Sreda, 17.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Grafički kolektiv – tradicija za budućnost

Ova umetnička institucija 30. juna otvara vrata svoje nove galerije, a svečanost prate Majska izložba grafike i dodela nagrade „Veliki pečat” za 2022. godinu
Нови простор у два нивоа прилагођен је за реализовање више паралелних галеријских програма (Фото Љ. Ћинкул)

Grafički kolektiv nakon gubitka kultnog prostora kod Mažestika, usled restitucije i četiri godine realizovanja izlagačkih i virtuelnih projekata u uslovima nomadsko-pandemijskog života kao „Galerija u pokretu”, u četvrtak 30. juna otvara umetnicima i publici vrata svog novog doma, reprezentativan prostor (350 kvadratnih metara) u srcu grada, na adresi Dragoslava Jovanovića 11. Obiman poduhvat investicionog održavanja galerijskog prostora omogućen je zahvaljujući podršci Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, a u međuvremenu/prostoru od restitucije do nove galerije, Grafički kolektiv ima podršku velikog broja umetnika, prijatelja, publike, medija, kolega i ustanova.

Ovaj multifunkcionalan prostor u dva nivoa prilagođen je za realizovanje više paralelnih galerijskih programa – od vizuelnih prezentacija savremenika, stalne postavke Kolekcije Grafičkog kolektiva (više od 5.000 grafičkih listova) i formiranja Kabineta grafike do video-projekcija, promocija, naučnih tribina, stručnih skupova, simpozijuma i radionica.

Grafički kolektiv je kulturna i moralna nacionalna baština koja svojim delom predstavlja tradiciju za 21. vek, ili rečnikom današnjice, svojevrsni umetnički brend. Poznata umetnica je insistirala da umetnik mora biti lep, a danas, u postkovidnom vremenu, i da umetnik mora biti zdrav, a iz galerijske prakse sledi iskustveno da umetnik mora da ima i svoj dom i vidljiv rad. Ovaj svečani događaj u istoriji Grafičkog kolektiva, kulturne scene prestonice, Srbije i regiona, prati Majska izložba grafike i dodela nagrade „Veliki pečat” za 2022. godinu, kao i dodela diploma prethodnim laureatima ovog relevantnog priznanja.

Svojom koncepcijom „Majska izložba” grafike održava ognjište savremene grafičke scene, potencirajući diskurs kritičarske prakse. Početak nove/druge faze vidljivog profesionalnog delovanja ove manifestacije u osnaženom izdanju nastavlja kontinuitet kulturne misije afirmisanja vizuelnih umetnosti s novim programskim konceptom, stvaralačkom energijom i elanom. Majska izložba, prvi put otvorena 1952. u Galeriji na Obilićevom vencu 27 (28 izlagača) tokom decenija je menjala svoje ime, ali ne i suštinu jer afirmacija i podsticanje grafičkog stvaralaštva, promovisanje najnovije produkcije i održavanje kreativne tenzije su i danas (sa 124 autora) njene osnovne formule. Ovaj ustaljeni godišnji pregled grafičke produkcije je mesto najave i prohodnosti ideja za generacije umetnika koji stasavaju i svoje prve radove promovišu upravo na majskim izložbama grafike. Izabranim delima pozicioniraju se i najavljuju nove stvaralačke refleksije, promovišu se pojedinci jakih kreativnih impulsa, a moguće je i hronološki pratiti liniju pojedinih stvaralačkih opusa.

U isto vreme, izložba je i svedočanstvo o kontinuitetu beogradske grafičke škole u kojoj se različite autorske pozicije dodiruju, nadovezuju, preklapaju, a povremeno hrabrije konfrontiraju i/ili provociraju ustaljene sheme i shvatanja. Na dan otvaranja izložbe dodeljuje se nagrada „Veliki pečat”, ustanovljena 1963. godine na Majskoj izložbi grafika. Žiri za 59. nagradu „Veliki pečat” Grafičkog kolektiva 2022. radi u sastavu: Jelena Jocić, grafičarka, laureat „Velikog pečata” 2021. godine, Sava Ristović, istoričar umetnosti, i Vladimir Milanović, grafičar.

Istoriju pišu umetnici u svom matičnom Domu, sada i na novoj adresi sa imenom Dragoslava Jovanovića (1886–1939). Ovaj pravnički ekspert bio je rektor Beogradskog univerziteta (1936–1939), a njegov sin Bogoljub Boba Jovanović (1924–2021), jedan je od korifeja likovne scene druge polovine 20. veka u Srbiji. Posle prve izložbe u Grafičkom kolektivu 1953. Jovanović je ponovo izlagao u istoj galeriji 2006. godine, po povratku iz Njujorka. Nagradom „Stojan Ćelić” 2014, kao i izložbom i monografijom u Muzeju „Cepter” 2016. godine istorizovana je Jovanovićeva stvaralačka osobenost, kao i dozirana prisutnost na likovnoj sceni. Sudbinski dodiri istorije i umetnosti.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

deo demosa
Sjajna vest!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.