Nedelja, 07.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Četiri godine od zatvaranja Glavne železničke stanice, Prokop i dalje nedovršen

(Фото Д. Јевремовић)

Polaskom međunarodnog voza broj 340 za Budimpeštu preko Stare Pazove, Inđije, Novog Sada, Vrbasa i Subotice u 21.40 časova pre tačno četiri godine stavljena je tačka na rad stare Glavne železničke stanice posle 134 godine njenog rada. Poslednji putnički voz sa Glavne 30. juna 2018. ispraćen je zbog razvoja savremenog Beogradskog železničkog čvora, ali pre svega zbog gradnje stambenih kvadrata ka Savi. Ovaj potez nadležnih, iako je godinama najavljivan, među brojnim građanima, pre svega putnicima na železnici, kao i među železničarima izazvao je negodovanje i tugu. Glavna nije bila samo jedna u nizu stanica, već železničko čvorište na kome je 1884. počela istorija srpskih železnica.

Uoči zatvaranja ljubitelji železnica održali su i protest protiv katančenja najčuvenije železničke stanice u zemlji, ali ništa to nije vredelo. Nekoliko sati kasnije sa nje je mašinovođa Zoran Đurđević povezao poslednji voz.

Sutradan sav putnički saobraćaj preuzela je nedovršena nova glavna železnička „Beograd centar” (Prokop). Bez stanične zgrade, bez dela pristupnih veza, bez kvalitetne veze javnog prevoza sa ostatkom grada, bez još mnogih neophodnih sadržaja… Nedovršeni Prokop čije zvanično ime i danas mnogi putnici doživljavaju kao ironiju preuzeo je sve sa Glavne osim barskih vozova jer za utovar praćenih automobila tehnički nije predviđen niti opremljen. Zato je do prošle jeseni tu ulogu imala istorijski važna stanica Topčider sa čuvenom dvorskom čekaonicom koja je svoj radni vek okončala posle minule letnje sezone.

Utovar automobila od ovog leta preuzela je rekonstruisana stanica Zemun, dok je Prokop manje-više tamo gde je bio i pre četiri godine. U međuvremenu je dobio liftove za lakše kretanje putnika s prtljagom i privode se kraju i radovi na ploči. Uskoro bi, napokon, trebalo da krene i sređivanje nedostajuća prva dva koloseka na ovoj stanici, a onda, prema poslednjim najavama, ubrzo i početak gradnje dugo čekane stanične zgrade. Partner države u gradnji sadržaja na ploči Prokopa je kompanija „Rejlvej siti Beograd”. Reč je o firmi čiji je jedan od vlasnika biznismen Branislav Grujić. U okviru tog partnerstva, koje se našlo pod lupom „Transparentnosti Srbija”, privatnik ima obavezu da na ploči „Beograd centra” najpre izgradi stanični objekat.

Da bi za putnike ova stanica zaista postala potpuno funkcionalna, mora da dobije i pristupne veze iz pravca niškog auto-puta, bolju vezu javnim prevozom sa drugim delovima prestonice i parkinge. Ali, i pored svega toga, jasno je da Prokop neće imati onu saobraćajnu važnost kao nekadašnja Glavna jer je na takvom mestu koje mnogim putnicima ne odgovara. Na sve to, novi BAS gradi se uz železničku stanicu Novi Beograd pa će to u budućnosti biti glavna presedačka tačka za putnike koji dolaze autobusima i vozovima. Nesporno je da će u jednom momentu Prokop postati jedna od važnijih železničkih stanica u gradu, ali svakako ne glavna kao što je to bila stara Glavna. Na to upućuje i nedavno puštanje u saobraćaj i brze pruge do i od Novog Sada jer mnogi putnici do i od Srpske Atine vozove čekaju i iz njih izlaze na Novom Beogradu.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milan
Zašto joj se ne bi mogla vratiti stara namena? Vozovi mogu podzemno ući i izaći na peron. Satri sjaj bi joj se vratio. Ovako, glavni grad nema glavnu železničku stanicu.
Tropo
Železnička stanica Prokop je iz više razloga veliki beogrdski promašaj. Pozicionirana je još krajem 1950ih kada je postojalo mišljenje da će to biti i glavna stanica za putovanje političke elite sa Dedinja. Razvoj južnog Beograda i Novog Beograda doveo je u pitanje njenu poziciju. Jedino šta može da spasi tu stanicu je da naprvo poptuno nov plato i saobracajnica celom dužinom autoputa od Mostara do Auto komande koja bi se ulivala u Južni bulevar. Tako bi centar izašao procelno na stanicu centar.
Крепао котао
Зашто пишете да је Главна железничка станица затворена, односно закатанчена, када је једино што одговара истини - да је срушена, сравњена са земљом. Остала је само стара станична зграда, тачније, за сада, спољашња фасада. Јер, кад се нешто затвори, може и да се отвори. Кад се нешто сруши, саравни са земљом и материјал покупи и прода на кило, онда о поновном отварању не може бити ни говора. Главну железничку станицу можемо само да гледамо у филмовима и да жалимо што је нисмо сачували од вандала.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.