Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Amerika odložila uvođenje 5G mreže u blizini aerodroma

U Evropi i Srbiji, nema za sada bojazni da bi mreža pete generacije mogla da bude smetnja za elektroniku aviona
(Фото А. Васиљевић)

Uvođenje mreže 5G na nekim aerodromima u Sjedinjenim Američkim Državama je odloženo jer internet mreža pete generacije može da bude smetnja za elektroniku aviona i ugrozi bezbednost vazdušnog saobraćaja.

U Evropi, pa i u Srbiji, takva bojazan za sada ne postoji. Spor je počeo još kada je raspisana koncesija za novu mrežu mobilne telefonije, jer ona u SAD zadire i u frekvencije takozvanog C-kanala, odnosno zlatnog spektra. To su frekvencije koje su do sada bile rezervisane za avio-saobraćaj, jer se one koriste za instrumente u avionima kao što je radarski visinomer, pa tako i za sletanje aviona noću ili pri slabijoj vidljivosti. Nije sasvim isključeno da bi 5G mreža mogla da izazove smetnje u tim instrumentima.

Prema informacijama Američke službe za bezbednost letenja, za oko 45 odsto aviona ne bi trebalo da bude problema, ali se posledice ne mogu proceniti za letelice, kao što su boing 787, 777, ili još noviji 737. Problem je i elektronika samih aerodroma, pri čemu i tu na mnogim mestima ne bi bilo problema, ali se oni ne mogu isključiti na važnim aerodromima kao što su Hjuston, Njujork, Los Anđeles, San Francisko ili Čikago. Zato su u decembru šefovi deset najvećih američkih avio-prevoznika poslali zajedničko pismo svima, od Bele kuće i ministarstva saobraćaja, pa do službi za bezbednost letenja i komisiji za komunikacije koja dodeljuje frekvencije.

Avio-prevoznici strahuju da bi bili prinuđeni da povuku iz saobraćaja veliki broj svojih aviona. Telekomunikacioni operateri su tu najmanje krivi. „Verizon” i „AT&T” pobedili su na konkursu za koncesiju mreže 5G prošlog februara i to su platili oko 80 milijardi dolara. Naravno da oni zato žele da što pre počnu sa radom kako bi ubirali prihode.

Početkom prošle sedmice američki avio-prevoznici još jednom su zatražili zabranu uvođenja 5G mreže na najmanje dve milje oko pista 50 najvećih aerodroma u zemlji. Mobilni operateri „Verizon” i „AT&T” sami su odlučili da za početak ograniče uvođenje novog standarda mobilne telefonije u blizini aerodroma.

Ovim povodom oglasili su se i iz Evropske agencije za bezbednost u vazdušnom saobraćaju i saopštili da 5G mreža u Evropi ne zadire tako blizu frekvencijama koje se koriste u avio-prevozu i da „nije poznat” nijedan slučaj gde je prouzrokovala problem na instrumentima aviona. Ali, dodaju i da „pažljivo prate” šta se događa u SAD.

Irini Reljin, stručnjak za telekomunikacije i informacione tehnologije, profesorka beogradskog Elektrotehničkog fakulteta u penziji, objašnjava da je svet podeljen na tri velike regije koje moraju da usklađuju svaka za sebe plan namene radiofrekvencijskog opsega. Jedna regija je ona kojoj pripada Amerika. Srbija se nalazi u regiji u kojoj su Evropa, Afrika i nekoliko država Azije. U trećoj se nalaze Daleki istok i Okeanija. Tako da mi u Srbiji moramo da uskladimo naš radiofrekvencijski spektar sa svim što je propisano za Evropu. Naša sagovornica koja je bila pomoćnica ministra za telekomunikacije, kaže da je u Egiptu 2019. održana svetska radio-konferencija i to je bio poslednji veliki skup u oblasti radio-komunikacija na kome su usklađeni planovi namene radiofrekvencijskog opsega. Ona je prisustvovala tom skupu na kome je bilo oko 4.000 eksperata iz celog sveta i napominje da Amerika tada nijednu primedbu nije dala na frekvencijske opsege koji će biti upotrebljeni kasnije za 5G mrežu. Prema njenom mišljenju, problem je najverovatnije u tome što avio-kompanije nisu pripremile svoje avione za novi plan namene radiofrekvencijskog spektra koji je uveden u Americi. – Zaključujem da su avioni verovatno radili u opsegu koji je njima tada bio dozvoljen za navigaciju. Međutim, kako se promenio plan namene, oni su pomereni nadole. To znači da će proizvođači aviona morati da preurede uređaje – navodi Reljinova. To nije tako jeftino. Zato je veoma bitno kada je o radio-sistemima reč, da svi uređaji koji koriste frekvencije, a to mogu biti i dečje igračke, poštuju plan namene. – U našem planu namene koji smo objavili početkom 2020. zajedno sa regulatornom agencijom namerno smo ostavili deo opsega sa slabijim signalom i nama avioni nisu u problemu – naglašava Reljinova. Dodaje da je novonastali problem specifičnost američkog radiofrekvencijskog opsega. Navodi da je u Srbiji sve spremno za uvođenje 5G mreže i da nije dobro da se odlaže jer je ta mreža prvenstveno namenjena za privredu, odnosno automatizaciju u industriji.

Naša sagovornica, međutim, ukazuje i na apsurdnost novonastale situacije u Americi. Najveća očekivanja od upotrebe 5G mreže imaju upravo vodene i vazdušne luke, posebno kod kargo tereta, njegovog robotizovanog prevoza, pretovara i kontrole.

Mešanje frekvencija nije bezbedno za avione

Uvođenje nove usluge C-opseg ili zlatni opseg u okviru 5G mreže na aerodromima može biti nebezbedno po avione zbog mešanja frekvencija. Susedni opseg koji je sa donje strane C-opsega koriste neke druge službe i to pre svega za određivanje visine i za komunikaciju sa tornjem i među avionima na malim rastojanjima. Dakle, može da dođe do mešanja frekvencija dva susedna opsega, što može da deluje na avionski uređaj. To se rešava filterima koji slabe signal „komšijskog” opsega.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Иван Грозни
Ево нове занимације полазницима Јутјуб универзитета.
Zoran
Bitno da za ljude nije opasno, a za svasta ostalo jeste. :)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.