Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA

Voće jača imunitet

Mnogi ne uzimaju ove plodove jer više vole jake obroke, zaboravljajući da je voće izvor vitamina i minerala
(Фотографије Пиксабеј)

Proteklih nedelja prošli smo kroz seriju slava, proslava, dočeka, Božića… Da li u ovo vreme obilja zaboravljamo na voće i njegove zdravstvene efekte? Neki verovatno da, ali nije samo to u pitanju. U sledećim odgovorima mnogi će pronaći svoje razloge i opravdanja za to što im voće nije uvek na trpezi.

„Kad uživam za trpezom, fokus je na nekoj drugoj hrani, a ne na voću”: domaća supa, sarma, pečenje ili velike količine mesa sa roštilja, punjena paprika, svadbarski kupus, prebranac, ruska salata i gomila drugih sličnih jela, kolači, torte, štrudle sa makom, mezetluci svih vrsta, vino, pivo, sokovi, žestina… Kad ta sezona prođe i vratimo se na „fabrička podešavanja” naravno da ćemo jesti voće.

„Ovo je sve preukusno, ali”: kapacitet želuca je drugi razlog. Možemo mi i da se prejedamo, ali to nije rešenje. Tada varenje postaje otežano, a u procesu mogu da nastanu i bolovi, pa smo se badava „mučili”. Jesti voće posle obilnog obroka je loša ideja, jer se voće obično brže vari nego praznične đakonije, pa mogu da nastanu problemi sa varenjem.

„Ma kakvo voće, to ne treba jesti, to je šećer”: ovo kažu oni koji slepo veruju u neke FAD dijetalne dogme koje su stavile sve ugljene hidrate na stub srama. Nije svaki šećer isti i voće svakako nije samo šećer. Voće treba jesti, umesto da se cedi, jer u njemu ima pored obilja vitamina i minerala, dijetnih vlakana, pektina i drugih fitonutrijenata koji imaju blagotvoran efekat na varenje i na zdravlje uopšte.

„Ko će još da guli pomorandžu kad imam toliko druge hrane ispred sebe”: najgore je biti lenj. U ovo zimsko vreme sezona je citrusnog voća koje obiluje vitaminom Ce. Limun je nikada jeftiniji, limunadu možete napraviti za manje od pola minuta, a otprilike vam toliko treba i pomorandžu da ogulite. Nemojte automatski posezati za praškastim napicima sa vitaminima, jer su to proizvodi sa industrijski dobijenim vitaminima, koji nemaju istu apsorpciju kao vitamini i minerali iz voća.

„Pijem suplemente, ne treba mi voće”: ako je to vaš izbor, onda u redu, ali znajte da se odričete onog najvrednijeg: prirodne strukture bogate vlaknima. Oni jeftiniji suplementi obično deluju tako što brzo podignu nivo vitamina posle konzumiranja, dok oni skuplji imaju odloženo otpuštanje što je svakako bolje. Priroda je uvek najbolja, a u vreme gripa i kovida suplemantacija svakako može da pomogne.

Ako primetite da su vam desni osetljive, samo se prisetite kad ste poslednji put pojeli neku voćku. Shvatićete da je uzrok problema, na primer, nedovoljan unos vitamina Ce u ovo vreme ili njegova nedovoljna apsorpcija.

Prvi simptomi nedostatka vitamina i minerala u organizmu su: malaksalost, letargija, kao i pad imuniteta naročito na virusne i bakterijske infekcije karakteristične za ovaj zimski period. Ovde najčešće postoji nedostatak vitamina A, Ce, De i E i nekih minerala poput hroma, selena, cinka i magnezijuma.

Zato, jedite, ali ne zaboravite na voće.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.