Četvrtak, 29.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

U planu četiri mosta, zasad izvestan samo novi savski

Poslednji predlog gradske vlasti je da se novi savski most koji će biti povezan budućim kružnim tokom u Karađorđevoj ulici sa novim tunelom Savska – Dunavska padina gradi istovremeno kada i tunel, što neće biti ove godine

Nijedan novi most ni ove godine neće početi da se gradi na Savi i Dunavu u Beogradu niti se postojećim vezama dve rečne obale smeši remont. I gradnju novih i rekonstrukciju starih mostova svaka vlast u poslednjih dvadesetak godina najavljivala je na sva zvona i ako se izuzmu Most na Adi i Pupinov, podignuti u novijoj istoriji prestonice, ćuprije poput novog savskog mosta, onog na Adi Huji, drumsko- železničkog kod Vinče i biciklističkog Blok 70 – Ada Ciganlija još su samo lepi crteži ili trodimenzionalni prikazi koji se iz fioka vade u izbornim kampanjama. U međuvremenu, ruku na srce, nije da se nisu spremali planski dokumenti i projektna dokumentacija bez kojih nema novih mostova, ali oni nikako da se okončaju. Ako se tome doda i to što treba da se reše imovinski problemi na trasi nekih od njih, što nije nimalo jednostavan niti brz posao, onda je malo verovatno da pre druge polovine sledeće godine budu postavljeni temelji za još jedan most u glavnom gradu. Zvanične potvrde toga iz grada nema jer na naša pitanja o preciznim rokovima i prioritetima novih, kao i o sudbini starih mostova odgovore nismo dobili ni posle šest dana.

Kako sada stvari stoje, najbliži kamenu temeljcu je most o kome se i najviše govori, a to je novi savski koji će u istoriju poslati stari tramvajski ili zeleni lučni most koji bi trebalo da vaskrsne kao skulptura u nekom od beogradskih parkova. Ili da, zbog protivljenja javnosti takvoj ideji, on nastavi da službuje na nekoj drugoj lokaciji. Poslednji predlog gradske vlasti je da se novi savski most koji će biti povezan budućim kružnim tokom u Karađorđevoj ulici sa novim tunelom Savska – Dunavska padina gradi istovremeno kada i taj tunel. Ali za njegov ulazno-izlazni portal treba raseliti deo Terazijske terase od Ulice kraljice Natalije do Ekonomskog fakulteta. O kojem broju objekata i ljudi je reč, kako saznajemo, tek se utvrđuje.

Koliko se aktivno priča o protočnijem nasledniku Starog savskog mosta možda najbolje svedoči činjenica što su se u toku te priče na čelu grada promenila tri gradonačelnika. Skori početak proširenja i modernizacije Starog savskog Siniša Mali kao gradonačelnik najavljivao je za naš list u jesen 2016. Ideja je tada bila da se njegova prepoznatljiva lučna konstrukcija očuva, ali da se na toj lokaciji uradi most na dva nivoa, sa više kolovoznih traka i posebnim delom za pešake i bicikliste. Još tada je bilo jasno da je jedan od glavnih razloga za to bilo širenje „Beograda na vodi”. Samo nekoliko meseci kasnije postalo je očito da će Stari savski, koji kao zaostavština nacista ove godine puni osam decenija, u potpunosti biti uklonjen i da će se tu graditi novi most, što je ubrzo potvrdio i Stari dvor. Isticali su da stari most nema ama baš nikakvu vrednost, sem emotivnu, zbog čega će, uostalom, biti sačuvan i preseljen. Ukazivali su da je svakako bio privremeno rešenje još u doba nacista, kao i to da novu konstrukciju sa više traka stari stubovi mosta ne bi izdržali, mada su ovo poslednje stručnjaci ubrzo demantovali tvrdeći da i te kako postoje tehnološka rešenja kojima bi stubovi trajno mogli da se ojačaju ako je to zaista potrebno. Dok se čeka početak gradnje tog novog mosta, ono što se 2017. do danas nije promenilo je ideja da novi lučni bude sa više saobraćajnih traka i lukom kako bi naslednik vizuelno podsećao na svog prethodnika.

Pešaci i biciklisti čekaju obećane veze na Adi i Lidu

Za pešačko-biciklistički most preko Ade Ciganlije o kojem se dosta, kao vrlo izvesnom novom mostu, pričalo 2020. plan, čija je izrada zakočena, trebalo bi da se nastavi. Pošto je u međuvremenu rešeno da stari zeleni lučni most ode na suvo, odluka je pala da se na Adi gradi novi most. U proleće 2020. u gradu su isticali da on neće zahtevati previše novca jer je ta vrsta konstrukcije jednostavnija od klasičnog drumskog mosta. Pred očima građana čak su bili i 3D modeli tog talasastog mosta, ali na terenu konkretnih pomaka nema.

Živo se pre nekoliko meseci iz grada najavljivalo i projektovanje pešačko-biciklističke saobraćajnice koja će spojiti Zemunski kej i Lido. I to je poslednji most koji su iz grada najavljivali u nizu onih o kojima se priča, a koji nikako da postanu realnost. Da trajna veza nad Dunavom u ovom delu grada i te kako treba jasno je godinama, ali dugo se nije znalo hoće li taj deo premostiti konstrukcija Starog savskog ili potpuno novi most. Stari savski kao rešenje za Lido otpao je kada je odlučeno da se u tom delu Zemuna gradi potpuno nova veza za pešake i bicikliste. Ali, ni za taj most, i pored najave o njegovom projektovanju, ne zna se kad bi mogla da počne gradnja.

Majstora još nema ni na starom železničkom mostu čija saobraćajna reanimacija se najavljuje, naročito od leta 2018. kada je okončan njegov železnički život. Pre nekoliko godina bio je predstavljen i 3D model budućeg izgleda tog mosta kao turističke atrakcije sa kafićima i vidikovcima, a sve u sklopu upodobljavanja „Beogradu na vodi”. Da će taj most preživeti na toj lokaciji, za razliku od Starog savskog, nijednog momenta se nije dovodilo u pitanje, ali posle nekoliko godina nedoumica je hoće li on biti zaista pešačko-biciklistički ili ipak novi tramvajski. Jer prošle godine iz grada su najavili da će saobraćajni stručnjaci obaviti ispitivanja kako bi utvrdili može li Stari železnički da se pretvori u tramvajski i da Beograd tako dobije još jednu tramvajsku alternativu. Stručnjaci sa kojima smo tada razgovarali dilemu nemaju – može. Prošle godine odluku o konačnoj sudbini starog železničkog gradski oci oročili su za 2022. godinu, ali nje za sada nema, kao ni one o tome hoće li u budućnosti i „Pančevac” biti osposobljen i za tramvajski saobraćaj.

Kinezi i Azerbejdžanci mogući graditelji mosta kod Vinče

Za most kod Vinče trebalo bi da bude raspisan tender za projektovanje deonice C Obilaznice oko Beograda koja je za mnoge stručnjake najpotrebniji projekat za građane Beograda i Srbije zato što sada, otkako je ukinuta pruga oko Beogradske tvrđave, sve opasne materije vozovi prevoze tunelima ispod centra Beograda. Most kod Vinče biće jedan od ključnih infrastrukturnih objekata deonice C obilaznice od Bubanj potoka do Pančeva. Kada će tačno krenuti radovi na toj deonici, da li odmah pošto se okončaju oni na deonici B koja se trenutno dovršava, nije izvesno. Ali zna se da država već duže pregovara o tom poslu i da se, kako su još ranije istakli u republici, gleda da i na toj deonici izvođači opet, kao i na deonici B, budu Kinezi i Azerbejdžanci.

Most na Adi Huji – mnogo priče, malo konkretnog

Naslov Šekspirovog dela „Mnogo buke ni oko čega” mogao bi da bude i radni naziv za priču u vezi sa gradnjom mosta na Adi Huji. To je most o kojem se govori duže od decenije i po, a čija gradnja nikako da otpočne. Građani te najave pažljivo prate, naročito otkako su iz grada istakli da nema reči o detaljnoj rekonstrukciji Pančevačkog mosta dok ne bude izgrađen i u saobraćaj pušten most na Adi Huji. A pošto on još nije ni blizu, a gradnja drumskih mostova traje, poslednja iskustva Beograda su pokazala – tri, četiri godine, jasno je da će bar još toliko pešaci i vozači strepeti dok prelaze Pančevački.

Prvi 1884. godine i prva decenija Mosta na Adi

Prvi trajni most Beograd, prestonica mlade Kraljevine Srbije, dobio je 1884. kada je u saobraćaj pušten železnički most, u potonjim decenijama u nekoliko navrata rušen i obnavljan. Tačno pola veka kasnije, 1934, u saobraćaj je pušten i prvi beogradski drumski Most kralja Aleksandra. On je u izvornom obliku, kao lančani most, na stubovima poživeo svega sedam godina, do početka Drugog svetskog rata na teritoriji naše zemlje. Na njegovim stubovima u doba komunističke Jugoslavije izgrađen je znatno svedeniji Brankov most. Na osnovama svojih prethodnika, osim njega, podignuti su i Stari železnički most, kao i današnji Pančevački koji je posle rata nasledio prvobitni lučni Most kralja Petra Drugog.

Razlika između najstarijeg i najmlađeg rečnog kolosa u glavnom gradu je tačno 130 godina, odnosno između prvobitnog železničkog mosta (1884) i Pupinovog (2014). U 2022. prvih deset godina postojanja nad Savom slavi most koji se u minuloj deceniji najčešće nalazio na turističkim razglednicama Beograda – Most na Adi.

U prethodnim godinama i vlast i opozicija imali su brojne predloge za nove mostove raznih namena u glavnom gradu, a jedan od tih predloga bio je DSS-ov. Ta stranka svojevremeno je pokrenula inicijativu da se umesto najavljene gondole izgradi most, svojevrstan koridor kulture između tvrđave i Ušća. Kada je reč o inicijativama građana, godinama je aktuelna ona nezvanična da se obnovi izvorni viseći Most kralja Aleksandra.

Najave o mostovima kao na traci

U prethodnih desetak godina SNS vlast u glavnom gradu iznosila je razne ideje o budućim drumskim, tramvajskim, pešačko-biciklističkim mostovima. Neke od njih odavno su arhivirane, kao ona o selidbi Starog savskog u Zemun, a zato neke druge deluju za sada samo kao spisak lepih želja. Tako je ove godine pred kraj svog mandata doskorašnji zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavio da će do 2030. Beograd dobiti sedam novih mostova. Osim novog savskog, mosta kod Vinče, pešačko-biciklističkog na Adi Ciganliji i kod Lida i mosta na Adi Huji, Vesić je pomenuo i dva mosta u funkciji „BG voza” – jedan most u centru grada, kao i jedan most koji će spajati Surčin i Obrenovac. U kojoj fazi planiranja i projektovanja su ta dva mosta Vesić nije precizirao, a od tada do danas nije iznošeno više detalja na tu temu.

Komentari11
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dejana
Nije sigurno ni poslednji put da ispod kamena istorije poneko pokušava da vrati točak napredka unazad. To se zna da ne ide. Ide se u napred, u budućnost. Trebalo je smoći snage pa uraditi nešto jače od biciklističke staze i enormnog kredita za nešto što je moglo da bude kao Kineski most na Dunavu. Raščišćen je Gordijev čvor saobraćaja u gradu i najveće gradsko ruglo pretvoreno u prostor za divljenje. Ne vidi svako to tako, možda iz zavisti ? Obale reka noću nikad nisu bile lepše nego sad.
Mikica
Mostovi su skupi.
Радикал
Prošli izbori
Премошћавање тунела
Што се тиче тунела испод Теразија, тврдња да за његов улазно-излазни портал треба раселити део Теразијске терасе од Улице краљице Наталије до Економског факултета делује ми умногоме претерана илити измишљена, јер од Краљице Наталије до Економског факултета има преко 250 метара у правој линији, а висинска разлика износи најмање 25-30 метара, с тим што између ове две улице постоји још једна паралелна, Ломина улица. Исто тако делује невероватно "пресељење" Старог савског моста на неку ливаду.
Nikola
Što kaže ona narodna ,,ne lipši magarče do zelene trave,,.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.