Četvrtak, 30.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: BOJAN JOVANOVIĆ, antropolog

Današnji čovek nije ni svestan svog varvarstva

Suptilna agresija dolazi do posebnog izražaja u virtuelnoj realnosti i aktivnosti anonimnih hejtera, ali i u beskrupuloznoj politici, kojom se neistomišljenici diskvalifikuju
Бојан Јовановић (Фото приватна архива)

Dve su nove knjige Bojana Jovanovića, antropologa, književnika i sineaste, „Novo varvarstvo”, u izdanju novosadske „Adrese”, i „Manconijevo zaveštanje”, u izdanju beogradske „Derete”. Prva pokazuje da je u civilizovanom čoveku primitivan oblik komunikacije prisutan kao agresivno ponašanje ili pak kao vrsta kreativnog potencijala. Varvarstvo ugrožava kulturu kada je destruktivno ka njoj okrenuto, ali ima i mogućnost obnove u slučaju povratka njenim izvornim vrednostima.

Kroz brojne istorijske primere, Jovanović pokazuje da su varvari stalno u pohodima da osvoje svet i sebi potčine druge, da su „moderni varvari totalitarnih sistema doživljavali poraze, ali do danas ne gube nadu da mogu da ostvare svoj cilj”. Pre svega novi varvarizam je, po njegovim rečima, odlika zapadnoevropskog kapitalzma, kroz genocid nad autohtonim stanovništvom Afrike, Azije, Amerike i Australije. Razvijene države Zapada, u okviru vojnih saveza, napadaju druge zemlje, a njihove građane pretvaraju u savremene nomade. U „Manconijevom zaveštanju” autor se bavi različitim vidovima ispoljavanja iracionalnog u današnjem postkritičkom svetu, gde je većina vrednosti preokrenuta u korist novih shvatanja i pravila „pametnih” proizvoda, novih koncepata ličnosti, porodice i roda, gde se malo šta dovodi u pitanje.

Varvarstvo je povratak na jednostavne oblike postojanja u odnosu na složene kulturne obrasce. Na šta tačno mislite kada kažete „novo varvarstvo”? Ko su novi varvari?

Smatrano prvenstveno periodom u čovekovom kulturnom razvoju, varvarstvo nije samo kulturnoistorijsko određenje njegove davne prošlosti već i aktuelni potencijal kojim se on potvrđuje tokom istorije do danas. Ispoljavajući se samo kroz različite forme i koristeći razvijena tehnološka sredstva, ono je antropološka konstanta prepoznatljiva u njegovom odnosu prema drugima. Današnji čovek nije ni svestan svog varvarstva kada psovkom šalje drugog u njegovo prenatalno stanje, u majčine ili očeve genitalije, smatrajući ga nedostojnim prisustva u svom svetu. To varvarstvo se ispoljava i u raznim oblicima suptilne agresije, dolazeći danas do posebnog izražaja u virtuelnoj realnosti i aktivnosti anonimnih „hejtera”. Istorijski kontinuitet ovakvog čovekovog ponašanja pokazuje i njegovu današnju aktuelnost, a ono što razlikuje nekadašnje od sadašnjeg varvarstva jesu nova sredstva koja koriste pripadnici civilizacije u svom negativnom odnosu prema drugima.

Da li današnji Evropljani upade migranata tumače kao u drevna vremena stanovnici Rimskog carstva upade varvara?

Činjenica da Evropljani, poput nekadašnjih Rimljana, nastoje da fortifikacijskim objektima zaštite svoje granice od navale migranata, govori o određenom strahu za sopstvenu sigurnost. U tom strahu od drugog sadržana je egoistična zabrinutost za sebe, koja sa stanovišta univerzalnosti etičkih normi ne podrazumeva i svest o odgovornosti za takvo stanje, koje je moglo biti sprečeno zaštitom drugih od sebe, oličenog u militantnom zapadnjačkom egoizmu, a koji je svojom varvarskom agresijom najpre ugrozio život tih migranata u njihovim zemljama.

Vladeta Jerotić je govorio o stalnom rivalitetu paganskog, starozavetnog i novozavetnog čoveka samo u jednoj ličnosti. Postoji li pozitivna strana tog arhaičnog, varvarskog u nama?

Obrazac prazničnog obnavljanja društva, izražen i u principu umetničkog i književnog stvaralaštva, zasnovan je na privremenoj i kreativno podsticajnoj regresiji do nižih oblika kulturnih iskustava. Zato nije slučajno da su veliki umetnici, poput Gogena i Pikasa, našli u umetnosti tradicionalnih kultura Tahitija i Afrike žive arhaične korene za svoje nove stvaralačke početke, a Ljubomir Micić u barbarogeniju, kao oličenju tradicionalne kulture sopstvenog naroda, video mogućnost obnove evropske civilizacije. Varvarstvo je veliko iskušenje za savremenog čoveka da koristeći najsavršenija tehnološka sredstva ispolji tamnu stranu svoje prirode prema drugome, ali je ono i veliki izazov da energiju svog arhaičnog bića iskaže na kreativan način i humano potvrdi sebe.

Bodler je pisao o čistoti divljaka i deteta, neki teoretičari su varvare tumačili kao obnovitelje društava. Međutim, kolonijalisti smatraju da prosvećuju varvare u zamenu za njihova prirodna bogatstva. Da li je nametanje civilizacije jedna vrsta varvarizma?

Čovek današnje zapadnoevropske civilizacije nije i civilizovani čovek, utemeljen na poštovanju principa etičke univerzalnosti, što znači da je njegovo varvarstvo utoliko opasnije jer nastoji moćnim oružjem da nametne svima svoje neoliberalne vrednosti. Koliko je to prosvećivanje drugih humano i dobro pokazuju totalni genocidi izvršeni nad domorodačkim stanovništvom na drugim kontinentima. Iako se sada ta nečista savest nastoji da opere naknadnom političkom korektnošću prema kulturnim sadržajima prošlosti, neprimeren odnos prema drugima, koji se ne smatraju pripadnicima njihovog sveta, ispoljava se sada na isti način prema Rusiji i Kini.

Pišete, pored ostalog, i o modelu agresivne vladavine tokom srpske istorije, od knjaza Miloša do komunizma, o rušenju crkava. Međutim, da li se novi varvarizam trudi da bude i „pristojan”, za razliku od uobičajene predstave o njemu kao o agresiji?

Za razliku od evidentnih strašnih posledica koje su pomenute vlasti ostavile za sobom, forme novog varvarizma se iskazuju u korišćenju nižih, nečasnih i nedozvoljenih sredstava za ostvarenje ličnih ciljeva. Današnji naši poluintelektualci i kupci diploma visokoškolskih privatnih ustanova, nanoseći veliku štetu društvu obavljanjem odgovornih poslova bez odgovarajućeg znanja i stručnosti, oličavaju i moralni nivo na kojem pojedinci ispoljavaju svoju agresivnu zlonamernost, ljubomoru i pakost prema drugima, koristeći reči, poglede i gestove. I beskrupulozna politika, kojom se protivnici i neistomišljenici nastoje da diskvalifikuju i odstrane iz javnog života, polje je tog novog varvarskog delovanja.

Definicija varvarizma poslužiće za porobljavanje, demonizovanje, ratove i genocid. Kojom se pak propagandom služe političari poput Tonija Blera, oni koji su bombardovali SR Jugoslaviju ili demonizovali Irak, Libiju, Avganistan, Siriju?

Reč je o dobro poznatom obrascu ratne propagande kojom se drugi demonizuju i dehumanizuju, kako bi se stvorio lažni legitimitet i u ime odbrane humanosti i zaštite civilizacijskih vrednosti opravdalo nasilje nad njima. Psihološki se, u stvari, projektuje sopstveni negativitet u druge, koji se ocrnjuju do oličenja apsolutnog zla i preteće opasnosti za svet, da bi se svet mobilisao za odsudnu borbu protiv njih. U ovakvom ponašanju varvarstvo je oblik civilizacijskog nihilizma čije smo pogubne uticaje i sami doživeli.

Kako u svetlu novog rusko-ukrajinskog rata tumačite modele agresivnog ponašanja i propagande?

Ovom sada već klasičnom ratu na teritoriji Ukrajine prethodilo je višegodišnje totalno hibridno ratovanje Zapada predvođenog SAD i oličenog NATO paktom protiv Rusije. Iako Rusija već godinama nastoji da se privredno i bezbedonosno integriše sa Evropom, preovladali su egoistični interesi SAD koje su sve ruske inicijative tumačile kao maligne, nepoželjne i opasne, pa je i njihovo odbacivanje prethodilo potpunom mobilisanju za borbu protiv nje. Ukrajinci su samo tragični i zbog svog stradanja, sažaljenja vredni pioni na geostrateškoj tabli, kojima Amerika ratuje protiv Rusije.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

ММ
Антрополошки посматрано, човек као врста је склон самоуништењу и способан је за самоуништење. Склон је да је да води бригу о индивидуалном опстанку и преживљавању, себе и блиских потомака, али не и човечанства као врсте. Уколико не постане светска заједница заснована на вредностима екологија, мир, демократија и развој, сумњам да човечанство може опстати.
Борис М. Бања Лука
Неистомишљеници се дисквалификују од када је и људи, а што се варварства тиче, и да су свјесни тога, не би их било брига. Варварство као појам је ствар перцепције, данашњи руше претходне, без милости. Западњаци као истребљивачи неколико континената, то одлично знаду.
Dragan Pik-lon
Kao sto je nekada covek vristao ii lajao u pecinskoj zajednici po podzemnim katakombama,danas isto cini.Laje i ujeda preko interneta.S'sto razlikom sto je eho mnogo dalji.Sa kraja na kraj Planete.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.