Sreda, 29.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Grešnici, glumci i životni nevoljnici

O takmičarima: Abasiju i Rustaiju, Bruni-Tedeski, Kler Deni, Parku, Kronenbergu, Donu, braći Darden i Mariju Martoneu…
„Тори и Локита” о проблемима малолетних афричких имиграната (Фото Прес служба Канског фестивала)

75. KAN

Kan - Na vrlo dobar prijem u glavnoj takmičarskoj selekciji 75. Kanskog festivala koji se bliži samom kraju, naišao je i film „Sveti pauk” iranskog autora Alija Abasija, kao punokrvni i izazovni triler o praćenju tragova serijskog ubice šest prostitutki.

 Film je sniman u iranskom svetom gradu Mašadu, glavna junakinja je novinarka koja prati ubicu i posledice njegove opsesije „čišćenja ulica od grešnica”. Ovo je i prvi iranski film o serijskim zločinama i zločincima, prostituciji i skeniranja tortura nad ženama na drugačiji način i iz drugačijeg ugla. Vrlo dobro snimljeno i uzbudljivo filmsko delo, otkupljeno i za prikazivanje u Srbiji.

 I drugi iranski film u glavnom takmičarskom programu – „Lejlina braća” Saeda Rustaija, naišao je na odobravanje kao magično-realistička priča o ženi koja drži celu patrijarhalnu porodicu na svojim leđima, gledajući u budućnost i žudeći za promenama...

 Svoj rediteljski debitantski film „Zauvek mlad” (francuskog naziva „Les Amandiers”), slavna italijansko-francuska glumica Valerija Bruni-Tedeski posvetila je glumi i glumcima, iskušavanju života i teatarsko-filmskih iskustava, ali i tragediji. Radnja filma događa se krajem osamdesetih godina prošlog veka u čuvenoj pozorišnoj školi „Les Amandiers” slavnog Patrisa Šeroa, kroz koju su prolazili mnogi slavni francuski glumci današnjice, pa i glavni junaci ovog filma u tumačenju Luja Garela i Nadije Terškijevič. Dirljiv, predug i rediteljski pomalo naivan film Tedeskijeve nije dobio previsoke ocene, ali je za utehu što nije dobio ni film francuske veteranke Kler Deni – „Zvezde u podne”, radnje smeštene u vreme Sandinističke revolucije u Nikaragvi 1984. godine.

 Bolje su, naravno, ocenjeni filmovi slavnih veterana: kultnog južnokorejskog reditelja Park Čan Vuka i njegovog takođe kultnog kanadskog kolege Dejvida Kronenberga. Park se u filmu „Odluka o odlasku” bavi pravom detektivskom pričom, istragom misteriozne žene čija su dva supruga skončala (sumnjivim) samoubistvom, skokom sa krova visokog nebodera. Ovaj Parkov film je mirniji i staloženiji od svega što je ovaj majstor do sada uradio. I Kronenberg je drugačiji, distopičniji nego ikada pre. U filmu „Zločini budućnosti”, svojevrsnom telesnom hororu i naučnoj fantastici iz bliske budućnosti implantacije veštački proizvedenih ljudskih organa, on kombinuje udobnost i konzumerstvo, nadrealne i halucinogene elemente sa realizmom, kreirajući i neku vrstu metafore na opšte i aktuelne društvene teme. Film je u celosti snimljen u Grčkoj, sa glumačkom ekipom u kojoj su Vigo Mortensen, Lea Sejdu i Kristen Stjuart...

 Belgijski reditelj Lukas Don podario je nežan i vizuelno magičan film „Bliskost” (Close) o odrastanju, o dva trinaestogodišnja dečaka čija se bliskost i snažno bratsko prijateljstvo prekidaju pod uticajem školske sredine koja ih optužuje za međusobnu zaljubljenost... Njegove starije i već dva puta „Zlatnom palmom” nagrađene kolege – Žan-Pjer i Lik Darden sa filmom „Tori i Lokita” ponovo dominiraju kao glasnogovornici ljudi sa margina, nevidiljivih i za društvo i za ekranizaciju na velikom filmskom platnu.

 Ovog puta Dardenovi gledaocima nude direktan i veoma blizak pogled u realne probleme maloletnih afričkih imigranata, koji su bez roditelja i familije stigli čak i do Belgije. Ta deca – Tori i Lokita koji lažu da su brat i sestra kako bi ih pustili da dele istu sobu, pevajući jedno drugom uspavanke – postaju lak plen zloupotrebe i poslodavaca i kriminalaca i svih onih koji rade izvan zaštićene zone azilantskog smeštaja za omladinu. Dardenovi sa punim filmskim realizmom i sa dubokom autorskom humanošću prate njihovu mučeničku odiseju, njihovu međusobnu tvrdoglavu solidarnost u borbi protiv sistema i njihovu veru u budućnost i opstanak...

 I tek što je u septembru prošle godine zadivio publiku Venecijanskog festivala sa istorijskim teatarskim spektaklom „Kralj smeha”, italijanski, napolitanski, reditelj Mario Martone već se pojavio i u glavnom takmičarskom programu 75. Kana sa moćnim filmom „Nostalgija”. Sa svojim sredovečnim junakom Feličeom (u izvrsnom tumačenju Pjerfrančeska Favina), koji se vođen nostalgijom posle 40 godina vraća u Napulj, Martone nas vodi kroz čuvene enklave grada u kojima se uticaj crkve u konstantnom ratu sukobljava sa uticajem Kamore na lokalno stanovništvo. Ništa se nije promenilo za tih Feličeovih četiri decenije odsustva, ali njegova nostalgija je jača od ove pogubne činjenice. Bajkoliki snovi o rodnom gradu žive snažno u njemu bez obzira što ga sveštenik i mafijaši, dominantni dileri droge i oružja, upozoravaju da treba da ode. Izvrstan, društveno ali i umetnički angažovani Martoneov film je za duže pamćenje. I on je otkupljen za prikazivanje na festivalima i u bioskopima Srbije i regiona...

 Dobitnik 75. „Zlatne palme” biće poznat večeras.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.