Petak, 19.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
MODERNIZACIJA TEHNIČKO-PUTNIČKE STANICE ZEMUN

Na nekadašnjoj ledini kilometri koloseka i nove hale

Završeni su građevinski radovi na hali za održavanje putničkih kola s aneksom i radionicama, hali za spoljno pranje vozova, objektu za prijem i otpremu vozova, privremenom skladištu otpada…
Нова црвено-сива хала за одржавање путничких кола с радионицама (Фотографије Анђелко Васиљевић)

Leto 2019. u kompleksu Tehničko-putničke stanice Zemun (TPS Zemun) – sedam kilometara koloseka i stara hala za održavanje vozova, na ostalom prostoru šiblje i divlje rastinje. Leto 2022. potpuno drugačija slika – umesto šiblja, sada 17 kilometara novih koloseka, nove hale ili već izgrađene ili uveliko u izgradnji. Majstori raznih struka i raznovrsna građevinska mehanizacija na više tačaka u kompleksu koji se prostire na ukupno 35 hektara. Uveliko se radi na ovom gradilištu, između levog i desnog kraka pruge prema Novom Sadu, na kome su radovi počeli 3. septembra 2019. godine.

Ekipu „Politike” u TPS Zemun, koja će biti glavna u zemlji za održavanje putničkih vozova, lokomotiva i garnitura (i onih nešto starijih i ovih najnovijih), dočekuje Mašan Radojević iz „Srbija voza”. Pokazuje na svojevrsnu granicu između starog i novog, asfaltni pešačko-kolski put između stare hale u kojoj se trenutno održavaju sve putničke garniture (od starijih pa sve do „Sokola”) i dela na kome su nikli, a i dalje niču koloseci i nove hale.

Presek stanja radova kaže – do danas su sanirani postojeći koloseci i izgrađeno je oko 80 odsto novih. Urađena je i spoljna hidrotehnička instalacija, a završeni su i građevinski radovi na hali za održavanje putničkih kola s aneksom i radionicama, hali za spoljno pranje vozova, objektu za prijem i otpremu vozova, kao i radovi na novoj kotlarnici s kompresorskom stanicom i privremenom skladištu otpada.

Hala za pranje vozova (levo), Unutrašnjost hale za održavanje kola

Trenutno građevinski najimpresivniji objekat je nova crveno-siva hala za održavanje putničkih kola s radionicama koja se, gledano iz pravca stare hale za održavanje, nalazi udesno i u delu kompleksa ka Zemun Polju. O kolikoj hali se zaista radi, shvata se tek kada se u nju zakorači i kada se pred očima pojave koloseci, kanali, radionice i ostale prostorije iznad prizemnog dela hale (buduće kancelarije, garderoba i tuš-kabine). Ta hala imaće i podno grejanje.

– Kada budu postavljeni reflektori u TPS Zemun, ovaj kompleks će i u pola noći sijati kao da je dan. Poseban utisak će ostavljati i hala, isto zbog osvetljenja – ukazuje Radojević i pokazuje noćnu sliku osvetljene hale.

Dok obilazimo halu, objašnjava ostale sadržaje u ovom kompleksu, a koji se vide u pravcu ka Zemun Polju. Neki od njih su privremeno skladište otpada i hala za pranje vozova. Radojević dodaje da je dobar deo opreme već kupljen i da je dopremljen. Ukazuje i da raspored novih koloseka u kompleksu TPS Zemun nije nasumičan već po grupama – prvo ide kolosek za takozvanu dijagnostiku, pa higijensko-sanitarna grupa koloseka koja vodi do hale za pranje, onda koloseci za dnevni pregled.

Trenutno se rade novi koloseci i skretnice, postavlja se kontaktna mreža, montiraju se i povezuju uređaji signalno-sigurnosnog sistema, obavljaju se unutrašnji radovi na elektroenergetskim i termotehničkim instalacijama i zanatski radovi u objektima. Jedan od poslova koji i laik najlakše može da uoči jesu građevinski radovi na čeličnoj konstrukciji hale za nove elektromotorne vozove (buduća crno-siva hala). U daljini i skladišta ulja, vode i peska.

Kada sve to bude završeno, uslediće montaža opreme za održavanje voznih sredstava, kao i završna podešavanja, ispitivanja i prijem izvedenih radova, nakon čega sledi procedura dobijanja upotrebne dozvole.

Buduća hala za elektromotorne vozove

Sve ovo, prema prvobitno ugovorenom roku, trebalo je da bude gotovo do 11. novembra 2021, ali zbog korone ciljni datum pomeren je na 30. septembar 2022. Na to su uticala i dodatni problemi, kao što je globalni poremećaj u tokovima, ceni robe i materijala, kao i radne snage. Kako se stabilizacija cena i rokova isporuke materijala još ne nazire, ne treba da iznenadi ukoliko dodatno bude pomeren rok za završetak modernizacije TPS Zemun.

Ali, da je reč o kompleksnom projektu, jasno je svakome ko uđe na ovo gradilište. Možda najbolje svedoče Radojevićeve reči da je ovo železnički centar kakav ne postoji na prostoru bivše Jugoslavije, projekat koji retko ko u svojoj karijeri dobije da radi, na šta je on naročito ponosan.

Posle završetka ovog projekta i puštanja u rad savremene TPS Zemun, čiji je samo jedan manji deo urađen u drugoj polovini sedamdesetih prošlog veka, Radojević bi, kako kaže, voleo da dočeka i puštanje u rad brze pruge od Subotice pa sve do Niša.

Posao poveren „Energoprojektu” i „Kolasu”

Modernizacija TPS Zemun izvodi se u skladu s ugovorom koji su potpisali „Srbija voz” i konzorcijum firmi „Energoprojekt niskogradnja” – „Energoprojekt oprema” – „Kolas rejl”. Vrednost radova je 50.854.876,94 evra, a projekat se finansira iz sredstava zajma koji je „Srbija voz” ugovorio s Evropskom bankom za obnovu i razvoj uz garancije Vlade Srbije.

I stara hala će biti sređena

Preuređena će biti i stara hala u kojoj se trenutno održavaju putnički vozovi. U planu je da se iz nje sukcesivno prebacuje deo održavanja vozova, ali to će se vrlo pažljivo organizovati jer je ta hala trenutno jedino mesto za održavanje elektromotornih vozova u Srbiji.

Kako kaže Radojević, u okviru modernog kompleksa TPS Zemun sređuje se i pothodnik kojim će se prolaziti ispod koloseka, što je važno i zbog bezbednosti. Ako bude bilo potrebno u budućnosti, dodaje, na prostoru TPS Zemun ima dovoljno prostora za gradnju eventualnih novih hala.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

горкиплодови
Кључне речи су - квалитет радова и одржавање. Ако се урадило као много где на другим местима, онда нема места за задовољство. А одржавање је једнако лоше - погледајмо било где радове урађене пре једне године и све је јасно. Лоше изведени радови и лоше одржавање су - најскупљи. На крају - заштита. Вандали, жврљачи, лопови за кратко време окруне, оштете, опогане и наруже ...
bambi
Drugim recima uzeli smo kredite, zaduzili se. To moze bilo ko da uradi. A ko sada treba te dugove da vraca? Nasa deca? Kada cemo jedanput sami da napravimo nesto sa svojim novcem da ne ulazimo u kredit? Kada cemo jednom zavrteti tocak i da nasa privreda stane na noge? Besmisleno je izgradjivati Srbiju tako sto se svakog dana ulazi u neki dug. To je i Tito radio pa sada jos 1000 godina treba da vracamo dugove. Nije poenta napraviti sada bilo sta ako to ide na grbacu nasoj deci. To je uzas.
Земунац
Опет Тито! Па СФРЈ је пред распад била дужна 18 милијарди долара и није могла да добије нове кредите због наводне презадужености. Ово што сад дугујемо није Титово дело, већ оних који су дошли много касније. Сећам се како су ДОС-овци критиковали Тита и социјалисте да су задужили земљу и онда када су они дошли на власт Лабус се враћа из посете Немачкој и славодобитно објављује да су добили кредит од 100 и нешто милиона евра. Где је тај кредит завршио само они знају.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.