Hoće li i profesori fakulteta nadzirati polaganje mature
Državna matura koja treba da zameni prijemne ispite za upis na fakultete, da bude sprovedena na nacionalnom nivou, da objektivno vrednuje znanje đaka, omogući im jednake šanse za nastavak školovanja, na videlo iznese manjkavosti i unapredi kvalitet preduniverzitetskog školstva – neophodna je obrazovnom sistemu Srbije.
To je polazna tačka oko koje nije bilo spora između praktičara iz učionica i donosilaca odluka na jučerašnjem sastanku predstavnika Foruma beogradskih gimnazija (FBG) i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Naizgled održan u nevreme, posle drugog pilotiranja velike mature a pred smenu prosvetne vlasti, ovaj susret i razgovor ipak bi mogao da iznedri izmene u pravilima buduće provere znanja.
− Forum je izneo predloge koji bi mogli biti prihvatljivi i univerzitetskoj zajednici ukoliko bi se odrekla tog pomalo elitističkog stava da naprosto nema poverenja u preduniverzitetski sistem, koji nije eksplicitno iskazan ali se naslućuje. Predložili smo da u dežurstvu na državnoj maturi, kao i u pregledanju testova, osim srednjoškolskih učestvuju i univerzitetski nastavnici, a da supervizori budu isključivo iz reda akademske zajednice. Angažovanje u procesu sprovođenja državne mature treba da bude plaćeno i profesorima srednjih škola i fakulteta. Raditi taj posao treba da bude stvar prestiža, ne prinude − objasnio je za naš list Aleksandar Markov, predsednik FBG-a.
Jedan od predloga je bio i da se za dežurstvo, pregledanje i superviziju na državnoj maturi nastavnici biraju po konkursu, ali je, prenosi Markov, bojazan resornog ministarstva da se ne bi odazvao dovoljan broj.
− Da bi državna matura uspela i nastavnici moraju biti dodatno motivisani, pa i materijalno. Nije dovoljna samo profesionalna satisfakcija. Ako nema para – nema ni mature, tu je suština i kraj priče. Nije kasno, ne bi bilo neočekivano, da se sad kaže da mature neće biti kad je planirana 2024. godine. Za odlaganje uvek može da se pronađe razlog, kao što je bila korona poslednji put − sumira glasnogovornik gimnazijskih profesora.
On primećuje da su u poslednje vreme u centru pažnje svake priče o velikoj maturi gimnazijski ili univerzitetski profesori, a da su na marginama mladi koji tu proveru znanja treba da polažu.
− Sama državna matura vezivala se za reformu koja je sprovedena. Mislim da rezultati reforme nisu takvi da omogućavaju deci da uče za znanje, već i dalje dominantno uče za ocenu. Ako su pitanja koncipirana tako kakva je razlika između prijemnog i mature koja bi trebalo da ga zameni? Jedan od argumenata za uvođenje velike mature može biti i analiza uspeha studenata posle prve godine studija, prolaznost je oko 50 odsto, dakle isto toliko ih padne već na prvoj godini, a to nam nešto govori i o kvalitetu prijemnih ispita − kaže Markov.
Uveren je da se neće obistiniti težnja resornog ministarstva da na startu naredne školske godine, budući đaci trećeg razreda koji će, po planu, prvi polagati državnu maturu 2024. godine, konačno saznaju šta ih na tom ispitu čeka i koji su, prema tome, novi kriterijumi upisa na fakultete.
− Naopako smo krenuli, prvo je trebalo sve dogovoriti sa visokoškolskim ustanovama, staviti na papir, u pravni okvir, a ne usmeno. Stoji i da se ne mogu retroaktivno menjati uslovi pod kojima se deca školuju, odnosno da svaka generacija pre nego što upiše srednju školu ima pravo da zna kako se ta škola završava i kakva je prohodnost za nastavak obrazovanja. Svesni smo i mi, a i najodgovorniji za uvođenje državne mature, objektivnih ograničenja koja mogu dovesti do toga da ova provera znanja ipak ne bude uvedena 2024. godine − zaključuje Markov.
Подели ову вест







Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.