Petak, 07.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Danas otvaranje mosta preko Dardanela

Dužina mosta „Čanakale 1915”, koji se tako zove u znak sećanja na tursku vojničku pobedu u Prvom svetskom ratu, iznosi 4.608 metara, uključujući srednji raspon od 2.023 metra
Модеран висећи мост због функционалности и естетике називају и „Огрлицом теснаца Чанакале” (Фото Твитер)

Specijalno za „Politiku”

U Turskoj se otvara jedan od, u svojoj klasi, tri najveća mosta na svetu – „Čanakale 1915” nad moreuzom Dardaneli, koji spaja evropsku i azijsku obalu. Ovaj most, s najvećim središnjim rasponom na svetu, po svom dizajnu, inženjeringu, konstrukciji i tehničkom znanju koje je dobijeno njegovom izgradnjom predstavlja zaista važno delo, naglasio je turski predsednik Redžep Tajip Erdogan na svečanosti povodom završetka izgradnje kule mosta. Ovu impozantnu građevinu nazivaju i „Ogrlicom tesnaca Čanakale”. Ona je svojevrstan poklon turskim građanima, ali i svetu, povodom stogodišnjice nezavisnosti Republike Turske, koja se obeležava iduće godine.

Izgradnja mosta „Čanakale 1915” počela je u martu 2017. godine, kad je formiran konzorcijum sastavljen od dve turske („Limak” i „Japi Merkezi ”) i dve južnokorejske kompanije („DL E i C” i „SK ekoplant”), a njegova vrednost iznosi dve i po milijarde dolara. Dužina mosta je 4.608 metara, uključujući srednji raspon od 2.023 metra, bočne raspone od 770 metara i prilazne vijadukte od 365 i 680 metara, o čemu je već pisano u „Politici”.

Sad je preko moreuza moguće preći za samo šest minuta, dok je ranije za prelazak s jedne na drugu stranu trajektom bilo potrebno i do sat i po. Magla i talasi, koji su često predstavljali prepreku za normalno odvijanje morskog saobraćaja, više nisu prepreka ni turskim građanima ni turistima.

Simbolika mosta je višestruka. Ni sam datum otvaranja, kao ni visina mosta – 318 metara, nisu slučajni. Kula visoka 318 metara simbolizuje pobedu u Čanakaleu 18. marta 1915. godine – važan datum u istoriji Turske, kada su pod vojnim vođstvom kasnijeg prvog predsednika Turske Kemala Ataturka u Prvom svetskom ratu poražene britanske, australijske i novozelandske trupe. Srednji raspon iznosi 2.023 metra, što simbolizuje stogodišnjicu postojanja Republike Turske, osnovane 1923. godine.

U projekat je ušlo i 89 kilometara auto-puta i 12 kilometara pristupnih puteva, kao i dva vijadukta i 12 raskrsnica. Njime je ostvarena integracija luka najrazvijenijeg dela Turske s drumskim saobraćajem, železnicom i sistemom vazdušnog saobraćaja.

Tranzitni saobraćaj preko Bosfora biće ublažen, a logistički sektor biće efikasniji, što će dovesti do rasta uvoza i izvoza. Zapošljavanjem više hiljada ljudi u fazama izgradnje, puštanja u rad i korišćenja mosta, kao i oživljavanjem raznih drugih sektora, projekat umnogome doprinosi razvoju turske ekonomije.

Unapređena je i kulturna interakcija s Evropom i pomoći će razvoju turističkog sektora. Smanjiće se rastojanje između turističkih centara poput Izmira, Ajdina i Antalije i evropskih zemalja. Biće udahnut novi život Putu svile. U okviru inicijative „Srednji koridor”, koju vodi Turska u sklopu projekta „Jedno pokolenje, jedan put”, direktno će se doprineti cilju stvaranja trgovačkog puta od Pekinga do Londona.

Moderan viseći most svojom funkcionalnošću i estetikom predstavljaće krunu Čanakalea. „Konačno možemo s nadom da gledamo u budućnost”, rekao je turski predsednik, dodavši da je ovo arhitektonsko čudo turski poklon čovečanstvu. Više o ovom arhitektonskom čudu možete pročitati u nedeljnom Magazinu, dodatku „Politike”.

Uskoro u Tursku s ličnom kartom

Zavirili smo malo i u arhivu turske diplomatske aktivnosti i saznali da će se uskoro ojačati i diplomatski most između Srbije i Turske. Ministar unutrašnjih poslova Turske Sulejman Sojlu uskoro dolazi u posetu Srbiji i tom prilikom je planirano potpisivanje akta koji predviđa mogućnost putovanja iz jedne u drugu zemlju samo s ličnom kartom.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

VesaD
..marsala..
beli
Potpuno tacno da je ovo poklon Turske pre svega balkanu i evropi pa i citavoj aziji.Svaka cast.
Deda
Sjajna vest, cestitamo Turskoj ! Mostovi su plemenita dela, evo sta je o njima rekao Ivo Andric : "Od svega što čovek u životnom nagonu podiže i gradi, ništa nije u mojim očima bolje i vrednije od mostova. Oni su važniji od kuća, svetiji, još opštiji, od hramova. Svačiji i prema svakom jednaki, korisni, podignuti uvek smisleno, na mestu na kom se ukrštava najveći broj ljudskih potreba, istrajniji su od drugih građevina i ne služe ničem što je tajno ili zlo".
Novi beograd
Rade ljudi i to dobro rade
Бранислав Станојловић
Још један који треба минирати кад се ослободи Константинопољ!
Бошко
Хахаха али зашто земљаче, све стоји за Цариград али зашто рушити било шта

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.