Petak, 19.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ZBOG MANjKA VOZAČA U JAVNOM PREVOZU

Uskoro i stranci za volanom autobusa

(фото Н. Марјановић)

Žitelje glavnog grada za mesec do mesec i po dana, uz aktuelne domaće vozače, u javnom prevozu počeće da prevoze i inostrani, saznaje „Politika” od privatnih prevoznika. U toku su, kako nam je rečeno, „ozbiljni pregovori” o upošljavanju stranih šofera iz nekoliko različitih zemalja. Razlog za ovaj manevar prevoznika je dugogodišnji problem odlaska domaćih vozača, pa kako bi se popunila upražnjena mesta i da bi prevoz nastavio da funkcioniše nesmetano, ovaj korak je, dodaju prevoznici, bio neminovan. Oni očekuju pomoć države u „ubrzavanju procesa integracije stranih vozača”, koji će svakako za rad za srpskim volanom morati da imaju sve dozvole i znanja kao i naši vozači. Očekuje se da u početku jedina veća prepreka bude jezik jer teško da će oni vladati srpskim.

Ako sve bude teklo kako prevoznici očekuju, strani šoferi će biti uposleni u toku važenja letnjeg reda vožnje, koji je u subotu stupio na snagu, a koji podrazumeva od 20 do 25 odsto manje vozila. Za vikend je počeo da se primenjuje letnji red, ali radni dani su realniji pokazatelj kakvo je stanje u prevozu. Kako kažu putnici, a i naše jučerašnje iskustvo, lako se uoči da je proređen interval polazaka. Na pojedinim linijama juče su primetnije bile i gužve, na primer, na liniji 26, ali na nekima je bilo suprotno, polupraznih vozila, što je u pojedinim delovima dana bio slučaj na liniji 95 u oba smera.

Zbog smanjenog broja vozila zasada se ne primećuju veće gužve u javnom prevozu u odnosu na one na koje smo navikli, kažu prevoznici i dodaju da će realnija slika biti narednih nedelja.

Kada je reč o stavu Beograđana na ovu temu, tu nema iznenađenja. Kao i prethodnih godina, i 2022. veliki deo žitelja glavnog grada ističe da ne vidi smisao uvođenja letnjeg reda vožnje jer ovo nije doba SFRJ, kada se kolektivno, gotovo u isto vreme, išlo na godišnje odmore i kada se „praznio” grad. Kako podsećaju sugrađani, mnogi među njima rade uveliko u toku leta.

– Meni nije jasno kako oni koji regulišu javni prevoz ne prate kalendar obaveza Beograđana. Evo, sada se polažu i prijemni ispiti i mature, i đaci i studenti imaju potrebu za prevozom. I umesto da se s tim obavezama uskladi i red vožnje, da se zimski produži makar za još nedelju dana, oni uvode letnji – smatra sugrađanka Ranka Branković.

I nije samo letnji red vožnje ono što trenutno u prevozu komentarišu građani. To su i klime i rashlađivanje vozila. U dobrom delu vozila one rade, ali nije ni mali broj vozila koja klime nemaju uopšte ili su one neispravne, pa je jedini spas otvaranje prozora. Nepostojanje klima ili njihova neispravnost uglavnom su obeležje dosta starih vozila GSP-a, dok je kod privatnika druga priča. I na njihovim linijama ima neklimatizovanih vozila, ali to je ili kada vozač zaboravi da upali klimu ili kada je ona trenutno u kvaru. Vozila privatnika klime svakako moraju da imaju jer je to obaveza koju privatnici, za razliku od GSP-a, imaju po ugovoru sa gradom. Na sve to, privatni prevoznici za razliku od najvećeg gradskog prevoznika, imaju u proseku znatno mlađi vozni park, a samim tim i klimatizovana vozila.

Na terenu su aktuelne i kontrole prevoznika kada je reč o radu klima, ali i dalje je šarolika slika u vozilima kada se radi o klimatizovanosti. I dalje od sreće putnika zavisi hoće li ući u prijatno rashlađeno vozilo ili u pretoplo. Tome ovome kumuju i građani koji uporno u klimatizovanim vozilima otvaraju prozore, što ne sme da se radi jer takav manevar em što potire efekat klime, em šteti vozilu. Kako prevoznici naglašavaju, na sve to efekat rashlađivanja, koliko god da je klima uključena, manji je na linijama na čijoj trasi su stanice na 300 do 400 metara, to jest kada se često otvaraju vrata. Pogotovu po vrućinama kao što su aktuelne.

Prevoznici čekaju korekciju cene usluge

Prevoznici koji učestvuju u javnom gradskom saobraćaju podneli su zahtev gradu za povećanje cene prevozne usluge koja se, po ugovoru koji imaju s prestonicom, može uskladiti i korigovati dva puta godišnje ukoliko se za to steknu uslovi. Kako kažu prevoznici s kojima smo razgovarali, cene njihovih troškova već duže rastu, naročito cena goriva. Oni, dodaju, razumeju da je moralo da se sačeka konstituisanje i formiranje vlasti u gradu, ali sada već od gradonačelnika Aleksandra Šapića očekuju da to odobri. Jer, dodaju, može doći do kolapsa u javnom prevozu ako se ne nađe rešenje i ukoliko se ne poveća cena prevozne usluge. Podsetimo, povećanje cene koje traže prevoznici nije poskupljenje karte za putnike, već uvećanje cene prevoza po pređenom kilometru.

Komentari8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Pavle Jovićić
Prevoz u Beogradu je katastrofalan. Vozila je malo, puno se čeka, klime ne rade. Primera radi, juče sam na liniji 88 ulazio u nekoliko vozila koja idu u tom pravcu u nadi da će naići klimatizovano vozilo, ali nisam dočekao. Da li je moguće da smo kao država nesposobni da obezbedimo u 21. veku normalno funkcionisanje javnog prevoza. Posebno jer taj prevoz uopšte nije bio loš pre 7-8 godina. Šta se desilo da je sada u katastrofalnom stanju? Ali ako je EPS upropašćen, ni ovo ne treba da čudi.
Драган М.
Данас, линија 305 за Болеч. Дошао сам на окретницу у Устаничкој у 10:00, аутобус није био на станици. Следећи полазак по летњем назови реду вожње (ни онај не-летњи се уопште не поштује овде) је у 10:07. Аутобус стиже у 10:21 и паркира се. Следећи полазак је у 10:23 али аутобус не полази. Креће у 10:34, у сред интервала, пет минута пре наредног планираног за 10:39. Наводни интервал је 16 минута, али је у овом случају дужи од 34 минута. Машала.
Иван Грозни
Уместо да се запосленима који су вишак у јавном сектору понуди преквалификација за возаче, доводе се радници из иностранства.
Rade
U tekstu se provlaci jedna vrlo bitna cinjenica. U privatnim vozilima mora da radi klima a u drzavnim, kako hoce. E tu lezi sustina problema u funkcionisanju ove drzave. Sistem je uspostavljen tako da drzavne strukture funkcionisu bez odgovornosti i bez obaveza dok su privatnom sektoru nametnuti visoki porezi a radnici obespravljeni i dotuceni. Sve zarad nekakvog socijalnog mira. Tako moze drzavu da vodi i moja baba!
Само да приметим
Да ли је држава (град) можда покушала да повећа плате домаћим профи-возачима?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.