Petak, 19.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Zapadna civilizacija se vrti u začaranom krugu

Imamo metastazu kapitalištičko-konzumerističkog društva. Imlicira nam šta bi morali da sanjamo, ali nam se istovremeno ukidaju slobode. Svi smo izmanipulisani” kaže Lenka Udovički
Детаљ из представе Трамвај звани жеља у БДП-у (Фото Танјуг - БДП - Д.У.)

Predstava „Tramvaj zvani želja” prema čuvenom komadu američkog pisca Tenesi Vilijamsa, u režiji Lenke Udovički izvedena je 24. juna u Beogradskom dramskom pozorištu, a Udovički kaže da se zapadna civilizacija vrti u začaranom krugu od momenta kada su u antičkoj Grčkoj muškarci od bogova preuzeli odgovornost za uređenje društva u savršenoj demokratiji, a žene bile potisnute na nivo sredstva za reprodukciju.

Nova produkcija teatra na Krstu je već druga premijera na Beogradskom letnjem festivalu - BELEF 2022, a glavnu ulogu antijunakinje Blanš tumači Branka Katić.

Predstava će biti izvedena i 27. avgusta u okviru programa Festivala na Brionima, dok je beogradska premijera zakazana za kraj septembra.

Predstava je „Tramvaj zvani želja” je premijerno odigrana u danu kada je Američki vrhovni sud doneo odluku o zabrani abortusa.

Lenku Udovički je ta vest zatekla u garderobi BDP- pred premijeru predstave i kako kaže jako je pogodila ideja o razmerama tog koraka unazad.

„Verujem da se kao zapadna civilizacija vrtimo u začaranom krugu. Ako čitamo antičke Grke shvatamo koliko su krucijalni odnosi između žena i muškaraca istovetni sve do danas. Kada je uvedena ta savršena demokratija, istovremeno su žene potisnute i postale su samo sredstvo za reprodukciju. Muškarci su od bogova preuzeli odgovornost za uređenje društva i to je velika promena, ali su istovremeno sa sobom su ti muškarci doneli kompetitivnost, želju za dominacijom... Muške osobine su postale baza naše zapadne civilizacije” kazala je Udovički i dodala da klatno progresivnosti i konzervativizma ide levo - desno.

Kako kaže, ta crta progresivnosti bila je jača u doba njene mladosti iako smo živeli pod takozvanim režimom.

„Ideali su bili pozitivniji i borba za slobodu realna. Sada se sve srušilo. Iz pozicije reditelja i majke mogu da kažem da je mladima užasno teško. Imamo metastazu kapitalištičko-konzumerističkog društva. Imlicira nam šta bi morali da sanjamo, ali nam se istovremeno ukidaju slobode. Svi smo izmanipulisani” kaže Udovički, prenosi Tanjug.

Ipak postoje mladi koji ne misle da treba da zgrnu milione, već odlaze na selo i odbacuju konzumerizam. Ima mladih ljudi koji se preispituju šta je sreća, i šta je uspeh...„ kaže Udovički.

Nagrađivana rediteljka naglašava da je osećaj približavanja višestrukoj katastrofi sve prisutniji kod ljudi.

„Čini se da nas se približava nuklearna i ekološka katastrofa. Teško je promišljati budućnost u momentu kada je kataklizma praktično iza ugla” kaže Udovički.

Prema njenim rečima civilizacija stigla do nivoa tehnološkog razvoja koji obezbeđuje da svi žive srećno i zadovoljno. U tom idealnom svetu niko ne bi imao avione i milijarde, ali i niko ne bi umirao od gladi... Moj otac je krenuo u Španski građanski rat da bi pripadao revoluciji koja će ukinuti eksploataciju čoveka nad čovekom... Apsurdno je da je ta eksploatacija danas izraženija nego ikada i da srednja klasa praktično ne postoji jer jako mali broj ljudi na svetu poseduje bezobrazno bogatstvo” kaže Udovički koja je postavila komad Tenesi Vilijamsa napisan pre 7 decenija koje se bavi provincijalizmom, duševnim bolestima, marginalizovanim ljudima, nerazumevanjem...

Udovički kaže da glavna junakinja predstave „Tramvaj zvani želja”, Blanš pokušava da ulepša svet...

„Sa svakim likom u predstavi možemo da se identifikujemo. Sve su to ranjeni ljudi koji nose boli i frustracije... U Tome je veličina Tenesi Vilijamsa. Glavna junakinja na kraju završava u ludnici jer joj niko ne veruje da ju je muž silovao. Imamo takve slučajeve i danas u Srbiji.” kazala je Udovički.

Ona nije imala dilemu ko će da oživi Blanš na sceni BDP-a.

„Branka Katić je moja dugogodišnja prijateljica. Njena i moja porodica su živele istovremeno u Londonu i Los Anđelesu i u poslednje vreme sam je stalno zapitkivala kada će da igra Blanš. Ona mi je odgovorila u jednom momentu da će igrati Blanš, ako ja režiram. I eto igra je... Dva meseca smo pripremale predstavu. Taj komad mora da se radi temeljno da bi se zaronilo u psihologiju likova...” kaže Udovički.

Kako kaže trudila se da u pripremi komada isprati sve indikacije koje je Tenesi Vilijams ostavio iza sebe.

„Tenesi Vilijam je bio homoseksualac i u to doba je u Americi to bilo mnogo stigmatizovano. Kada je sniman film scena silovanja nije morala da bude izbačena.... To je tada bio progres za američko društvo. Mada sada Amerika krupnim koracima ide unazad. Važno je raditi predstave o osetljivim temama kao što su nasilje i seksualnost. Moramo da prihvatimo različitosti i da idemo napred” kazala je Udovički.

Njena ćerka je obećala da će da napiše komad o bračnom paru koji je odlučio da postavi predstavu „Ko se boji Virdžinije Vulf"

„Ta predstava govori između ostalog o patologiji bračnog života. Za mene i mog muža Radeta Šerbedžiju bio je to test izdržljivosti” kaže Udovički.

Rediteljka je najavila otvaranje Kampa za umetnike iz Ukrajine.

„U avgustu ćemo odvojiti deset dana za gostoprimstvo umetnicima iz Ukrajine. U goste će nam doći uglavnom žene sa decom jer muškarci ne mogu da izađu iz Ukrajine” kazala je Udovički, za Tanjug.

 

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Lillah
[email protected] Opet netačna mantra. Zašto bi crno-beli svet bio aksiom?
Одлична представа
Антикапитализмом у уметности против скандала затворене будућности. Профитерски индустријализам и опсесивна (патолошка) потрошња, једноумље економско-банкарског сегмента, капиталопарламент (забава која не мобилише алтернативу - режим Једнога тј. капитала, а не мноштва), неупитност тона неолибералне правне државе као крова демократије итд. Једном речју, близу смо стања да апокалиптична сенка будућности постане категорија првога реда.
Зоране Зоране
Интересантно, да Удовички тврди да су Грци зачели западну демократију и да су део ње, а нису. Такође тврди да смо „ми", мислећи на Србију део те цивилизације, а нисмо. То што Енглеска вековима покушава да наметне своја накарадна учења другима, да их окупира и колонизује, је сасвим друга прича. Неки, међу нама живе у убеђењу и да су „Запад", односно све што оданде стигне прихватају оберучке, што је помодарство из осећаја ниже вредности - јер нашу културу затиру, а њихову стављају у први план.
Земунац
@Marijana Кина је имала своју цивилизацију далеко пре него што се појавила ова данашња западњачка. Да ли и ви мислите, као што мисле и они у Лондону, Вашингтону, Паризу, Бриселу да сте супериорнији у било којем погледу, па да Кинези морају и треба да живе по туђим (вашим) нормама? Узгред буди речено те норме су створиле, у деловима Кине који су били под страним утицајем (Хонгконг, Макао), чувене Тријаде.
Marijana
Naravno, bolje je u Koreji, Kini, Iranu ili biti rob ruskih oligarha. Koja je to civilizacija?
Vladan
Ne citam spinovane clanke do kraja. Ali sam siguran da se ne vrti zapadna civilizacija u krug, vec ekonomija. Tako da, bice svuda circulus viciosus, pre ili kasnije...
MM
@Vladan. Светска криза је са терена економије прешла на терен „система вредности“ и постала идеолошка криза.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.