Petak, 27.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: LjILjANA BLAGOJEVIĆ, glumica

Ovde nije lako biti ni žena, ni muškarac

Živimo brzo, u vreme poremećenih vrednosti i senzacija, a i dalje su veliki tragovi patrijarhalnog društva
Љиљана Благојевић (Фотографије: А. Васиљевић)

Katica Rajić je nova junakinja dramske umetnice Ljiljane Blagojević, čije nijanse ispituje u probnoj sali Narodnog pozorišta u Beogradu, gde su u toku probe predstave „Godine vrana”, po tekstu i u režiji Siniše Kovačevića. Delo „Godine vrana” je autentična pripovest o Beogradu, uz gorak ukus u ustima, priča o patnjama žena i dece, vojnika koji se vraćaju u opustošeni grad…

– Postoje u našoj istoriji prećutane oblasti i događaji. Tako smo zahvaljujući Prletu i Tihom i odličnoj seriji „Otpisani” bez obzira na to što se nije radilo o delu nastalom na istinitim događajima, saznavali mnogo toga o okupiranom Beogradu u Drugom svetskom ratu. Saznali smo za odmazde, Sajmište, Banjicu, Jajince, policijski čas. Doduše, dodato je tu malo ideoloških začina. U toku Drugog svetskog rata u Beogradu nije ispaljen nijedan metak ni na jednog nemačkog vojnika, ali naučili smo valjda da je istorija jedno, a umetnost drugo. Teži okupacioni period iz Prvog svetskog rata po kome su Beograđani bili izloženi goroj represiji iz ko zna kojih razloga ostao je potpuno nepoznat. Beograd tog vremena je grad udovica, dece i staraca. Muževi, očevi, sinovi i braća su negde daleko, na jugu, s potpunom neizvesnošću da li će se ikada vratiti. Ovo je pogled na Beograd toga vremena, na pogled iz rova preko nišana puške ili preko cevi haubice, pogled na mučeništvo jednog grada i njegovih ljudi, na koje su se doslovno obrušili i ala i vrana – besedi za „Politiku” Ljiljana Blagojević.

Siniša Kovačevića govori o uzavrelom istorijskom vremenu. Koje metafore se kriju iza naslova „Godine vrana”?

Pored nemilosrdne okupacione sile, čija su zverstva i u Beogradu i Srbiji iz nepoznatih, ili možda političkih razloga, uklonjena iz istorije i istorijskih čitanki, na Beograd su se u tom periodu obrušile i ledene zime i neverovatan broj vrana. Te gospodarice vetra oterale su sve beogradske ptice iz svojih staništa. U Beogradu više nije bilo vrabaca, golubova, slavuja, grlica, samo crno nebo od glasnih i agresivnih grabljivica koje su i u drami i u romanu, meni se čini, metafora crnine, smrti, bezosećajnosti.

Ljubavi, poraze, mržnje i ponore i još mnogo toga donosi delo „Godine vrana”. Koliko je delikatno proniknuti u taj Kovačevićev svet i razmrsiti ga za publiku?

Meni ovo nije prvi put da se susrećem s likovima Siniše Kovačevića. Sama činjenica da je roman „Godine vrana” najtiražniji srpski roman u proteklih nekoliko godina, mislim da to dovoljno govori ne samo o kvalitetu romana i drame nego i o njegovoj recepciji kod publike, ali i činjenici koliko je važna drugačija umetnička vizura u odnosu na određeni istorijski događaj. Valjda to i jeste ono što vrhunsku umetnost odvaja od proseka. Likovi Siniše Kovačevića su kompleksni, s razvijenim biografskim, emocionalnim i motivacionim kontekstom. Opiru se dok ih ne savladate, ali posle na glumačkoj ruci stoje kao dobro skrojena rukavica.

Svaka uloga pronađe svog glumca. Posle Vase Železnove, karakterne junakinje Maksima Gorkog, u relativno kratkom vremenskom intervalu pronašla vas je i Kovačevićeva Katica Rajić.

Uloga Katice Rajić, to znam sasvim pouzdano, nije me pronašla odmah posle Vase Železnove. Trčkarala je za mnom, tražeći me godinama, budući da, sticajem okolnosti, znam pre koliko vremena je drama napisana. U ovom slučaju, iz svog glumačkog asortimana ću publici ponuditi žensku hrabrost, spremnost na otpor i žrtvu, humor, poštovanje. I razumevanje ljubavi, slavljenje života, i na kraju, ono što je, sigurna sam, najvažnije – praštanje.

Koje borbe vodite u sebi tragajući za Katicom Rajić? Ima li i danas u našem okruženju takvih junakinja?

Moj glumački put može da se smesti u nekoliko ravni. Prva i najvažnija je emocionalni doživljaj dela koje čitam i uloge koja mi je ponuđena. Ako mi se dlanovi ne oznoje, onda se setim vlastitog stava da je značajniji deo karijere sastavljen od uloga koje ste odbili, pa se na takvoj ulozi zahvalim. Druga ravan je analiza lika. Ulaženje u njegove biografske, biološke, emocionalne i motivacione sisteme. Treću zovem advokatura, to je odbrana lika koji treba da igram. Četvrta je saradnja s rediteljem. Sve ove ravni su me vodile do Katice Rajić. Naravno da i danas postoje takve žene. Hrabre, pravdoljubive i rodoljubive, duhovite, spremne da se kao kvočke suprotstave orlu ako je život pileta u pitanju. Ali moram reći da bi bilo dobro da se više ne ukazuje potreba za takvom vrstom herojstva.

Doli Bel, Doktorka Ana, Draga Obrenović, Anđelija Nedić Vukić, Rabija Osmanović, Spasenija Katunac – samo su neke od junakinja kojima ste udahnuli scenski život tokom bogate karijere. Šta glumica koja igra junakinje osobenog karaktera može da pronađe i usvoji od njih?

Sve moje Rabije, Anđelije, Drage, Spasenije, Doli Bel, Vidosave, Rose dijametralno su različite, drugačije, a opet moje. U toj razlici je lepota i radoznalost koje su me radovale dok sam im davala krv i meso i činila ih posebnim, a mogućim. I jedino me u ovom poslu interesuje traganje za novim što do sada nisam radila. Sigurno su i one meni dale nešto od svoga, kao što su i uzele nešto od mene. Svakako su me oplemenile i obogatile. Čovek je mali univerzum. Ponekad i nesvestan šta sve zna i može i kakva sve znanja čuče u njemu koja samo nije umeo da osvesti. Svi smo mi i svetla i tamna strana. Pitanje je samo šta ćemo negovati u sebi i čemu ćemo dati prednost.

Položaj žene u zajednici je večna tema. Kakav je njen status u našem vremenu?

Sve deli sudbinu društva u kom se nalazi, pa tako i žena. Na ovom području nije lako biti ni muškarac, ni žena. Najteže je ostati civilizovan čovek. Živimo brzo, u vreme poremećenih vrednosti i senzacija, a opet su veliki tragovi patrijarhalnog društva. U svemu tome, događaju se veliki lomovi u odnosima u porodici. Gubi se poštovanje prema supruzi, majci, kćerki i zaboravljaju se prave vrednosti. Od žene se očekuje da bude dobra supruga, majka, kćerka, da nosi na leđima kuću, da radi i zarađuje. Nekada pomislim da je ravnopravnost pogrešno shvaćena i da je u današnjem društvu žena samo dobila mnogo više obaveza i mnogo manje slobode. Divim se našim ženama jer su prave majke hrabrosti.

Koliko pozorište gubi u ovom vremenu? Koliko danas ima umetničarenja, podilaženja publici u pozorištu, na filmu?

Laži ima u svim segmentima, pa ne znam što je ne bi bilo i u pozorištu. I pozorište deli sudbinu društva u kom se nalazi. Kada živite vreme u kome je novac ikona, onda će se komercijala, estrada i laka zabava vrlo lako naći i na filmu i televiziji, pa nažalost i u pozorištu. Ovo je, inače, vrlo težak period za čovečanstvo u globalnom smislu, a naročito za pozorište. Ali preživeće ono i ove teške dane, kao što je i dosad preživelo.

Volite da putujete. Kako vam to polazi za rukom u ovom vremenu novih standarda?

Putovanje je moja strast. Nažalost, sada je to gotovo nemoguće sebi priuštiti. Možda se nešto promeni kada dođu topliji dani. Ako se to ne desi, putovaću uz pomoć svoje mašte. Proputovala sam ceo svet i sada sam srećna što sam tako živela jer sam dosta spoznala i stekla mnogo prijatelja. I naučila da se s tim istim svetom merim.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.