Četvrtak, 18.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Otkrivena sličnost između mozga hobotnica i ljudi

(ЕПА/УЛРИЦХ ПЕРРЕY)

Hobotnice su pametnije od prosečnog beskičmenjaka, a novo istraživanje navodi da je to jer ova bića imaju specifičnu molekularnu analogiju s ljudskim mozgom. Naime, ljudski genom i genom hobotnice sadrže veliki broj pokretnih gena koji mogu da se dupliraju. Iako nisu svi transpozoni aktivni, oni se smatraju materijalom koji pokreće evoluciione procese.

Stručnjaci su u novoj studiji otkrili da se transpozoni elementi nalaze u delu mozga hobotnice koji upravlja kognitivnim sposobnostima, s tim da je zanimljivo da ih na istom mestu možemo naći i u ljudskom mozgu.

„Doslovno sam poskočila kada sam pod mikroskopom videla vrlo jak signal aktivnosti ovog elementa u delu režnja u kome se kod hobotnice nalazi centar za učenje i kognitivne sposobnosti, baš kao i u hipokampusu kod ljudi”, rekla je biolog Đovana Ponte, piše Indeks.

Nakon što su pronašli ove gene na istom mestu u mozgu dve vrste hobotnica, obične i kalifornijske, stručnjaci smatraju da su pronašli ključni razlog za visoku inteligenciju ovih morskih stvorenja. Iako je poznato da transpozoni koriste molekularne mehanizme kopiranja, studija pokazuje da postoji sličan sa složenošću nervnog sistema.

Naučnici smatraju da, ovim putem, možda gledamo primer konvergentne evolucije - kada se slične osobine razvijaju nezavisno kod potpuno nepovezanih vrsta, a uzrokuju isti efekat.

„Mozak hobotnice funkcionalno je analogan mnogim karakteristikama mozga sisavara”, rekao je biolog Graziano Fiorito.