Četvrtak, 11.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
PSIHOLOZI O UČENjU TOKOM PANDEMIJE

Đaci i studenti gubili i časove i motivaciju

Iako su se mladi najlakše prilagodili radu i studiranju od kuće i onlajn nastavi i „novoj normalnosti”, većini je osećaj za sticanje znanja postao dalek
(Freepik)

Nema učenja bez motivacije, govore uglas psiholozi, pedagozi i filozofi koji su od davnina proučavali uticaj motivacije na učenička postignuća, a mišljenje potvrđuje i najnovija studija Američke psihološke asocijacije, čiji su stručnjaci došli do zaključka da je od 20 principa koji mogu uticati na učenje čak petina povezana sa motivacijom. Polazeći od teze da motivacija ima direktan uticaj na količinu vremena koje provodimo u savladavanju gradiva, na stil učenja, naše emocije prilikom usvajanja znanja i na činjenicu da li učimo sa razumevanjem ili napamet, dr Mojca Juriševič sa Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Ljubljani želela je da istraži šta se dešavalo s motivacijom za učenje tokom pandemije virusa korona. Naime, dok podaci Unicefa govore da je čak 1,57 milijardi dece u 190 zemalja sveta, samo u periodu od marta do decembra 2020. godine, ukupno izgubilo 152 dana nastave, đaci i studenti u Sloveniji su drugi semestar akademske 2019/20 godine i celu akademsku 2020 /21 godinu nastavu pratili preko onlajn platformi.

– Na osnovu svakodnevnog kontakta sa studentskom populacijom, znala sam da su uglavnom bili nezadovoljni novonastalom situacijom – zbog toga sam uradila istraživanje na uzorku od 291 studenta Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Ljubljani, kako bih ustanovila kakve je posledice onlajn nastava ostavila na studentska postignuća. Rezultati tog istraživanja govore da su motivacija i koncentracija studenata bile najveće „žrtve“ onlajn nastave – akademcima je u novonastalim pandemijskim okolnostima nastave odgovarala činjenica da su sami gospodari svog vremena i da ne gube vreme na odlazak i dolazak sa fakulteta, ali im je najviše smetalo izmeštanje iz akademskog konteksta. Činjenica da su bili sami kod kuće, odnosno da nisu bili pod nadzorom profesora, mnogim akademcima umnogome je smanjila motivaciju za učenje – istakla je dr Mojca Juriševič na nedavno održanom Kongresu psihologa Srbije u svom predavanju naslovljenom „Kuda ideš, motivacijo? Motivacija za učenje u vremenima pandemije kovida 19”.

Slične rezultate donelo je i istraživanje na uzorku od 1.557 srednjoškolaca, uzrasta od 15 do 19 godina – đaci su kao najveće mane novonastale situacije naveli nedostatak motivacije i koncentracije i manjak socijalnih kontakata, dok su kao prednost istakli bolju organizaciju vremena.

– Nacionalna evalucaija onlajn nastave, koja je urađena na uzorku od 5.389 učitelja i nastavnika, u dobi od 23 do 68 godina, takođe je pokazala da je motivacija nastavnog kadra lošija u odnosu na predpandemijsko vreme. Mi kao profesionalci nismo iznenađeni ovakvim padom motivacije kod učenika i studenata – oni su uglavnom bili sami kod kuće, nisu bili pod nadzorom nastavnika, odnosno nije bilo eksterne kontrole, a njihovi socijalni kontakti bili su značajno osiromašeni. Svi ti faktori pasivizirali su učenike i studente i rezultat je bio pad motivacije za učenje. Zbog toga smo kao struka zauzeli jedinstveni stav da su učenicima potrebni škola i socijalni kontakti zbog razvojnih potreba, da su studentima potrebna akademska i socio-ekonomska podrška, a da je deci potrebni intelektualno okruženje za rad koje nemaju kod kuće – zaključila je dr Mojca Juriševič.

Rezultati istraživanja koje je sproveo Britanski savet u zemljama zapadnog Balkana tokom januara 2021. godine i u kome su učestvovali ispitanici uzrasta od 16 do 29 godina iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije, Albanije i Kosova takođe govore da je pandemija virusa korona donela gubitak motivacije za učenje i veće strahove za budućnost.

Iako su se mladi najlakše prilagodili radu i studiranju od kuće, onlajn nastavi i „novoj normalnosti”, o čemu govori podatak da je 68 odsto mladih provodilo više vremena na internetu, a polovina njih se osećala povezanija sa ostatkom sveta, uglavnom su izgubili  motivaciju za učenje, a osećaj učenja i studiranja bio im je dalek. Učenici srednjih škola stekli su manje znanja u odnosu na studente, a trećina trenutno nezaposlenih mladih izgubila je posao tokom pandemije – mahom u sektoru usluga, trgovini, malim i srednjim preduzećima.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dusan1
Mala deca do desetak godina vole školu i to im je više nego dovoljna motivacija ! Kasnije kad ih škola preoptereti i kada se naviknu na svakodnevno 'm-učenje' treba im neki potsicaj .

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.