Četvrtak, 18.08.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ZBOG POSKUPLjENjA GORIVA

Preti opasnost da vozila privatnih prevoznika stanu

Zbog rasta cene evrodizela javni prevoznici su već duže u problemu i rešenje tog problema dalje ne može da se odlaže
(Фото Н. Марјановић)

Putnike u javnom prevozu ne bi trebalo da iznenadi ukoliko se jedno po jedno vozilo gradskog saobraćaja u glavnom gradu u narednim danima zaustavi nasred trase. I to ne zbog eventualnog kvara, već zbog nedostatka goriva, upozoravaju privatni prevoznici.

Zbog rasta cene evrodizela javni prevoznici u Beogradu već duže su u problemu, a da rešenje tog problema dalje ne može da se odlaže juče su dopisom, kako saznajemo, upozorili Sekretarijat za javni prevoz i gradonačelnika Aleksandra Šapića. U tom dopisu, kako nam je potvrdio i Drago Tošić iz Konzorcijuma privatnih prevoznika, nadležnima je ukazano da postoji mogućnost da u predstojećim danima vozila ostanu, odnosno da se zastave na trasama zbog nedostatka goriva. Ovakav epilog u javnom saobraćaju u narednim danima, naglašavaju privatni prevoznici, nije nešto što oni žele, već do toga može da dođe, dodaju, zbog toga što grad ne ispunjava ugovorne obaveze prema prevoznicima.

Oni podsećaju da je cena rada na osnovu koje obavljaju prevoz putnika formirana s cenom goriva od 163,9 dinara, a da je cena po kojoj oni trenutno nabavljaju evrodizel 216 dinara po litru, odnosno za oko 52 veća od ugovorene.

Ako se zna da jedan autobus dnevno troši 150 litara goriva, a da je kod privatnika trenutno angažovano nešto manje od 400 vozila, jasno je koliki je na dnevnom nivou raskorak između ugovorene cene i realnog troška.

Prevoznici koji su već u kreditima ističu da postoji mogućnost da uzmu nove kredite da bi se rešila ova situacija, ali to je moguće jedino ukoliko dobiju garancije da će cena prevozne usluge ubrzo biti usklađena na osnovu njihovog ranije podnetog zahteva.

A zahtev za uvećanje cene prevozne usluge (koja nema veze sa cenom karata u prevozu) prevoznici su podneli još u martu, ali do danas, kako navode, taj zahtev im nije ispunjen. Vodeći prevoznici koji učestvuju u gradskom i prigradskom javnom saobraćaju, GSP „Beograd”, „Lasta” i Konzorcijum privatnih prevoznika, zahtev su uputili 27. marta kada su i zatražili povećanje cene po pređenom kilometru. Pravo da tako nešto traže prevoznici imaju dva puta godišnje, u septembru i u martu, a ako grad taj zahtev odobri, aneks ugovora mora da odobri Skupština grada koja donedavno zbog izbornog procesa nije zasedala. Ali, već početkom aprila bilo je jasno da nadležni u gradu nemaju nameru trenutno da izađu u susret najnovijem zahtevu prevoznika. U Sekretarijatu za javni prevoz za naš list proletos su ukazali da je „povećanje jedinične cene obavljanja prevoza putnika po pređenom kilometru na teritoriji grada urađeno 1. marta ove godine kako bi javni prevoz putnika nesmetano funkcionisao”. Ali, na to su prevoznici uzvratili da je to povećanje retroaktivno urađeno, odnosno na osnovu zahteva podnetog u jesen 2021. Prevoznici podsećaju da su cene koje utiču na korekciju cene prevozne usluge od tada do danas drastično porasle, odnosno da su njihovi troškovi znatno uvećani otkako je u martu poslednji put grad korigovao cenu po pređenom kilometru.

Prema našim saznanjima, poslednjim povećanjem cene (koje je odobreno 1. marta) grad je izašao u susret zahtevu koji su prevoznici uputili u septembru 2021. Na sve to, 1. marta nije odobreno linearno povećanje cene prevoza po kilometru svima, već samo delu prevoznika. Zbog toga su u poslednjem, proletošnjem zahtevu za povećanje cene usluge GSP „Beograd”, „Lasta” i Konzorcijum privatnih prevoznika zatražili različit procenat uvećanja. Nezvanično, u najnezavidnijoj poziciji trenutno je najveći gradski prevoznik jer, kako nam je ukazano, grad je posle septembarskog zahteva prevoznika odlučio da GSP može još da sačeka. Zato je u poslednjem, martovskom zahtevu, prema našim saznanjima, GSP zatražio najveći procenat uvećanja cene kako bi im se uračunalo i ono što im nije odobreno ranije. U najnovijem zahtevu podnetom krajem marta, prema našim saznanjima, privatnici su zatražili uvećanje od oko 10 odsto, a najveći gradski prevoznik od oko 17 odsto.

Čak i da posle poslednjeg upozoravajućeg dopisa privatnih prevoznika grad reši da konačno izađe u susret njihovom zahtevu za uvećanje cene prevozne usluge, opet je pitanje kada će ona najranije stupiti na snagu. Jer, kao i sve ranije odluke ovog tipa, i tu odluku moraće da izglasa Skupština grada.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sima
Može, samo neka se obavežu da u slučaju pada cene dizela vrate cene. Mislim, to da važi za sve.
Dragan
OK. Ako misle da ce naci jeftinije gorivo u Kragujevcu, Dimitrogradu, Smederevskoj Palanci, Krupnjun ili nekom drugom gradu, neka tamo presele biznis.
Са 52% на 12%
"цена рада на основу које обављају превоз путника формирана с ценом горива од 163,9 динара, а да је цена по којој они тренутнo набављају евродизел 216 динара по литру, односно за око 52 већа од уговорене." Није 52%, него 32%. Јер, 163,9 плус 32% једнако је 216,35. Осим тога, Д2 је на НИС/Гаспром пумпама 213 динара по литру ( ан а осталим 218), јуче сам наточио гориво по тој цени у свој аутомобил. На крају, ПДВ на гориво је 20%, што се приватним/ градским превозницимана крају одбија од пореза.
nenad
Dinara a ne %. Nigde ne pise %.
Милош
Цена горива се итекако да исконтролисати, али очигледно је свима који имају свој све већи проценат добро. Ко зна, можда на крају васкрсну и наше индустрије обуће.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.