Utorak, 09.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: TATJANA TATIĆ, primabalerina

Ko „padne” posle loše kritike nije za ovu profesiju

Potrebni su iskustvo i zrelost da bi se umetnički i tehnički donela Žizela. Najlepši momenat bio je kad me je Ana Pavlović, direktorka Baleta Narodnog pozorišta, unapredila u primabalerinu pred publikom
Татјaна Татић (Фото Небојша Бабић)

Titula primabalerine je najviše dostignuće u našoj profesiji. Celog života želim i radim na tome da bih došla do tog priznanja, pa i dalje ne mogu da saberem utiske i da shvatim da se to zaista i desilo. Najlepši momenat bio je kad me je Ana Pavlović, direktorka Baleta Narodnog pozorišta, unapredila u primabalerinu pred publikom i kolegama, na sceni. To se u pozorištu, na taj način, nije desilo više od dvadeset godina i zaista je velika čast i neverovatna sreća koju osećam, kaže Tatjana Tatić, sada zvanično prvakinja nacionalnog teatra, a pomenuto imenovanje se dogodilo početkom meseca posle odigrane predstave „Žizela”.

Naša sagovornica je osnovnu baletsku školu završila u Pančevu, a srednju „Lujo Davičo” u Beogradu. Bila je odmah angažovana u Narodnom pozorištu i do sada je uspešno odigrala role princeze Aurore u „Uspavanoj lepotici”, Kitri u „Don Kihotu”, Svanilde u „Kopeliji”, Maše u „Krcku Oraščiću”, Tatjane u „Onjeginu”, potom Odete /Odilije, u baletu „Labudovo jezero” Čajkovskog. Vrata evropske scene su posle saradnje s Polunjinom otvorena za nju već nekoliko sezona. Tako je u Veronskoj areni u međunarodnoj podeli nastupala u baletu „Romeo i Julija” koreografa Johana Koborga, potom je gostovala u Izraelu i Rusiji, u komadima Ros Fredi Raja.

U baletu postoje problemi s neregulisanim radnim stažom i dešavalo se da honorarci nose repertoar jer starosna granica prvaka za odlazak u penziju nije usklađena. Vi ste ipak sada primabalerina, šta se promenilo?

Iskreno, ne ulazim u to kako je to rešeno administrativnim putem s obzirom na to da imamo problem sa sistematizacijom i generalno je vrlo teško zaposliti mlade ljude od kojih ova profesija i zavisi. Nisam imala ni vremena da razmišljam o tome jer sam imala veliku predstavu pred sobom.

„Žizela” je biser klasičnog baleta. Kako ste gradili ovu ulogu?

„Žizela” je predstava koju sve balerine ovog sveta dobijaju posle više odigranih glavnih rola. Potrebni su iskustvo i zrelost da bi se umetnički i tehnički donela Žizela. Moj uvežbač je inače primabalerina Duška Dragićević, ali sam Žizelu radila sa Anom Pavlović, direktorkom Baleta Narodnog pozorišta. Mi igrači nikad nismo do kraja zadovoljni ostvarenim, ali jesam dovoljno zadovoljna „za prvi put”. Doživela sam je vrlo emotivno. Pogotovo kraj prvog, scenu „ludila” i smrti i, naravno, kraj drugog čina, koji sam završavala u suzama i na sceni, a i na probama. Iz sebe sam izvlačila sve što imam i kad na to dodate preveliki umor od same predstave, srce puca i suze ne mogu da se zadrže. Moram priznati da mi je Žizela jedna od omiljenih rola.

U kojim predstavama klasičnog repertoara ste dali najbolji deo sebe?

Ako pričamo o emotivnim i dramskim ulogama, izdvojila bih tri gde osećam da sam dala maksimalno emocije, koje za sobom vuku i „bolju” baletsku tehniku jer idu iz duše. Tatjana u „Onjeginu” mi je posebno draga. To je bio moj prvi neoklasični balet, gde je uloga bila mnogo bitnija od koraka. Mislim da sam se tu prvi put otvorila potpuno kao umetnik i to mi je pomoglo za sve ostale role, stare i nove. Takođe je tu Žizela, koja je klasičnija od Tatjane, ali podjednako jaka glumački. I za kraj, naravno, kruna karijere za svaku balerinu su beli i crni labud u „Labudovom jezeru”. Dve potpuno različite uloge, s potpuno drugačijom baletskom tehnikom koja zahteva vrhunski nivo i potpuno različitom kondicijom potrebnom da se spremim za jednu predstavu od tri sata, ako ne i duže. Na sve to, ako se ne donesu ove dve uloge – sve pada u vodu. Zato je „Labudovo jezero” jedna od najznačajnijih predstava za balerinu i ne dobija je svako.

Koliko vam je baletska kritika važna?

Svaka kritika je bitna jer to što će nas „povrediti” ili obeshrabriti bitno je da bude kratkoročan osećaj i da u tome nađemo snagu za dalje, više i bolje. Onaj ko „padne” posle loše kritike i nije za ovu surovu profesiju. Ipak, morala bih da dodam da naša kritika nije ono što je nekad bila, a to znamo samo iz priča starijih primabalerina. Često kritike i ne bude ili ako je neko i napiše, bude potpuno subjektivna.

Poznato je da igrate i savremeni repertoar. Planirate li nešto novo u tom segmentu?

Savremeni repertoar igram najmanje, za sada. Najviše igram klasičan i neoklasičan, dok telo i dalje može da izvede težinu koju taj repertoar nosi. Imam neke planove od sledeće sezone. Nastavljam saradnju sa svetskom zvezdom Sergejem Polunjinom. Naredna sezona u Narodnom pozorištu u Beogradu je „baletska”. Obeležavamo sto godina beogradskog baleta i imaćemo neke nove naslove na repertoaru. Radujem se predstavi „Korsar” i takođe želim da konačno igram u „Bajaderi” ulogu Nikije, koja je bila spremna ranije, ali je pandemija sprečila da se to dogodi. U nadi da će pročitati moji nadređeni, apelujem i svim srcem želim da ponovo na repertoaru imamo predstavu „Romeo i Julija”.