Nedelja, 26.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Ukrajinska žetva pod znakom pitanja – nedostaje gorivo

(Pixabay)

PARIZ/LONDON – Nakon što su završili prolećnu sezonu setve, ponekad noseći pancire i šlemove, ukrajinski ratari se suočavaju sa novim izazovom – nalaženjem dovoljno dizela za predstojeću žetvu.

Rat s Rusijom je zaustavio snabdevanje gorivom baš u vreme kada su poljoprivrednici pojačali poljske radove za prolećnu sezonu, usled čega su, od početka sukoba 24. februara, ostali bez oko 85 odsto isporuka, kažu farmeri, distributeri goriva i analitičari, piše Rojters.

Ukupne površine zasejane žitom će zbog borbi ovog proleća biti do 30 odsto manje nego lani, a prinosi bi takođe mogli da opadnu ako paori ne dobiju gorivo za odlazak na njive radi pravovremene primene agrotehničkih mera i obavljanja žetve, prenosi Tanjug.

Ukrajina je prošle sezone bila četvrti svetski izvoznik žitarica. Pored isporuka pšenice i kukuruza Africi i Bliskom istoku, ukrajinsko žito učestvuje s jednom polovinom u nabavkama Svetskog programa UN za hranu za urgentnu pomoć.

Pošto su ukrajinske crnomorske luke blokirane, transport useva je brzo postao globalno pitanje, a generalni sekretar Ujedinjenih nacija Antonio Gutereš pokušava da posreduje kako bi se postigao dogovor za nastavak isporuka žitarica i smirila svetska tržišta hrane na kojima su cene dostigle višegodišnje maksimume.

U prošloj poljoprivrednoj godini, do kraja juna 2021, Ukrajina je izvezla 45 miliona tona žitarica. Očekivalo se da će ta količina biti povećan na 65 miliona nakon rekordne žetve krajem prošle godine, ali je zbog rata oko 21 milion tona ostalo „zatočeno” u silosima širom teritorije koju kontroliše Kijev, dok se sezona 2021/22. bliži kraju sledećeg meseca.

Bezbednost je do sada, zbog borbi i granatiranja, bila najvažnije pitanje za farmere, ali sa približavanjem naredne žetve nestašica goriva postaje gorući problem.

„Gorivo je najveći problem u ovom trenutku, veći od svega”, kaže Kes Huizing, Holanđanin koji vodi farmu mleka i useva od 15.000 hektara u centralnoj Ukrajini.

Ukrajinski ratari u prolećnoj sezoni potroše najveći deo dizela od ukupno oko 1,5 miliona tona koliko troše godišnje, što je više od 10 odsto ukrajinske godišnje potražnje za gorivom, navodi Taras Panasiuk, komercijalni direktor operatera benzinskih stanica VOG.

Ukrajina se za nabavku goriva uglavnom oslanja na Rusiju, Belorusiju i uvoz iz drugih krajeva koji stiže morskim putem. Primera radi, prošle godine je više od 60 odsto dizela dolazilo iz Rusije i Belorusije, procenjuje ukrajinska konsultantska kompanija za naftne derivate A-95.

Sada je ova zemlja prinuđena da se upusti u skupe i komplikovane načine za dopremanje goriva kopnenim putem iz susednih država kao što su Poljska i Rumunija, ali nedostatak kapaciteta i birokratija usporavaju te napore, saopštilo je ukrajinsko udruženje za naftu i gas.

Taj zadatak je postao noćna mora jer se zemlje u susedstvu i same suočavaju sa nestašicom dizela, dok su ruski udari na rafineriju nafte i skladišta goriva u Kremenčuku dodatno smanjili zalihe u Ukrajini.

Pored toga, nedostatak vozača cisterni takođe otežava isporuku goriva jer su mnogi od njih angažovani u borbama, kažu analitičari.

Vlada u Kijevu je objavila ugovore o uvozu 300.000 tona dizela i 120.000 tona benzina za pokrivanje potreba u maju, a zamenik šefa kabineta ukrajinskog predsedništva Kirilo Timošenko je izjavio prošlog petka da je 1.500 tona goriva stiglo do carinske tačke u Lavovu.

Kao i druge ratne faktore, teško je predvideti i potencijalni uticaj nestašice goriva na proizvodnju useva, pa ukrajinska vlada nije izašla s prognozama obima žetve.

Za pšenicu, koja je uglavnom posejana pre rata kao ozimi usev, neki analitičari uslovno očekuju da će zbog sukoba, smanjenih zaliha đubriva i goriva, proizvodnja pasti za 35-40 odsto sa rekordnog nivoa od 32 miliona tona u 2021. godini.

Komentari14
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

EvGenije
Rešenje je jednostavno. Neka u rezervoare umesto goriva sipaju oružje koje im Zapad tako "velikodušno" šalje i čega jedino, ako je verovati zapadnoj propagandi, imaju u izobilju (mi smo nekada grickali korenje, oni će verovatno haubice). Ili neka prizemlje avione i dronove i garažiraju tenkove i vojne kamione i neka pokrenu kombajne i traktore. Naravno, ako im je žetva važna. Ako nije, čemu kuknjava?
сивошевић
генијално!!
Перагеније
"Рат с Русијом" - ДА је ово рат, одавно би био готов... Путин им то све време и САВЕТУЈЕ: баците оружје и латите се мотике...
Djordje Dragić
Nije frka kad se predaju daće im Rusi i naftu i gas za ostatke Nato oružja .
alisa
lako je, nek prestane amerika i zapad da salje oruzje ukrajini.
Djordje
Veliki procenat kamiona i poljoprivrednih mašina kao gorivo koristi gas.
borivoj m
Jako mali procenat kamiona koristi gas. A poljoprivredne masine na gas mozes fenjerom traziti i neces ih naci!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.