Ponedeljak, 03.10.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POSLE NAJAVE O PROTERIVANjU REKLAMA IZ JAVNOG PREVOZA

Grad može samo delimično da zabrani reklame na vozilima

Odlukom bi bile prekršene ugovorne obaveze kojima je predviđeno da prevoznici mogu da iznajmljuju i unutrašnji i spoljni deo vozila za reklame, kažu prevoznici
(Фото Анђелко Васиљевић)

Jedan od nezaboravnih poteza iz doba gradonačelnikovanja Siniše Malog bilo je proterivanje žuto-plave boje sa beogradskih javnih vozila. Pod izgovorom da je red da sva vozila budu unificirana, odlučeno je da se ona prefarbaju, pre svega autobusi. Sprovedena je i anketa, u kojoj kao opcija za izbor nije postojala do tada dominirajuća žuto-plava. Posle ankete, u čiju verodostojnost su mnogi građani sumnjali, odlučeno je da će boja autobusa biti crvena. Ali nekoliko godina kasnije, em što i dalje mnoga gradska vozila nisu crvena, em što ona koja jesu, na njima se ta boja ne vidi – zbog reklama.

Ne vidi se boja, a ne vide ni putnici kroz prozore jer su reklamne folije prilično neprozirne. Pošto su mnoga javna vozila postala svojevrsni tuneli i bilbordi na točkovima, gradonačelnik Aleksandar Šapić ocenio je da je red da se to promeni. On je za B92 naveo da će se videti da se na zasedanju Skupštine grada izmeni odluka koja reguliše reklamiranje na vozilima i da praksa prelepljivanja celih vozila reklamnim porukama zvanično postane prošlost – da se opet konačno vidi da su crveni autobusi zaista crveni.

Šta će tačno Skupština grada na ovu temu da usvoji i na koji će način biti precizno regulisana ova oblast, za sada se ne zna. Ali, kako saznajemo od prevoznika sa kojima smo razgovarali, grad neće moći da u potpunosti zabrani reklamiranje zato što bi takvom jednom odlukom prekršio ugovorne obaveze kojima je predviđeno da prevoznici mogu da iznajmljuju i unutrašnji i spoljni deo vozila za reklame. To podrazumeva, kako nam je rečeno, i ugovor koji grad ima sa privatnim prevoznicima, ali i onaj sa GSP „Beograd”. Kako pojašnjavaju prevoznici, reklamiranje na i u vozilima je njihovo stečeno pravo tim ugovorima, a prihod koji od toga dobijaju, dodaju, nije zanemariv, pogotovu sada kada sve cene i troškovi rastu.

Slikovito ukazuju – mesec dana reklame na celom solo vozilu je oko 300 evra, a na zglobnom 600 pa i više, s tim što, kako navode, gotovo niko ne iznajmljuje prostor samo za mesec dana, nego na nekoliko meseci.

Kako preciziraju upućeni u javni prevoz, grad svakako može da odlukom ograniči deo prostora na koji se stavljaju reklame, na primer da ne može preko prozora, ali nijednom odlukom ne može da potpuno zabrani reklame na vozilima jer bi tim manevrom prekršio ugovore sa prevoznicima. Ako dođe do usvajanja nove gradske odluke na ovu temu i zaista bude zabranjeno reklamiranje preko stakala, ubuduće će zarada za 30 do 40 odsto biti manja od reklamiranja. Ali, dodaju prevoznici, rešenje bi moglo da bude da se reklamne agencije privole da preko stakala stavljaju prozirnije folije.

Teško je verovati da će grad u potpunosti zabraniti reklamiranje čime bi, jasno, prekršio ugovore sa prevoznicima, ali šta će biti konačno rešenje za EPP na točkovima pokazaće tek naredne sedmice.

Ova tema svakako nije nova. Odluka o tome gde mogu da idu reklame na vozilima više puta je menjana. Prvo je bilo dozvoljeno reklamiranje preko celih vozila (izuzev prednje i zadnje strane vozila), onda je jedno vreme bilo zabranjeno reklamiranje preko stakala. Tada su se pobunile reklamne agencije pa je vraćena mogućnost lepljenja reklama preko celih vozila.

Prema trenutnim pravilima, ne postoji prepreka da se na spoljašnjosti staklenih površina (izuzev vetrobranskog stakla i stakala u ravni vozača) postavljaju perforirane, prozirne folije koje služe za reklamiranje. Vozila mogu biti u celosti oslikana reklamnim porukama, osim na prednjem vetrobranskom staklu, čeonom delu karoserije, zadnjem delu karoserije, kao i na staklenim površinama u ravni vozača. Reklama i drugi natpisi ne smeju prekrivati propisane oznake i obaveštenja o javnom prevozu (grb grada, oznaka prevoznika, identifikacioni broj vozila, oznaka broja linije). Dozvoljeno je postavljanje reklame i drugih natpisa sa spoljašnje strane staklenih površina vozila iza ravni vozača, upotrebom prozirne prozorske reklamne folije, tako da ona ne zaklanja vidik vozaču i putnicima u unutrašnjosti vozila ili prekriva propisane oznake i obaveštenja o javnom prevozu, predviđaju akta koja uređuju ovu oblast.

Skupo farbanje

Da sva javna gradska vozila moraju biti crvena, odnosno tačno utvrđene nijanse te boje, privatni prevoznici kao obavezu su dobili ugovorom sa gradom koji je na snagu stupio januara 2016. i koji važi do kraja 2025. I privatnici to decidno poštuju. Sa GSP-om je, kao i uvek, druga priča. Prvo, da bi vozni park najvećeg gradskog prevoznika postao crven, više stotina vozila moralo je biti prefarbano (zvanična informacija bila je 650 vozila). U vreme kada je ta odluka doneta, 2015. godine, cena prefarbavanja bila je od 2.000 do 3.000 evra po vozilu pa naviše. Jasno je da je taj trošak grada i gradskih prevoznika bio neopravdan i s razlogom je naišao na oštre kritike građana, naročito jer se znalo da neće biti dozvoljeno da svi autobusi budu crveni, na primer „japanci”. S druge strane, besmisleno je bilo i bacanje para na menjanje boje „solarisa”, u to vreme gotovo ganc novih. Ubrzo se ispostavilo da je prefarbavanje, em što je bilo skupo, bilo i prilično nesvrsishodno jer i dan-danas, iako prevoznici imaju obavezu da kupuju crvena vozila, nisu sva gradska javna vozila te boje. Pogledajmo samo tramvaje.

Komentari8
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

potpuno nebezbedno
Svi prozori u busevima su zatvoreni oglasima, ne može da se vidi gde ideš. Kao u dušegupki.
Земунац
Ако се жели једнообразност возила, онда треба тражити од произвођача или набављача да возило буде одређене боје, а не да се касније префарбава. То је додатни и непотребни трошак, а да не кажем и велика глупост. Што се тиче реклама тај додатни приход ГСП-у добро дође, али да би се нешто рекламирало не подразумева да цело возило, укључујући и стакла треба да буде излепљено. Стакла треба да буду чиста из простог разлога да би путници могли да се оријентишу где се тренутно налазе.
Само да приметим
И комбинација боја је била трн у оку? Овог детаља се чак ни ја не бих сетио... Ово политиканство у нас Србаља поприма размере дечијег надмудривања, из вртића.
Bojan
Razumem i stranačku borbu (zna se čija boja je plavo-žuta a čija crvena) ali za to postoje druge institucije a ne GSP. Zašto ne bi mogla na radost gradjana da se utvrdi univerzalna boja za ceo saobraćaj (bus/tramvaj/taksi) i da to u slučaju BEOgrada bude boja iz imena grada - BELA? P.s. Može npr i deo/ceo grb grada da se “nalepi” sa strane prevoza pri zadnjem delu i da dve “tračice” plave (nebo) i crvene (Dunav) boje sa grba se protežu ka prednjem delu vozila.
Бранислав Станојловић
МОРА да се забрани ЛАТИНИЦА!
Sokrat
To mozda u vasoj kuci. A nas pustite da pisemo u Beogradu kako su nasi roditelji ili drugi uzori takodje u Beogradu na sprskom pisali.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.