Povlačenje „Meka” iz Rusije šteti brendu, ali ne profitu
Sa aspekta brenda, nije dobro zatvarati „Mekdonalds” restorane bilo gde u svetu, pa tako i u Rusiji, gde je to učinjeno zbog sankcija, ali s obzirom na veliki broj „Mekovih” restorana, to se neće odraziti na profit kompanije, kaže za Tanjug nekadašnji direktor „Mekdonaldsa” u Srbiji i Austriji Ljuba Jakić.
Uveren je da će se „Mek” vratiti u Rusiju nakon krize, samo je pitanje kada i kojom brzinom.
Jakić je „Mekdonalds” vodio u Srbiji za vreme sankcija 90-ih, kao i 1999. godine tokom NATO agresije na SRJ, i priseća se da nije lako voditi jedan američki bredn u uslovima sankcija.
Na pitanje koliko će, s obzirom na veličinu ruskog tržišta, sam „Mekdonalds” zaboleti povlačenje iz te zemlje, nakon početka ukajinske krize, i sankcija zapada, Jakić kaže da je u Rusiji „Mek” imao oko 250 restorana, što jeste mnogo, ali se njihovo gašenje, u odnosu na ukupan broj restorana, koji je sada oko 47.000 u svetu, neće osetiti .
„To neće mnogo uticati ni na promet, ni na profit, ali će verovatno kada kriza prođe, biti takva situacija da će se 'Mek' vratiti u Rusiju”, rekao je Jakić.
Prisetio se 1999. godine, kada je bio direktor „Meka” u Srbiji, u vreme kada je NATO napao SRJ, da je bilo mnogo teškoća, ne samo u poslovanju, već je, kako kaže, bilo i onih koji su rušili „Mekdonalds” restorane, koji su predstavljali američki simbol.
„Na kraju sam i bio napadnut i teško povređen. Morali smo da radimo, ali Mek nije želeo da rizikuje živote ljudi i imovine, pa sam između dve vatre, uspeo to da premostim, da ipak zatvorimo restorane, na dva, tri meseca, a kada je sve prošlo, uspeli smo biznis ponovo uspešno da zavrtimo i da brend ponovo zaživi u Srbiji”, rekao je Jakić.
Ukazuje, međutim, da sa aspekta brenda svakako nije dobro zatvarati „Mek” nigde u svetu, zato što je to brend koji insistira na stalnom razvoju.
„Te, 1999. godine Mek je bio brend broj 1 svih biznisa, Koka kola je bila broj 2, koja je snabdevala Mek, a na trećem mestu je bio Volt Dizni koji je najviše igračaka prodavao 'Meku'. Posle više od 20 godina sve se promenilo, sada su IT kompanije vodeće u svetu”, primetio je Jakić.
Priča da je veoma teško raditi pod sankcijama, a 90-ih je, kaže, „Mekdonalds” u Jugoslaviji bio u partnerstvu sa „Geneksom”.
Seća se da je 1991. godine bio završio trening za franšizere i trebalo je da dobije restoran da ga vodi, ali su naišle sankcije i američki partner je zahtevao da se te sankcije prate, odnosno da se skloni brend, sve reklame.
„Mi ti nismo baš želeli, Geneks je vodio veliku bitku, ali smo ostali bez snabdevanja i podrške. Sećam se da smo u Meku sekli kupus zimi, jer nismo mogli da uvozimo salatu iz Španije”, priča Jakić.
Takva situacija je trajala nekoliko godina, pa bi 1996. godine sankcije bile ukinute, pa je „Geneks” prodao svoj deo „Mekdonaldsu”, koji je nastavio da se razvija.
Na pitanje da li će „Mekdonalds” moći da se vrati na nivo pre sankcija u Rusiji, Jakić odgovara potvrdno.
„Siguran sam da hoće, jer je Rusija moćno tržište, samo je pitanje kada će to da se desi. Na to pitanje je neizvestan odgovor”, rekao je Jakić.
Primećuje da se geopolitičke prilike menjaju, a centar svetskog biznisa seli na Istok, pa se može reći da budućnost pripada Kini.
„Svi smo se mi ovde u 20. veku divili američkom sportu, muzici, to je bila socijalna zemlja posle rata, u njoj se živelo dobro, i sve iz SAD bilo je dobro, ali sada više nije – 20. vek je pripadao SAD, ali pre toga 100 godina je bila dominacija Velike Britanije, pre njih Francuske, pre toga Španije, prethodno Portugalija... Mislim da je došao trenutak novog veka u kom će novi svetski lideri bili Kinezi, i možda u kombinaciji sa Rusijom”, zaključio je Jakić.
Подели ову вест




Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.