Sreda, 28.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Sve spremno za gradnju stanice na Prokopu

Investitor i finansijer pre dva dana dobili prijavu radova koja je poslednji dokument na osnovu kojeg su i juče mogli da otvore gradilište buduće železničke stanične zgrade
Отклоњене све административне препреке и очекује се да посао почне (Фото Н. Марјановић)

Sve administrativne prepreke za izgradnju stanične zgrade u železničkoj stanici „Beograd centar” na Prokopu otklonjene su prekjuče kada je, kako nam je potvrđeno u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, potpisana prijava radova, dokument posle kojeg investitor može da otvori gradilište. Ona je usledila 24 dana nakon izdavanja građevinske dozvole za objekat od 5.650 kvadratnih metara sa 88 parking-mesta i oko 600 kvadrata natkrivenih izlaza sa perona jedan i šest. Ono što juče niko barem zvanično nije mogao da precizira u ministarstvu uključujući i ministra Tomislava Momirovića, ali ni investitor „Infrastruktura železnice Srbije”, ni finansijer, odnosno partner države u ovom poslu kompanija „Rejlvej siti”, jeste da li će početak gradnje biti 8. ili 9. avgusta, kako je to prošle nedelje u dva navrata najavio Aleksandar Vučić, predsednik Srbije.

Momirović je juče za Tanjug kazao „da će radovi vrlo brzo početi i da će uskoro, u narednih nekoliko dana, i svečano biti obeležen početak radova”. Precizniji odgovor juče nismo dobili od finansijera, kao što se „Rejlvej siti” ni prošlog petka nije izjašnjavao o rokovima početka gradnje stanične zgrade. Ali jeste o njenom završetku – kraj 2023, posle čega sledi opremanje.

Detalje o staničnoj zgradi „Rejlvej siti” do sada nije iznosio, iako je izgradnju prvobitno najavljivao za jesen prošle godine. Javnost je od tada jedino mogla da vidi trodimenzionalne prikaze budućeg kompleksa sa komercijalnim sadržajima koje će finansijer u nekoj drugoj fazi da zida.

Za dodatno strpljenje pre nego što sazna o pojedinostima projekta juče je javnost zamolio i Momirović. On je, kao prenosi Tanjug, kazao da će za nekoliko dana biti predstavljen projekat. Naglasio je da će glavna železnička stanica na Prokopu biti povezana sa budućim metroom i da je ta veza od strateške važnosti za saobraćaj jer jedino tako mogu da se maksimalno iskoriste i stanica i metro. On očekuje da vrlo brzo počne izgradnja i još dva prilazna koloseka na Prokopu i navodi da će te radove finansirati „Infrastruktura železnice Srbije” iz sopstvenih sredstava.

Momirović je ukazao da je poslednjih godina dosta investirano u razvoj železničke infrastrukture i vozove, podsetivši da je napravljena brza pruga između Beograda i Novog Sada, da se ista gradi do Subotice, kao i da će u oktobru početi gradnja brze pruge od Beograda do Niša.

– Vraćamo železnicu na saobraćajnu mapu ove zemlje. Ne radi se ovde samo o glavnoj železničkoj stanici, već i o razvoju potpuno novog dela Beograda i velikim investicijama koje će pratiti glavnu železničku stanicu i razvoju potpuno novog urbanog centra. Više će se investirati u razvoj železnice i u Vojvodini i centralnoj Srbiji. Kragujevac će dobiti bolju železničku vezu, kao i zapadna Srbija pošto će se nastaviti rekonstrukcija barske pruge od Valjeva do granice sa Crnom Gorom. Pri kraju je izrada projektne dokumentacije – kazao je Momirović.

Ukoliko resorni ministar i drugi nadležni u državi zaista žele da ih železnički putnici ozbiljno shvate, ove i slične najave što pre bi morale da dobiju konkretizaciju na terenu. Jer mozaik srpske železnice ne čini samo brza pruga od Beograda od Novog Sada sa vozom „Soko” koji razdaljinu između dva grada savladava za pola sata. Deo te „slagalice” je aktuelna agonija putnika na barskoj pruzi na kojoj se vozovi malo-malo kvare i kasne. Železničku priču Srbije čini i višegodišnje nepostojanje direktne putničke veze između istoka Srbije i Beograda, ali i mnoge ukinute železničke linije na teritoriji zemlje, kao i brojni kilometri dotrajalih pruga na kojima se vozovi presporo kreću.

Da li su građani zaista prihvatili Prokop kao glavnu stanicu?

Tomislav Momirović istakao je da su građani prihvatili Prokop kao glavnu stanicu umesto stare na Savskom trgu i da ljudi sve više koriste stanicu „Beograd centar”. To je tačno, ali ne zato što im Prokop odgovara, nego zato što, hteli – ne hteli, nemaju veliki izbor železničkih stanica u centru grada. Ali, tvrdnja resornog ministra da su putnici ovu stanicu i te kako prihvatili umesto stare Glavne nije na mestu. Jer, i dalje su vrlo žive i aktuelne kritike železničkih putnika nadležnima u gradu i državi što su staru Glavnu u leto 2018. zatvorili ne ostavivši na njoj nijedan kolosek za odvijanje putničkog saobraćaja po uzoru na mnoge evropske metropole koje i dalje imaju železničke stanice u samom centru. Prokop se zvanično zove „Beograd centar”, ali sa samim centrom grada, za razliku od stare Glavne, nema ni blizu dobru vezu javnim prevozom. Ulogu centralne železničke Prokop je 2018. preuzeo infrastrukturno nekompletan, a na sve to neizvesno je i kada će metroom biti povezan sa centrom. Sve to je upravo možda i razlog što kao bolje čvorište i glavnu železničku u Beogradu putnici doživljavaju novobeogradsku železničku gde se putnicima i pune vozovi koji idu ka Novom Sadu. Uostalom, i zaposleni na železnici nezvanično ističu da će, pogotovu kada bude završena nova autobuska u Bloku 42, novobeogradska železnička de fakto biti glavna, a ne Prokop.

Komentari10
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Brdaric
Prvo ce da se renovira, a onda ce lopovi da skidaju renovirano, kao sto je na pruzi Beograd Valjevo pokradena instalacija, pa vozovi opet idu 40/h.
др Слободан Девић
Za kriticare stanice u Prokopu, dve istorijske cinjenice. Sam naziv ne potice stoga sto je tu kopana zeleznicka stanica vec jer se odatle kopao pesak i sljunak za razne radove po Beogradu. Drugo, posto "braca" nikada nisu dozvoljavala da se u Beogradu gradi metro, ideja o stanici Prokop kao cvoristu dve zeleznicke linije (Beovoz) su predstavljene jos 70-te da bi gradnja pocela 77-me. Atina je, do olimpijade, imala samo jednu metro liniju sa samo dve stanice pod zemljom (Sintagma i Omonija) ...
Јован К.
Ако се настави оваквим темпом, станица на Прокопу биће завршена већ 2040, а можда мало касније, 2050.
Milos
Pa sve je bolje od onoga kako je bilo do pre par godina, zapustena ruina, kako ste ga ostavili vi i vama slicni i tako decenijama unazad... A sada svi peroni zavrseni i u punoj funkciji. Moderni i novi vozovi saobracaju kroz Prokop do svih destinacija i to brze nego ikada. I ako cemo oko stanica, sve, ama bas sve do Novog Sada i sire obnovljene i super izgledaju, i to zamisli sada vec u 2022oj. Prema tome nema potrebe za zajedljivoscu.
dr Slobodan Devic
Stanica treba da se zove Prokop a ne "glavna" zeleznicka stanica. Vreme "glavnih" a cesto i jedinih zeleznickih stanica je iza nas. Kako se gradovi razvijaju tako se menja i njihova struktura. Stanica Prokop je na dobroj lokaciji ako se u obzir uzmu polozaj grada i pravci gravitacije ljudi i roba, ali samo za putnicki saobracaj. Problem je sto je nepotrebna stara "Glavna" zatvorena pre metroa, prilaza i stanicne zgrade u Prokopu, a to je stanicu Novi Beograd nacinilo "glavnom" ...
Maja
Pa i ne zove se "glavna" zeleznicka stanica, vec Prokop. Posto se nalazi u centru, usput je Beograd Centar, iz prostog razloga zato sto je centralna stanica, ili glavna, nista sporno . Kao sto imamo i novobeogradsku, koja je isto tako u punoj funkciji i obe sa tendencijom daljeg razvoja. Usput imamo i stanicu Zemun, isto tako renoviranu. Na kraju krajeva nije ni bitno da li je u nazivu samo Prokop ili sta vise. Vazno je da je konacno doslo do gradnje stanicne zgrade.
Budimir
A kako od Prokopa do Beograda ?
Kiki
Ajde vise sa tim glupim pitanjima kako do Prokopa, kako do Beograda? Tako kako i svi. Ima prevoz. Valjda je vaznije od svega da je konacno doslo do izgradnje stanicne zgrade. Pusti te price..
Gustav Floberka
Vozom.
Prikaži još odgovora

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.