Sreda, 29.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ekologija u fokusu umetnosti

Izložba u Likovnoj galeriji Kolarčeve zadužbine „Refleksije”, mladih umetnika Teodore Vojinović i Marka Jozovića, bazirana je na zabrinutosti za prirodnu sredinu
"Киша" (лево), Теодора Војиновић и Марко Јозовић унутар инсталације „Препознавање” (Фотографије Владимир Перић)

Hermetički zatvorena cev, vezana čeličnim sajlama za plafon, lebdi u vazduhu. U njoj voda šumi, kao da moli za slobodu, poput planinskih potoka zarobljenih u cevima derivacionih mini-hidroelektrana. Nasuprot njoj je „Kiša”, sačinjena od cilindričnog led svetla i niti čelične sajle koje padaju iz nje, simbol pročišćenja i novog početka. Na nitima su ispleteni žičani elementi koji vizeulno prave šum i na taj način dočaravaju pokret zarobljen u vremenu. Postavka mladih umetnika iz Čačka, Teodore Vojinović i Marka Jozovića, koju čine instalacije, skulpture i crteži, nazvana –„Refleksije”, bazira se na zabrinutosti za prirodnu sredinu i kako dalje.

– Godine 2011. izgrađena je prva mini-hidroelektrana u Srbiji. Njihovom izgradnjom se uništavaju biljni i životinjski biodiverziteti. Posledice su velike i nereverzibilne na akvatične ekosisteme i živi svet koji tu stanuje. Suočavamo se sa jednom vrstom genocida. Rad „Reka” predstavlja znakovni alarm. Metalna cev u kojoj se nalazi zarobljena voda na simbolični način prikazuje potrebu za reakcijom i slobodom. Direktna je poveznica sa pravim instalacijama koje koriste prilikom izgradnje hidroelektrana i usmeravanja rečnog korita u cevi. Tu se javlja određena vrsta potrebe da se pronikne u nju, sagleda šta je sa druge strane. Skulptura je interaktivna i svojom pozicijom i oblikom uvodi posmatrača u zvučnu i vizuelnu komunikaciju – objašnjava Marko Jozović, napominjući da su ekološke teme u fokusu današnjice, tako da i likovna umetnost predstavlja polje delovanja i reakcije na očigledno čovekovo posrnuće.

– Sa ovom izložbom i radovima prenosimo jednu vrstu sagledavanja. Od prirode do zabrinutosti za istu. Teodorini radovi govore o prirodi kao osnovnoj tački polazišta čoveka dok ja sa druge strane sa ovom serijom prikazujem negativne uticaje koje on pravi. Tu pravimo jednu vizuelnu paralelu – primećuje Jozović.

„Umetničko polje interesovanja Teodore Vojinović i Marka Jozovića nalazi se u prožimanju umetnosti, prirode i humanistike prevashodno u smislu istraživanja odnosa čoveka i prirode. Svoja istraživanja oni realizuju radeći samostalno ili odnedavno kao umetnički par, u različitim medijima (skulptura, crtež, digitalna grafika i interaktivna instalacija), razvijajući sopstvene poetike i prakse koje se povremeno ukrštaju i nadopunjuju”, zapisala je u katalogu istoričarka umetnosti Julka Marinković.

Pažnju umetničke javnosti Teodora Vojinović privukla je veoma rano svojim studentskim radovima biomorfnih formi od minuciozne pletene pocinkovane žice.

– Veći deo skulptura je napravljen od metala. Još od fakultetskih dana sam krenula da radim sa metalnom žicom i za sada je to materijal koji me prati kroz radove. U poslednjoj seriji radova sam počela da ubacujem boju i svetlo.

Proces je dugotrajan i zahteva dosta strpljenja i truda jer svaki element radim ručno od žice koja često napravi „tetovaže” po koži – objašnjava vlasnica nagrade „Radeta Stanković” za najbolje skulptorsko ostvarenje studenta i ULUPUDS-a Teodora Vojinović. Završila je master studije primenjenog vajarstva 2018. godine na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Izlagala je na brojnim grupnim izložbama u Srbiji i zemljama regiona.

Marko Jozović je diplomirao godinu dana ranije na istom fakutetu, ali na smeru grafički dizajn. Izlagao je na više grupnih izložbi u zemlji, a samostalno u galeriji „Hadži” u Beogradu.

„Refleksije” su specifične i po interakciji umetnika i publike. „Posrnule” radove ruka podsvesno posegne da pridrži, jer se stiče utisak da će u svakom trenutku prevagnuti i pasti. „Cijuk” poziva na taktilnost, kada se krzno pomazi, aktiviraju se senzori koji ispuštaju piskavi ton (nešto najsličnije zvuku miša).

Na principu interakcije, u smislu koncepta i umetničke prakse, zasnovana je i prostorna instalacija „Prepoznavanje”, zajednički rad koji je, po njihovim rečima, „svojevrsni omaž vremenu”, sa polazištem u univerzalnom značenju odnosa konstrukcije i destrukcije: „Rad je sastavljen od metalne konstrukcije osmougaonog oblika, spolja prikriven pločama od inoksa koje imaju nezavisne nosače i prelamaju svetlo, odraze na nedefinisane strane. Unutrašnje ivice konstrukcije obavijene su pletenom žicom tako da je konstantno prisutan osećaj nelagodnosti kod posmatrača dok je unutar nje.”

Postavka „Refleksija” izložena je pogledu i dodiru posmatrača do 7. maja u Likovnoj galeriji Kolarčeve zadužbine u Beogradu.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.