Biskup Nemet: Verska nastava posmatra se kao nešto suvišno
Da problemi u izvođenju i organizovanju verske nastave ne pogađaju samo Srpsku pravoslavnu crkvu, jasno je kako zbog činjenice da je veronauka u prosvetnom sistemu od početka ustrojena tako da u njenom izvođenju učestvuju sve tradicionalne crkve i verske zajednice u našoj zemlji, tako i zbog njihovog zajedničkog obraćanja u novembru prošle godine, kada su zatražili od nadležnih da se nagomilani problemi zajednički rešavaju.
Navode iz skorašnjeg upozorenja patrijarha srpskog Porfirija da direktori obeshrabruju učenike da se opredele za versku nastavu, u razgovoru za „Politiku” potvrđuje nam i zrenjaninski biskup Ladislav Nemet, predsednik Međunarodne biskupske konferencije Svetih Ćirila i Metodija, kada je u pitanju katolička veronauka. On ističe da su iskustva Katoličke crkve u Srbiji različita kada je reč o organizovanju i izvođenju verske nastave, ima onih dobrih, ali i loših.
– Prvi problem je da jako često veroučiteljima ili nastavnicima verske nastave nije omogućeno da na početku školske godine predstave svoj predmet učenicima prvog i petog razreda osnovne škole, ili prvog razreda srednje škole. Budući da verska nastava nije obavezna, pa čak ni izborni predmet, nego izborni program, sama polazna tačka je tako postavljena – i to mislim od strane odgovornih ljudi u Ministarstvu prosvete – da se kreće s najlošijeg početnog položaja. U puno školskih sredina imamo dobar kontakt s direktorima škola, koji žele svakako pomoći u ovoj situaciji, ali ima i onih koji maksimalno koriste ovu situaciju i ne pomažu u normalnoj organizaciji verske nastave – naglašava biskup Nemet.
On dodaje da su sledeći veliki problem „Stručna uputstva o formiranju odeljenja i način finansiranja u osnovnim i srednjim školama u Republici Srbiji za školsku 2022/2023. godinu”.
– Ova uputstva se objavljuju svake godine i, nažalost, svake godine dovode do toga da krajnji kriterijum nije dobro učenika, niti nastavnika, nego ušteda novca: formiraju se velike grupe đaka, i to ne samo istog uzrasta nego različitih generacija, što stvara skoro nemoguću situaciju za sprovođenje verske nastave. Apsolutno ne bi trebalo da bude dopustivo krojiti realizovanje i organizovanje jednog predmeta, pa čak i izbornog predmeta – programa, imajući u vidu samo finansijsku stranu celog složenog problema – ističe zrenjaninski biskup.
Osvrćući se na nedavno objavu patrijarha Porfirija na njegovom zvaničnom instagram nalogu, on dodaje da je poglavar SPC dodirnuo samo vrh problema.
– Kada administrativno-finansijskim odredbama dolazi do toga da učenici nemaju versku nastavu u sklopu redovnog školskog rasporeda časova, nego na kraju nedelje u blokovima ili za sve generacije zajedno na nultom času, polako dolazi do umora i dece i roditelja, pa i veroučitelja. Mislim da se ne moraju ni obeshrabrivati učenici da se opredele za versku nastavu, dosta im je samo dati na znanje da je verska nastava nešto suvišno, a ako već neko želi to da uzme, neka sam plati cenu svoje odluke. Tu nisu direktori u pitanju, iako su oni neposredni vršioci ovih akcija, već ljudi iznad njih, koji snose veću odgovornost za nastale probleme – kaže biskup Nemet.
On smatra i da je najveći problem, što se tiče položaja veronauke u prosvetnim sistemu, upravo formiranje grupa učenika koji pohađaju versku nastavu, za koje dodaje da se vrši bez ikakvog pedagoškog kriterijuma.
– Tu se ne može normalno raditi, kada u jednoj grupi imate đake od prvog do petog, od petog do osmog razreda, a u srednjim školama sva četiri razreda zajedno. Drugi problem je sigurno pitanje zapošljavanja veroučitelja. Oni su i dan-danas, 20 godina posle ponovnog uvođenja verske nastave u naše škole, zapošljavani svake godine na ugovornoj bazi. To bi trebalo svakako što pre rešiti i dati tim ljudima egzistencijalnu sigurnost – naglašava zrenjaninski biskup Ladislav Nemet.
Подели ову вест







Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.