Subota, 01.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Završena obnova zgrade srpskih železnica u Nemanjinoj

Radovi na fasadi posebnih arhitektonskih i kulturnih vrednosti trajali tri godine. – Posao vredan oko 292.000.000 dinara realizovala je „Infrastruktura železnice Srbije” u saradnji sa korisnicima ovog zdanja
(Фото А. Ристић/„Инфраструктура железнице Србије”)

Sanacija poslovne zgrade srpskih železnica u Beogradu, u Nemanjinoj ulici 6, završena je posle trogodišnjih radova. Obnovljena je fasada ove „stare dame” posebnih arhitektonsko-urbanističkih i kulturno-istorijskih vrednosti, tako da je ona zablistala. Ovaj posao vredan oko 292.000.000 dinara realizovala je „Infrastruktura železnice Srbije” na osnovu ugovora o zajedničkom finansiranju i raspodeli troškova sa svim korisnicima ove poslovne zgrade.

U okviru celokupne sanacije fasade zamenjeni su horizontalni i vertikalni oluci i kompletna stolarija. Konzervatorski nadzor na sanaciji fasade radio je Zavod za zaštitu spomenika kulture grada, a stručni nadzor poveren je Saobraćajnom institutu CIP, koji je uradio i projekat za sanaciju. Glavni izvođač radova na fasadi bilo je preduzeće „AS commerce – STAN” iz Beograda.

U toku ove godine, pod nadzorom Zavoda za zaštitu spomenika kulture planira se obnova više kabineta, biblioteke i glavnog hola gde je potrebno obaviti konzervaciju postojeće stolarije. Poslovna zgrada srpskih železnica u Beogradu, odnosno zdanje nekadašnjeg Ministarstva saobraćaja, odlukom Vlade Srbije 2007. godine utvrđena je za kulturno dobro Republike Srbije.

Ovaj monumentalni objekat građen je od 1927. do 1931. godine, prema projektu renomiranog arhitekte Svetozara Jovanovića. Sa najvećim brojem prostorija velikih dimenzija, do kraja tridesetih godina prošlog veka on je zadržao primat najveće zgrade u Kraljevini Jugoslaviji i bio je najveća građevina ovakve namene na Balkanu.

Ceo unutrašnji prostor zgrade svih proteklih decenija bio je podređen specijalnoj nameni, a tako je i danas. Duž dugačkih hodnika raspoređene su službene kancelarije, kabineti i glavna svečana sala. U središnom delu zgrade, na prvom spratu je velika sala za sastanke koja je pretrpela brojne rekonstrukcije. Kabineti, sala biblioteke i jedinstveni lift „Pater noster” zadržali su autentičnost sve do današnjeg dana.

Ispred ovog zdanja u toku borbi za oslobođenje Beograda, 5. oktobra 1944. godine, vodile su se najintenzivnije bitke jer je ono bilo poslednje uporište nemačke vojske u Beogradu. Tom prilikom rafali su znatno oštetili fasadu i skulpture sa pročelja zgrade.

Osnova zgrade, inače, zauzima oko 5.500 kvadratnih metara, a prostorije, bez hodnika i stepeništa, imaju površinu od 16.000 kvadratnih metara.

Dominira Sat-kula

Zgrada železnice ima pravougaonu osnovu. Arhitektonski je oblikovana u eklektičkom-neoklasičnom duhu. Posebno interesantan detalj je kula sa satom izgrađena iznad centralnog timpanona glavne fasade, koju ističu bočno postavljene figure Atlanta. Poseban pečat celom objektu dale su skulpture u kamenu Tome Rosandića, Dragomira Arambašića, Živojina Lukića, Lojzea Dolinara i Rista Stijovića.

Na glavnom ulazu nalaze se dve skulpture od veštačkog kamena – muškarac (sa zamajcem) i žena (sa simbolom železnice).

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Петар
"Завршена обнова зграде српских железница у Немањиној" - зар не би требало да гласи "Завршена обнова зграде железница Србије у Немањиној"
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
А ово "српски" Вам много смета? Бисте ли се бунили да су у питању "хрватске железнице"?
Дипломирани политиколог
Лепо! Заиста једно лепо здање које је вапило за обновом! Сада су на реду Влада и МСП, прелепа али нажалост већ оронула дела великог Краснова!
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
@Ana Није то "руска" архитектура, него су их Руси пројектовали. Како год било, мени је много важније што су то, тада, СРБИ плаћали, што се данас не би могло рећи за неке грађевине...
Дипломирани политиколог
Нека дела њихове архитектуре мени као лаику изгледају као кич, али ова у Кнеза Милоша то дефинитивно нису!
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.