Subota, 10.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Firma „Beo reka” zainteresovana za rečni prevoz

Za javno-privatno partnerstvo sa gradom u poslu javnog prevoza putnika na rekama stigla samo jedna ponuda od privrednog društva osnovanog u julu prošle godine
Пристан на Ади Хуји (Фото: М. Галовић)

Dok javni gradski prevoz svakodnevno štuca i dok Beograd i dalje neumorno čeka metro, grad i nadležni za javni gradski prevoz rešili su da se pozabave novom vrstom javnog saobraćaja – rečnim javnim prevozom putnika. Ovaj tender koji se sprovodi u formi javno-privatnog partnerstva prestonica je raspisala krajem 2021, a iz Starog dvora juče je obznanjeno da se na njega javio samo jedan ponuđač, Privredno društvo „Beo reka” d.o.o.

– Stručna komisija će posle otvaranja ponuda, u zakonskom roku, pregledati pristiglu dokumentaciju, a potom će biti doneta konačna ocena ponude. Grad će u zakonskom roku objaviti da li je pristigla ponuda ispravna i da li će biti izabran privatni partner za prevoz putnika u javnom rečnom prevozu – naveo je Goran Vesić, zamenik gradonačelnika.

Firma koja je jedina zainteresovana za ovaj ortakluk sa gradom, prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre (APR), osnovana je 27. jula prošle godine sa upisanim kapitalom od 10 miliona dinara. Kako se može videti na APR-u, sedište ove firme je u vračarskoj Ulici prote Mateje, zakonski zastupnik i direktor je Marko Dobrić, a delatnost firme je „prevoz putnika unutrašnjim plovnim putevima”.

Da grad razmišlja o uspostavljanju javnog prevoza na Savi i Dunavu u okviru koga bi se koristile iste vrste karata kao i na kopnu, aktuelna vlast najavljuje godinama. Kao zvanični razlog za tako nešto grad je naveo to što želi da iskoristi potencijal prestoničkih reka. Kada su nedavno krenuli da se preduzimaju konkretniji koraci na ovu temu, ukazano je da bi prva faza trebalo da podrazumeva uvođenje dve linije, jedne od Bloka 45 do Sportsko-rekreativnog centra „Milan Gale Muškatirović” i druge od Zemuna do Ade Huje i da bi se one uspostavljale fazno. Usvojen je krajem decembra i Predlog projekta javno-privatnog partnerstva za obavljanje ove delatnosti. Predložen je rok trajanja partnerstva od 30 godina uz obavezu privatnog partnera da u prvim godinama pusti u rad 11 putničkih brodova, da izgradi marinu i depo za prihvat i njihovo održavanje i servisiranje, a da grad obezbedi lokacije sa infrastrukturom. Iz Starog dvora navedeno je da će to biti uvođenje ekološki prihvatljivijih vidova prevoza. Ali, ko god je pažljivije pročitao dokumentaciju na ovu temu mogao je lako da uoči da grad od budućeg partnera zahteva plovne objekte čiji pokretački pogon baš i nije ekološki – dizel-gorivo.

Kritike na ovaj projekat stigle su i od stručnjaka i gradske opozicije.

– Delovi Beograda koji se povezuju predloženim linijama nemaju saobraćajne pristupnice da bi brodovi bili dobro povezani i sa drugim vidovima saobraćaja. Osim toga, ovaj vid saobraćaja je spor i preskup pa teško može da predstavlja alternativu za rešenje saobraćajnog kolapsa u Beogradu – ukazala je Mila Popović, predsednica beogradskog odbora Stranke slobode i pravde.

Stručnjaci i poznavaoci funkcionisanja rečnog javnog prevoza u međuvremenu su sugerisali da bi u prvom momentu trebalo da bude sprovedena eksperimentalna faza da bi se videlo da li zaista u Beogradu tako nešto može da zaživi i da funkcioniše, odnosno da partnerstvo mora da bude oročeno nego na znatno kraći period od 30 godina.

I za opoziciju i za struku upitna je i cena ovog projekta odnosno izdvajanja od ukupno 480 miliona evra, koliko će, kako ističu, privatnom partneru iz budžeta grada, odnosno džepa građana biti isplaćeno u narednih 30 godina.

Stručnjaci ne spore da će i privatni partner imati troškove, pre svega kada je reč o kupovini brodova za ove svrhe, koji koštaju oko milion do milion i po evra. Ali, ukazuju da je i pored toga cena projekta ogromna, pre svega jer je velika nepoznanica koji broj putnika će privući rečni prevoz, pogotovu što brodovi neće moći da razvijaju veće brzine. U prevodu, građani će, podsećaju, i posle uvođenja ove vrste prevoza trasu prvih rečnih linija i dalje znatno brže prelaziti autobusima i automobilima. Struka i opozicija pitaju se i da li ovaj projekat u moru nerešenih komunalnih problema u gradu treba da ima prioritet. Na sve to rečni javni prevoz vide i kao još jedan u nizu projekata grada koji se prilagođava „Beogradu na vodi”.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Petar
Firma osnovana 27.7.2021. Nekoliko meseci kasnije počinje priča o rečnom gradskom prevozu...
geras
stigla je jedna ponuda, normalno .

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.