Utorak, 16.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Srbiji nedostaje od 7.000 do 10.000 profesionalnih vozača

Da bi se nadoknadio manjak ovog kadra, srednjoškolci bi iz škole uskoro mogli da izlazi sa Ce i E kategorijom, a dogovoreno je i da pre navršene 21 godine prođu sve dodatne obuke, za polaganje E kategorije
(Фото Pixabay)

Srbija nema dovoljno profesionalnih vozača, jer sve manje ljudi želi da se bavi ovim poslom. Mnogi odlaze u inostranstvo, zbog većih plata i boljih uslova rada, a veliki broj vozača teretnjaka ide i u zasluženu penziju. U Udruženju prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju „Međunarodni transport” podsećaju da zemlji nedostaje između 7.000 do 10.000 ovakvih profesionalaca, a među njima su i oni koji upravljaju niskotonskim vozilima, autobusima, specijalnim vozilima...

– Došli smo u poziciju da ne možemo da prevezemo robu koju su proizvela preduzeća koja posluju u Srbiji. Nemamo vozača već odavno. Drugi problem se odnosi na obuku kadrova, a to ne možemo sami da rešimo, bez pomoći države. Zato smo je nedavno i zatražili. Najavljene su promene u školskom sistemu. Dosad je bilo pravilo da učenik iz srednje škole izlazi sa Ce kategorijom, a sada ulazi u program da će izlaziti sa Ce i E kategorijom, a to znači da će moći da vozi i šlepere, a ne samo mala vozila, što je veliki pomak – naglašava Neđo Mandić, predsednik udruženja.

Dodaje da Zakon o bezbednosti saobraćaja dobija važnu izmenu, a to je da će vozači ubuduće moći i pre navršene 21 godine da prođu sve dodatne obuke, za polaganje E kategorije, što dosad nije bilo moguće.

– Time će se osposobiti za rad. To je bio veliki problem, posebno kada znamo da je aktuelan deficit te radne snage. Dobili smo uveravanje i da će srednje saobraćajne škole moći da postanu centri za obuku vozača, a to su dosad radili samo privatnici koji su previše skupi. Agencija za bezbednost saobraćaja prihvatila je naš predlog – navodi Mandić. Dodaje da će to značiti ubrzano doškolovavanje kadra, a već od septembra očekuje se da će se jedan broj srednjih škola uključiti u redovnu, početnu, ali i periodičnu obuku za vozače.

– Te obuke neće biti skupe, a doneće dobro ne samo kandidatima, već i državi koja će steći obučen novi kadar – napominje Mandić.

Srbija ima između 160.000 i 200.000 vozača, podaci su Agencije za bezbednost saobraćaja, podseća on, ali je oko 20.000 do 30.000 njih u međunarodnom transportu, dok sa diplomom vozača iz klupa godišnje izađe oko 1.000 novih učenika, što nije dovoljno. Dodatan problem je i to što su mnogi vozači i inženjeri drumskog saobraćaja otišli da rade van granica Srbije. Jedan od njih je i Srđan Marojević (53), koji je odlučio da posle 28 godina staža i rada kao instruktor, predavač i ispitivač u auto-školi, ode u Sloveniju i postane vozač kamiona teretnjaka. Danas vozi „skaniju”, dugačku 16,5 metara, obilazeći puteve zapadne Evrope, prevozeći plastiku, ivericu, auto-delove, hemijsku industriju...

– Nisam više mogao da izdržim tempo koji mi je bio zadat u Srbiji. Imao sam puno radno vreme bez ijednog slobodnog vikenda. Kada prođe godina, ja shvatim da sam na nuli. Eto, toliko sam mogao da zaradim, radeći non-stop. Uspevao sam da opskrbim porodicu zarad normalnog života, ali ni dinar da uštedim. To me je ubijalo u pojam, a i znao sam da za takav isti rad negde na zapadu mogu da steknem mnogo više – priznaje Srđan, koji po drumovima Italije, Francuske, Nemačke, Holandije, Belgije krstari od 2017. Za to vreme uspeo je da svojom kćerkama kupi stan u Beogradu. Od svog rada vozač šlepera u inostranstvu može da zaradi od 1.500 do 2.500 evra mesečno. To je, dodaje Srđan, sasvim dovoljno za život, a može i da se uštedi.

– Vozači nemaju nikakve troškove, sem za hranu. Spavamo u kamionu, to nam je druga kuća. Ipak, evropskim kamiondžijama je lakše, jer nema graničnih zadržavanja. Granicu prelazimo sa 80 kilometara na sat. Da, recimo, moram da sedim na granici ceo dan kao kolege iz Srbije, taj posao ne bih radio ni u snu. Tako da, vozačima iz Srbije nije lako, em su slabije plaćeni, em su im uslovi rada lošiji a i nema ih dovoljno – navodi on.

Njegov jedan radni dan traje 13 sati. Vozi se „čista regula”, tako kažu iskusni vozači, a to znači da pravila moraju strogo da se poštuju.

– Nema onoga „još malo ću da vozim”. Radi se koliko tahograf u kamionu dozvoljava, on nam je najbolji saveznik. Devet sati smo u kontinuitetu na točkovima, a za utovar i istovar robe možemo da odvojimo dodatnih četiri časa. Posle toga sledi odmor od 11 sati – napominje vozač teretnjaka.

 

 

Komentari32
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

vojo
nece posladavci da plate kazu to je cena rada pa kad je to cena ti nadi sofera
Слободан
Земунац, аутобус у ком се не везује појавима и аутомобил се не могу поредити. Да возим се аутобусима које возе и старији од 75 година и то без икаквог страха. Проблем су маске у аутобусима у Америци.
Александар С.
Наш народ има мноштво врлина, али једна од највећих мана је то што су Срби (част изузецима) јако лоше газде и још гори трговци.
ŠOFER
MOGU LI PENZIONERI DA RADE I zašto niko neće da ih primi ???
Земунац
Могу и пензионери да раде, али посао возача је специфичан, јер мора да је тотално здрав. Да ли бисте ви сели у аутобус који вози човек од 75 година и више? Ја не бих, јер знам да је једно субјективно осећање човека: ''Ја могу!'', а сасвим нешто друго што се дешава са већином људи. Слабији вид, нарочито ноћни, слабији рефлекси и то је оно што возач, нарочито професионалац, мора да има савршено. Онај ко је искрен неће хтети да вози, јер неће због свега наведеног да има неког на души.
Krstivoje
Fali onoliko vozača baš koliko su pobegli u inostranstvo, ne samo vozači, nego vrste zanimanja. Što ne kažete koliko nam fale političara i direktora, nego čim neko od njih ode u zatvor, odmah mu se nađe zamena. SNS je krcat s političarima, a ne sa vozačima, majstorima, radnicima i lekarima.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.