ozbiljan period u smislu trajanja jednog modela. Ako pogledamo našu najbližu konkurenciju malobrojni su modeli koji su atraktivni kupcima i posle deset godina. Naš model je imao veoma male izmene 2016, ali to osveženje nije bilo tako skoro i nije bilo dovoljno – napominje Đorđević.

Dodaje da u auto-industriji nema pravila kada stari model biva redizajniran ili zamenjen potpuno novim, ali prvi indikator je pad prodaje i narudžbine vozila. On navodi primere „Dačije” i „Škode”, koje svake tri do četiri godine prave neko novo vozilo ili osvežavaju stari model.

Prema njegovim rečima još nema zvaničnih najava o pokretanju novog modela u Kragujevcu, kao ni da li bi taj automobil imao motor sa unutrašnjim sagorevanjem, hibridni ili električni.

– Iskreno se nadam da ćemo u skorije vreme imati nešto s čime bismo mogli da se pohvalimo. To bi bilo nešto što bi podiglo proizvodnju i povećalo uposlenost radnika. Bez toga ostajemo da funkcionišemo na nivou preživljavanja – kaže Đorđević.

„Stelantis”, zajednička kompanija „Fijata” i „Pežoa”, još u oktobru je trebalo da izađe sa investicionim planom za svaku fabriku koja posluje u okviru grupacije. Više puta je rečeno da kragujevačka fabrika neće biti ugašena. A i nema logike budući da je jedna od najmodernijih „Fijatovih” fabrika i veoma brzo bi mogla da se preorijentiše na proizvodnju hibridnih i električnih automobila. Za pokretanje ove vrste vozila potrebno je oko milijardu evra, a Vlada Srbije koja ima 33 odsto udela u zajedničkoj kompaniji verovatno bi učestvovala srazmerno svom učešću.

„Fijat” je na nivou grupacije najavio da će do kraja ove decenije potpuno preći na proizvodnju električnih automobila, koje je već počeo da proizvodi u Torinu. Takođe i Karlos Tavares, predsednik „Stelantisa”, rekao je da će od 2025. za svaki model automobila razvijati i električnu varijantu.

Radnici „Fijat plastika” prvi put bez bonusa

Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora „Fijat plastika”, fabrike koja je u vlasništvu „Fijat grupacije” iz Italije i koja proizvodi branike za „fijat 500-L”, kaže takođe da svi čekaju vest o budućnosti „Fijata” iz Srbije. Do tada radnici ove fabrike nastavljaju da štrajkuju, a u februaru će se navršiti godinu dana od kada zahtevaju da im osnovice plata budu izjednačene sa zaradama zaposlenih u kompaniji „Fijat” u Kragujevcu, kao i da im se u hale vrate mašine, koje je „Fijat” tokom prvomajskih praznika 2021. odneo iz pogona.

Radnici „Fijat plastika” prvi put nisu dobili novogodišnji bonus od 25.000 dinara. Predsedniku štrajkačkog odbora je i dalje zabranjen ulazak u fabriku, a on najavljuje da će radnici uskoro podneti tužbe za diskriminaciju i tražiti finansijsku nadoknadu za bonus koji im je uskraćen.

Komentari8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

slobodan
Uopste te radnike tamo nije sramota da dobijaju plate na neciji racun. Od nekog mora da se uzme da bi se njima podelila cak i ona 13-ta plata. Sramota.
Борис М. Бања Лука
@slobodan Како ли се то плате "добијају" у капитализму код приватника, да ми је само знати.
Oktoberfest
Juče sam prelazeći ulicu u centru Minhena gledao nov Fiat 500 Elektro kako čeka zeleno svetlo. Prekrasan mali gradski auto! Levo i desno od njega moćne nemačke limuzine-benzinci. Kada je semafor zasvetleo zeleno, elektro-mališan je startovao kao munja! On je zakon za gradsku vožnju! Ko ga ima hoće i da pokaže koliko je startan i brz. Strepim da ću jednog dana stradati od tih startnih elektromobila.
elektro-fijaker
Finansirajte Rusiju, kupjute FIAT na benzin!
Rundo Dj.
Jesu li ljudi stvarno tako naivni da veruju da će novi model stići u Kragujevac? Sa 3-4 radna dana mesečno ne preostaje ništa drugo nego gašenje fabrike. To je valjda svakom jasno. Sve priče o "dobrim vestima" su obično zamajavanje radnika koji zaslužuju da im se kaže istina.
boza
Bitno je da su ovi u Kragujevcu dobili zasluzenu 13-tu platu
slobodan
@Maradona-pa jel te tera neko da radis za minimalac? I plata kolika god da je mora da se zaradi.
Maradona
Druže i tebi želim da radiš za minimalac i isto tako da dobiješ "13" platu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.