Subota, 02.07.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
EKSKLUZIVNO: Endru Dominik, australijski reditelj

Pandemijski rokenrol prijateljstva u superizolaciji

Novi album Nika Kejva za mene je bio neverovatno emotivan i zaista sam želeo da nađem najbolji mogući način da ga nekako vizuelno predstavim, da se sve oseti, da se svaka reč doživi
Ендру Доминик (EPA/Claudio Onoreti)

Posle svetske premijere na ovogodišnjem Berlinskom festivalu, dugometražni muzičko-dokumentarni film „Barem za to znam da je istina” australijskog reditelja Endrua Dominika (rođen na Novom Zelandu), 11. maja zvanično ulazi u bioskope širom sveta. Film neće zaobići ni Srbiju, ali tako što će se prikazati 12. maja u okviru 15. Beldoksa (od 11. do 18. maja).

Ovaj Dominikov film dovešće do ushićenja sve planetarne poklonike muzičke poezije legendarnog Nika Kejva, inače rediteljevog zemljaka i višedecenijskog prijatelja, čija se stvaralaštva međusobnom saradnjom često prepliću (Kejv je podario muziku u Dominikovim filmovima „Čoper”, „Ubistvo Džesija Džejmsa od strane kukavice Roberta Forda”, „Još jednom sa osećanjem”...), a uz to razbiće vokalnu, instrumentalnu i medijsku tišinu muzičara koji se povukao sa javne scene nakon smrti svog sina Artura 2105. godine.

Film „Barem za to znam da je istina” otkriva i kako se Nik Kejv, zajedno sa svojim vernim stvaralačkim saradnikom iz benda, Vorenom Elisom ponovo našao u nemogućnosti da nastupa uživo na sceni, samo što je ovaj put svoju nevolju podelio sa muzičarima širom sveta, koji su takođe morali da odustanu od kontakta sa publikom zbog pandemije. I ono, što je i najvažnije, ovaj film ekskluzivno promoviše i dva nova albuma Nika Kejva („Ghosteen” i „Carnage”), nastala tokom ove dve duge pandemijske godine.

U ekskluzivnom razgovoru za „Politiku” putem „Zuma”, Endru Dominik otkriva i kako ih je čelični asutralijski lokdaun spojio u nešto liberalnijem Londonu, u kojem je film i sniman i gde je Kejv komponovao svoje nove nezaboravne muzičke note...

Kako je bilo snimati i stvarati u ovom uznemiravajućem i ograničavajućem pandemijskom vremenu?

To je bila neka vrsta teške muke, jer sam završavao još jedan film – „Blondi” o Merilin Monro za „Netfliks”. Paradoksalno, ali pandemija je za mene bila takva da sam snimao filmove, dakle moj život se zapravo toliko promenio. Samo je prešlo iz izolovanog u superizolovano. Kada me je Nik zamolio da to uradimo, jer mu je bilo dosadno što su morali da otkažu turneju, prvo sam pomislio kako nije dobar tajming i kako mi je teško da stignem do Engleske. Međutim, kada sam preslušao novi album jednostavno sam morao to da uradim i da izdržim snimanje filma sa ljudima koji moraju da budu minimum šest propisanih stopa udaljeni jedni od drugih, da nose maske, da se stalno testiraju. Kako u životu imam i veće probleme rešio sam da se ne nerviram i da iskoristim priliku da napustim svoj mali izolovani svet i družim se sa prijateljima. Dakle, u odgovoru na vaše pitanje treba da kažem: bilo nam je fantastično! Dve intenzivne zajedničke nedelje i samo šest snimajućih dana.

Iz filma „Barem za to znam da je istina” (Foto: skrinšot D. Lakić)

U filmu koji je magično jednostavan, gotovo eksperimentalan, postoje različite linije koje se spajaju u jednu tačku?

Da, i ta tačka je Nik Kejv. Mislim da on ne veruje u onu izreku da ono što te ne ubije čini te jačim, ali u njegovom slučaju upravo ga je to učinilo jačim. Nik je stvarno u dobroj formi, ali da li je to i istinski dobra psihološka forma? Mislim da je sve što kaže u filmu samo zdrav razum. Znate, on je neverovatno zdrav, veoma odgovoran. On je mnogo lepša osoba od onoga „biti lep momak” i sjajno je kad vas on voli. Mogu vam reći iz iskustva – on je divan prijatelj.

On vas je i spojio sa vašom ženom?

Ha, istina. On je bivši dečko moje devojke. Tako sam i prvi put sreo i upoznao Nika. Ne kod dilera droge već kao njenog bivšeg dečka. Ona nije više moja žena. Zapravo, nikada i nismo bili venčani već smo živeli zajedno i imamo dete.

Sam uvod filma je zanimljiv – vidimo Nikovu kolekciju porculanskih đavola. Da li je značenje toga u njegovom suočavanju sa demonima tokom života? Šta ste o njemu novo otkrili posle tolikih godina?

Mislim da je očigledno, život đavola je Nikov život, naravno prerušen. I mislim da je ta kolekcija na neki način izraz njegove krivice. Taj osećaj krivnje za smrt sina. Osećaj koji ljudi sa sličnom tragedijom u sebi nose bilo da je to logično ili ne. Mislim da je Nik postao svestan da će život postati serija puštanja i praštanja. Znate ono: kako budeš stariji, samo ćeš se oprostiti od svih g....a. I mi to moramo da podnesemo sa dobrom milošću i sa ljubavlju prema našim bližnjima, znate na šta mislim. Nik je osoba koja je mnogo više zabrinuta za ljude u svom životu, za karijeru i nisam siguran da je to uvek bio slučaj. Ali svakako je njegova karijera postala mnogo zanimljivija pošto je postao zabrinutiji.

Vidimo u filmu i kratku ali izuzetno važnu pojavu i Marijen Fejtful? I dalje je simbol lepote i prkosa?

Nik ju je mnogo želeo u filmu, ali je sve bilo neizvesno zbog Marijeninog teškog slučaja korone koji je imala. Ona je jaka žena i došla je na snimanje u kolicima i sa kiseoničkom maskom, nije mogla da peva ali je zato tako fantastično odšaputala Nikovu pesmu. I ima nešto u tome, šaputanje je kao simbol večnosti, kao simbol ljubavne pesme. Ljubavna pesma o suočavanju sa neizbežnim gubitkom koji dolazi. Samim tim je i herojska. Ima nečeg u glasu Merijen što smatram zaista dirljivim. Da biste to čuli morao sam nekako da pokušam da smislim nešto što bih vizuelno uradio, vizuelno istakao muziku i Merijenin glas. Upotrebio sam srednje svetlo, u centru je samo Nik a onda se cela stvar otvori i vidite gudače, Vorena Elisa kako vrišti i zatim se sve vraća na Nika i njegove velike akorde.

Sam filmski set je velika praznina koju ispunjavate pokretom, poezijom i muzikom kao ravnopravnim filmskim likovima?

Taj novi album Nika Kejva za mene je bio neverovatno emotivan i zaista sam želeo da nađem najbolji mogući način da ga nekako vizuelno predstavim. Da se sve oseti, da se svaka reč doživi uprkos ograničavajućim okolnostima. Zato sam akcenat stavio na svetlo i način na koje se svetlo ponaša i kamera kreće i tako sam se nekako uvlačio u samu bit pesama i muzike. Nekako se tu nije radilo o snimanju dokumentarca o Niku Kejvu. Iako mislim da je film veoma lep u smislu vrlo jednostavne pozitivne poruke koju on šalje i portreta koji prikazuje, moja želja je bila da u fokusu bude muzika.

Gde vi zapravo živite sada?

Sada sam u Los Anđelesu, razvratno ali dešava se. Zbrisao sam od teških australijskih antikovid mera, a i to je mesto gde morate da budete ako ste filmski stvaralac i zaista želite da snimate filmove. Sva kulturna dešavanja su se preselila tamo, svi umetnici su se tamo preselili i svi muzičari. Dok Amerika samo klizi u ambis, Los Anđeles je jedina stvar koja je preostala.

Šta je sa Njujorkom kao nekadašnjom mekom kulture i umetnosti?

Dušo moja, gotovo je. Njujork je gotov. Dokusurili su ga kovid i ekonomska kriza.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

ana lalic
"Док Америка само клизи у амбис, Лос Анђелес је једина ствар која је преостала" . Papir trpi svasta.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.