Četvrtak, 26.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
TEMA NEDELjE: OD USTAVNIH PROMENA DO NEZAVISNOG PRAVOSUĐA

Stalna funkcija sudija i tužilaca može da bude „skraćena”

Nosioci sudijske i tužilačke funkcije mogu da budu razrešeni ako sami to zatraže, ukoliko trajno izgube radnu sposobnost, ako budu osuđeni na kaznu zatvora…
Новица Коцић

Usvojenim ustavnim amandmanima garantuje se samostalnost sudijske funkcije i funkcije javnog tužioca. Međutim, to ne znači da nosioci sudijske, odnosno javnotužilačke funkcije neće moći da budu razrešeni ukoliko bude ispunjen neki od uslova propisanih za to.

Ustavnim promenama, naime, propisano je da sudijska funkcija traje od izbora dok sudija ne navrši radni vek. Međutim, ona može da bude „skraćena” ako sudija sam to zatraži, ukoliko trajno izgubi radnu sposobnost za vršenje sudijske funkcije, ako mu prestane državljanstvo ili ako bude razrešen.

„Sudija se razrešava ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili ako je u disciplinskom postupku utvrđeno da je učinio težak disciplinski prekršaj koji, prema oceni Visokog saveta sudstva, ozbiljno šteti ugledu sudijske funkcije ili poverenju javnosti u sudove. Odluku o prestanku sudijske funkcije donosi Visoki savet sudstva”, navodi se u usvojenim ustavnim amandmanima.

Isti uslovi važe i za nosioce javnotužilačke funkcije, s tim da odluku o prestanku funkcije javnog tužioca donosi Visoki savet tužilaštva.

– Ono što treba istaći jeste da su razlozi za razrešenje do sada bili propisani zakonom, što je bilo problematično s obzirom na to da se oni menjaju. Sada su uslovi za razrešenje ustavna kategorija i jasno su propisani – objašnjava Predrag Milovanović, član Državnog veća tužilaca.

Sadašnji Pravilnik o disciplinskom postupku i disciplinskoj odgovornosti propisuje šta se smatra disciplinskim prekršajem sudija. Tako su se „na spisku”, pored ostalih, našli povreda načela nepristrasnosti, neopravdano kašnjenje u izradi odluka, uzimanje predmeta u rad redom koji neopravdano odstupa od reda kojim su primljeni, učestalo kašnjenje na zakazana ročišta ili pretrese, očigledno nekorektno postupanje prema učesnicima u sudskim postupcima i zaposlenima u sudu, prihvatanje poklona suprotno propisima koji regulišu sukob interesa, obavljanje aktivnosti koje su zakonom određene kao nespojive sa sudijskom funkcijom, dostavljanje nepotpunih ili netačnih podataka od značaja za odlučivanje Visokog saveta sudstva...

Slični prekršaji propisani su Pravilnikom o disciplinskoj odgovornosti javnih tužilaca: neizrađivanje javnotužilačkih odluka, neulaganje redovnih i vanrednih pravnih lekova, učestalo propuštanje ili kašnjenje na zakazane pretrese, rasprave ili druge procesne radnje u predmetima koji su nekome dodeljeni u rad, znatno kršenje etičkog kodeksa, ponavljanje disciplinskog prekršaja.

Prema rečima Vladana Petrova, profesora Ustavnog prava na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu, sudija Ustavnog suda, član Venecijanske komisije i član Radne grupe za izradu Akta o promeni Ustava, rad sudija i tužilaca „kontrolisaće” Visoki savet sudstva, odnosno Visoki savet tužilaštva.

– S obzirom na to da je VSS nadležan da odlučuje o svim statusnim pitanjima sudija, taj organ će utvrđivati da li postoje Ustavom propisani razlozi za razrešenje sudije u svakom konkretnom slučaju i donosiće odluku o razrešenju – kazao je Petrov.

M. Derikonjić

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Киза
Што се тиче сталности у раду судија то је уз адекватну контролу рада, мање-више ОК! Међутим, функција тужиоца морала би бити изборна, са максималним мандатом од 5 година и без реизбора! То је једноставно такав посао да човек на њему не сме да се устали, јер ће временом да огугла и почне да отаљава обавезе. Са оваквим системом нећемо се много науживати правде! У ствари, рекао бих да циљ референдума и јесте био увести сталне тужиоце, а да је акценат на судије био скретање пажње!! Само кажем...
Goran
N E
Мила
брутално покрадден референдум!
геополитичар
Имате ли доказе за тако оштру тврдњу?
Коста
Извините, ово само потенцијално отвара врата корупцији и пословању преко дебелих веза, утицаја и пара.
PSA
Tu ih ni sadašnji sistem nije baš nešto uspešno sprečavao. Ovo ih sa druge strane podvrgava oštrijoj kontroli policije i jer više nisu postavljeni u skupštini. Zato većinom po Evropi usvojili ovaj sistem. Manje "vaših" i "naših" sudija.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.