Utorak, 29.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISTRAŽIVANjE SVEMIRA

Potraga za planetom na kojoj ima života

Naučnici pretpostavljaju da postoji nebesko telo udaljeno 117 svetlosnih godina od Zemlje, na kojem možda postoji neki oblik života
Фотографија Европске организације за астрономско истраживање у јужној хемисфери представља Проксиму Д, планету која кружи око „црвеног патуљка” Проксиме кентаури, звезде најближе соларном систему (Фото EPA-EFE/ESO/L. Calçada​)

Naučnici širom sveta tragaju za mogućnošću postojanja određenog oblika života na planetama u svemiru, a nedavno otkriće daje nadu da on zaista postoji. Naime, još nepotvrđena istraživanja ukazuju da je možda pronađena planeta na kojoj bi mogao da postoji život, a to nebesko telo, udaljeno 117 svetlosnih godina od Zemlje, kruži oko zvezde nazvane „beli patuljak”, prenosi Bi-Bi-Si.

Studija o planeti koja je otkrivena u zoni gde nije ni previše hladno ni previše vruće i gde postoje mogućnosti za razvoj života objavljena je nedavno u mesečniku Kraljevskog astronomskog društva.

Profesor Džej Farihi, sa Kraljevskog koledža u Londonu, koji je bio na čelu tima istraživača, rekao je da je zapažanje potpuno novo za astronome.

Snimak ostataka supernove Kasiopeje A koji je nedavno objavila NASA, napravljen najmodernijom tehnologijom (Foto EPA-EFE/NASA/CXC/SAO)

– Ovo je prvi put da je tako nešto viđeno u nastanjivoj zoni „belog patuljka”. Moguće je da postoji život na planeti koja orbitira oko „belog patuljka” i koja je 60 puta bliže zvezdi nego što je naša planeta Suncu – rekao je profesor Farihi za Bi-Bi-Si.

Istraživački tim nema direktne dokaze o postojanju planete, ali kretanje 65 struktura veličine Meseca koje kruže oko nastanjive zone „belog patuljka” sugerišu da ona postoji.

Udaljenost struktura jedne od druge se ne menja, što sugeriše da su pod uticajem gravitacije planete u blizini.

„Ovo otkriće bilo je šok za tim. Kretanja su bila toliko precizna da jasno ukazuju na postojanje nebeskog tela”, rekao je profesor Farihi.

Dok se veoma velike zvezde kada potroše svoje gorivo, pretvaraju u crne rupe, a manje, poput našeg Sunca, postaju „beli patuljci”, odnosno zvezde koje su potrošile sve svoje nuklearno gorivo i izgubile svoje spoljašnje slojeve. Obično su veličine planete i emituju plavkasto-belu svetlost kada se prvi put formiraju.

Zahvaljujući modernim tehnologijama stručnjaci saznaju sve više o svemiru i novim planetama. Tako je nedavno otkrivena planeta Proksima D, koja kruži oko „crvenog patuljka” Proksime kentauri, zvezde najbliže solarnom sistemu. Pretpostavlja se da planeta ima četvrtinu Zemljine mase.