Zelena salata kao novo zlato
Specijalno za „Politiku”
Melburn – U istočnim državama Australije u poslednje vreme vlada nestašica zelene salate i pojedinog svežeg povrća i voća u supermarketima usled globalnog poremećaja lanca ponude i potražnje. Na to je uticalo više faktora, između ostalog, loši vremenski uslovi, ali i poskupljenja đubriva i goriva, koji su zajedno otežali proizvodnju i transport ovog, kako su ga neki već nazvali, „novog zlata”. A zbog čega zlata – to se najbolje može videti po naglom skoku cene, naročito ajsberg salate, koja je sa nekadašnja dva dolara u jednom trenutku porasla na neverovatnih 12 dolara.
Naime, najveći proizvođači povrća u jugoistočnom Kvinslendu i na severu Novog Južnog Velsa, koji su i glavni snabdevači u ovom delu zemlje, u februaru su bili suočeni s poplavama koje su zajedno sa ovogodišnjom zimom, jednom od najhladnijih u poslednjih nekoliko decenija, prouzrokovali gubitak useva i manji prinos, pa se očekuje da će nedostatak svežih proizvoda trajati narednih nekoliko meseci.
Predsednik Komore svežih proizvoda Novog Južnog Velsa Karlo Trimboli rekao je da su cene proizvoda visoke i da je obim koji obično prolazi kroz centralni tržišni sistem i do trgovaca dramatično smanjen, u nekim slučajevima čak i za 80 odsto. On, dakle, smatra da će, sve dok postoji niska ponuda u industriji i dok se potražnja nastavlja, cene biti visoke. U ovakvoj situaciji, kako kaže, niko neće profitirati, pa ni farmeri, ni dobavljači jer su mnogi usevi uništeni, a samim tim je i obim proizvodnje opao.
U razgovoru za Kanal 9 pre nekoliko dana glavni operativni direktor lanca supermarketa „Kols” Mat Svindels okrivio je rastuće cene voća i povrća i široko rasprostranjenu nestašicu za „dvostruki udar” koji utiče na industriju svežih proizvoda, i dodao da će nestašice u određenim kategorijama, poput zelene salate, bobičastog voća i pasulja, trajati „verovatno nekoliko nedelja” duže, ali je isto tako naglasio da ima drugih proizvoda u izobilju.
Upitan tada šta je njegov savet porodicama koje se redovno snabdevaju u marketima, Svindels je pozvao kupce da budu „fleksibilni” i da imaju na umu da još uvek postoji veliki izbor sezonskog voća i povrća, poput citrusa, grožđa i bundeve, te savetuje porodice da isprobaju različite recepte u borbi s rastućim cenama namirnica.
Lanac brze hrane KFC se snašao u novim okolnostima tako što je privremeno promenio „recept”, i sada koristi kupus umesto omiljene ajsberg zelene salate uz svoje proizvode u prodajnim objektima širom Viktorije, Novog Južnog Velsa, Kvinslenda, Tasmanije i teritorije glavnog grada Australije.
Supermarketi „Vulvurts” u Novom Južnom Velsu ponudili su nagradne bodove kako bi ohrabrili kupce da kupuju skupe proizvode. Svi kupci koji do 18. avgusta potroše 10 dolara ili više na sveže voće i povrće prikupiće pet puta veći iznos nagradnih poena, ali i imati priliku i da osvoje i dnevne nagrade. Prema pisanju „Australijena”, generalni menadžer odeljenja za voće i povrće ovog lanca supermarketa, Pol Tarner, najavio je da će nestašica salate potrajati najmanje do polovine avgusta i da će cene ostati visoke. Isto se odnosi i na pojedine vrste svežeg voća i povrća, ukljućujući bobičasto voće, zeleno povrće, paprike i mahunarke.
I dok svojevrsna „salata kriza” pogađa pre svega države na istoku Australije, u zapadnom delu zemlje, Australijanci likuju zbog izobilja u povrću i u mogućnosti da salatu nabave po stabilnoj ceni. Primera radi, u „Kolsu” u Zapadnoj Australiji može se nabaviti glavica ajsberg salate po ceni od tri i po dolara, odnosno gotovo tri puta jeftinije nego u nekim supermarketima duž istočne obale. Prvenstveno zbog toga što uzgajivači zelene salate u Zapadnoj Australiji nisu pogođeni nepovoljnim uslovima.
Ovakva situacija inspirisala je mnoge da zbijaju šale zbog „salata krize”. Tako se jedan korisnik društvenih mreža iz Zapadne Australije našalio ponudivši se da pošalje pomoć istočnom delu Australije u vidu salate, dok je jedan od poznatijih komičara iz Melburna Džejms Liota postavio fotografiju benzinske pumpe na kojoj se, umesto cene naftinih derivata, vide glavice salata, a sa strane opis u kome se kaže da je salata novi način plaćanja goriva.
Zelena salata je tako, na izvestan način, postala simbol nove krize. Troškovi života nastavljaju da rastu. Najnoviji podaci Australijskog biroa za statistiku govore da su cene hrane i pića tokom proteklih 12 meseci porasle za 4,3 odsto, pri čemu je cena govedine i teletine porasla za 12,1 odsto, a povrće za 12,7 odsto.
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.