Ponedeljak, 15.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
56. KARLOVE VARI

Porodična poseta iz pakla

​O hrvatsko-srpskom filmu „Stric”, u kojem naslovnu ulogu igra Predrag Miki Manojlović, i reč-dve s Milošem Pušićem i njegovim „Herojima radničke klase”
Из филма „Хероји радничке класе” Милоша Пушића (Фото 56. КВИФФ)

Karlove Vari – Uzavrelo je bilo u dvorani baroknog Gradskog pozorišta u Karlovim Varima pre i posle svetske premijere hrvatsko-srpskog filma „Stric”, autorskog dvojca Andrije Mardešića i Davida Kapaca. Ovaj debitantski igrani film ima dva jaka aduta pristigla sa srpske koproducentske strane: Predraga Mikija Manojlovića u glavnoj ulozi i Miloša Jaćimovića, direktora fotografije („Tilva Roš”, „Varvari”, „Oaza”...), čija je kamera važan činilac u gradnji sveukupne psihološko-trilerske atmosfere.

A ta atmosfera je takva da gledaoca konstantno podilazi jeza i kroz telo mu struji osećaj lično stvorenog unutrašnjeg horora. Miki Manojlović je maestralno odigrao svoju najmračniju filmsku ulogu. Ulogu tog prokletog strica koji, prema zamisli Mardešića i Kapaca, svake godine pred Badnje veče stiže iz Nemačke sa darovima za svoju tročlanu porodicu: brata (Goran Bogdan), snahu (Ivana Roščić) i nećaka (Roko Sikavica). Porodica ga ritualno dočekuje – tokom priprema s povišenom nervozom, zatim skamenjena na kućnom pragu, pa nevešto prikriveno uznemirena tokom večere kada se seče pečena ćurka – i od samog početka je jasno da nije reč o kakvom porodično umilnom filmu, već o opsesivnom trileru smeštenom unutar ograničenog kućnog prostora, u kojem čak i Jaćimovićeve pastelne boje počinju da vrište od neizlečivog unutrašnjeg bola i tragedije čiji je izvor daleko – u detinjstvu.

O ovom filmu neočekivane, repetitivne narativne strukture, odabranom za paralelni takmičarski program „Proksima” na 56. KVIFF-u, selektorka Lenka Tirpakova je, između ostalog, rekla da on poseduje „uznemirujuću atmosferu i to na način koji podseća na Mihaela Hanekea”, aludirajući očigledno na njegov film „Fani gejms” (1997), s kojim se „Stric” delimično može uporediti. Međutim, tokom gledanja prolazile su mi kroz glavu i refleksije na rane filmove Jorgosa Lantimosa („Očnjak”, „Alpi”).

Scenarističko-rediteljski par Mardešić–Kapac sa „Stricem” zavidno znalački debituju. Kao vrlo dobar debitant (u formi dugometražnog igranog filma) pokazao se i sam producent Ivan Kelava, koji je kao srpskog koproducentskog partnera pronašao Milana Stojanovića („Sense prodakšen”). U sve ovo će se uskoro uveriti i publika 69. Pule, ali i 29. Palićkog festivala, na kojem će takođe uskoro biti prikazan, pa da ne otkrivam previše. Predrag Miki Manojlović, koji je u Karlovim Varima trenutno jedna od najvećih glumačkih zvezda, obasipana ogromnom pažnjom gledalačke publike (delio je stalno autograme), za „Politiku” kaže da je „uživao radeći ovaj film” i da mu je ovako mračna uloga „bila veliki i intrigantan glumački izazov”. Kako trenutno ima velike obaveze u vezi sa snimanjem, Miki Manojlović se na 56. Festivalu u Karlovim Varima zadržao samo dva uzbudljiva dana.

Ili Miki Manojlović i Goran Bogdan posle premijere filma „Stric” u Karlovim Varima (Foto D. Lakić)

Iste večeri kada je u programu „Proksima” prikazan „Stric”, u „Horizontima” je publika gromkim aplauzom pozdravila „Heroje radničke klase” našeg scenariste i reditelja Miloša Pušića. Ovaj film se prikazuje rame uz rame sa ovogodišnjim berlinskim i kanskim pobednicima i najavljuje kao „ljuta društvena drama u stilu belgijske braće Darden, koja razotkriva mračnu stranu ekonomske tranzicije i posrtanja moralnih vrednosti na mestu gde kapitalizam nadmašuje običan ljudski život”.

Miloš Pušić, nažalost, nije prisutan u Karlovim Varima, ali za „Politiku” izjavljuje:

– Za mene KVIFF zauzima posebno mesto među festivalima. Pored tradicije sjajnog ambijenta za njega me vezuje premijera mog filma „Odumiranje” 2013. godine, a takođe i film Marka Đorđevića „Moj jutarnji smeh”, čiji sam producent, a koji je ovde imao svoje prvo predstavljanje u okviru „Vork in progres” selekcije. Velika čast je što su ove godine „Heroji radničke klase” u programu „Horizonti” jer ga sačinjavaju neki od najuspešnijih ovogodišnjih filmova, uključujući i novi film Park Čan Vuka, nagrađenog u Kanu. Iz njegovih filmova sam učio od samih studija, gledao ih beskrajno mnogo puta i divio se umeću ovog korejskog reditelja. Ponosan sam na to da smo u istom programu – kaže Miloš Pušić.

Njegovi „Heroji” posle 56. KVIFF-a nastaviće svoj veoma uspešan festivalski život u regionu i Evropi. Na festivalu u Bolonji Pušićev film je upravo osvojio nagradu publike, otvorio je „Subverziv film festival” u Zagrebu i bio prikazan na „Sinepolitika festivalu” u Bukureštu.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.