Četvrtak, 29.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

U Evropi reke presušile, ali se kroz Srbiju nekako još i plovi

Trenutni vodostaj u Srbiji ide i do 50 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa, ali nigde nije obustavljena plovidba. - Činjenicu da nigde kroz Srbiju nije obustavljena plovidba čak i pri ovako izrazito niskom vodostaju objašnjavaju ulaganjem u plovne puteve u prethodne četiri godine.
(Pixabay)

Dok se kontinent suočava sa nadolazećom ekonomskom krizom, Evropa se ujedno bori i sa velikim sušama, a zbog niskog vodostaja ugrožena je i plovidba na rekama. Nivo Dunava dostigao je istorijski minimum, zbog čega su se samo za tri dana u Srbiji nasukala dva teretna i jedan putnički brod. Svaka država pa tako i Srbija, garantuje 2,5 metra dubine za plovidbu, a kod nas je na pojedinim delovima trenutni vodostaj 50 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa, ali nije obustavljena plovidba već su uvedena određena ograničenja. Kako bi se obezbedila što veća dubina za plovnost reka celom dužinom kroz našu zemlju, bageri su počeli čišćenje dna reka od peska na tri lokacije Dunavu i Savi.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kažu da su na celom toku Dunava u Srbiji ograničenja uvedena samo u Čortanovcima i sektoru Aranka Ada, na kojima je ograničen gaz brodova na 2,2 metara. Dok je u Futogu i u sektoru Mohovo sužena širina plovnog puta sa 180 na 120 metara, ali je i dalje dozvoljena dvosmerna plovidba.

– U Čortanovcima i Futogu su u toku radovi koji treba da omoguće propisanu dubinu i širinu plovnog puta čak i u uslovima ovako drastično niskog vodostaja koji je na određenim deonicama i po 50 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa. Bagerski radovi se izvode i na Savi kod Baričke Ade kako bi se obezbedila dubina plovnog puta od 2,5 metra pri vodostaju od 30 centimetara ispod niskog plovidbenog nivoa, pri čemu je sadašnji vodostaj na nivou niskog plovidbenog nivoa – objašnjavaju u ministarstvu. Naglašavaju da rečne administracije garantuju 2,5 metara dubine i 180 metara širine plovnog puta pri takozvanom niskom plovidbenim nivou.

Činjenicu da nigde kroz Srbiju nije obustavljena plovidba čak i pri ovako izrazito niskom vodostaju objašnjavaju ulaganjem u plovne puteve u prethodne četiri godine. U tom periodu je uz podršku EU, resorno ministarstvo uložilo 10 miliona evra na izgradnji hidrotehničkih objekata od Beograda do Bačke Palanke

– Prvi rezultati ovih radova se upravo sada mogu videti jer pri ovom istorijski niskom vodostaju nemamo nijedan sektor na koje je uvedena čak ni jednosmerna plovidba, a naročito ne obustava plovidbe – kažu u ministarstvu.

Tomislav Momirović, ministar saobraćaja, rekao je pre dva dana da se ministarstvo koje vodi mobilisalo pre osam ili devet meseci, kada je buknula energetska kriza, jer su znali da će rečni saobraćaj biti ključan za snabdevanje energentima tako da praktično jedini u Evropi nemamo većih problema.

Pri obilasku radova u Čortanovcima na Dunavu, čiji je cilj da se obezbedi propisana dubina plovnog puta, čak i u periodu izrazito niskog vodostaja, Momirović je istakao da njegovo ministarstvo uspeva da obezbedi sigurnost snabdevanja ugljem sa reka za našu elektroprivredu, uz očekivanje da će u tom smislu i problem na Dunavu u Bugarskoj uskoro biti regulisan.

– Očekujem da ćemo radove na sektoru Čortanovci završiti u narednih mesec dana, kod Futoga za sedam do deset dana, a na Savi kod Bariča za dve do tri nedelje. Praktično od Bugarske do Nemačke svuda postoje problemi zbog niskog vodostaja. Bili smo prinuđeni da brzo reagujemo i obezbedimo minimalnu plovnost rečnih puteva u Srbiji, glavnim korisnicima rečnog saobraćaja, pre svega građevinskoj, hemijskoj i naftnoj industriji, kao i poljoprivredi – rekao je Momirović.

U Evropi je situacija prilično ozbiljna. Putnički saobraćaj je skoro pa zaustavljen na Dunavu i Rajni, budući da putnički brodovi češće imaju dublji gaz nego teretni. Teretni saobraćaj nije prekinut, ali svi veliki brodovi idu sa uvrh glave sa četvrtinom, a najčešće sa petinom mogućeg opterećenja.

– Veliki planovi za prebacivanje prevoza tereta sa puteva na reke postali bi nevažni ukoliko najvažniji vodni put Zapadne Evrope bude previše plitak da bi njime mogli da plove brodovi. Nivoi vode na Rajni, glavnoj reci koja povezuje luke u Roterdamu i Antverpenu sa industrijskim središtem Nemačke i Švajcarskom, veoma su nisku, što otežava otpremanje uglja, hemikalija i druge robe u fabrike i elektrane uz reku – piše „Politiko”.

To je veliki problem za glavne industrije, ali takođe koči planove EU da poveća kretanje robe duž plovnih puteva za 25 procenata do 2030. i za 50 procenata do 2050. godine, kao deo napora da se smanje emisije iz transportnog sektora, zaostajanje kada je reč o ispunjavanju klimatskih ciljeva.

Mala količina padavina donela je Rajni nivo vode od svega 49 centimetara u nedelju u Kaubu, uskom grlu na reci dugoj 1.200 kilometara, koja se nalazi između Visbadena i Koblenca i koja se smatra najvažnijom tačkom za navigatore koji procenjuju dubinu.

U vreme visoke inflacije, krize u globalnom lancu snabdevanja i gasne krize koja se nazire, nizak nivo Rajne je još jedna glavobolja za Nemačku. Energetske kompanije već upozoravaju na smanjenu proizvodnju u termoelektranama na ugalj zbog problema sa transportom uglja duž reka. Istraživači sa Instituta za svetsku ekonomiju u Kilu su 2020. rekli da bi mesec dana niske vode na Rajni umanjio oko jedan odsto nemačke industrijske proizvodnje.

– Budući da je saobraćaj Rajnom poremećen, a alternative kao što su železnica i putevi, sve skuplje, Nemačkoj i Švajcarskoj će biti teško da izgradi velike zalihe gasnog goriva i dizela pre nego što se temperature spuste – rekao je Džoš Folds, naftni analitičar u firmi „Fekst globar enerdži”.


Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Beogradjanin-Istrijan-Schwabenländle
Образложење је врло једноставно, у Србији речни саобраћај такорећи и не постоји, сем неког чамца.
Aluvial
pa da, da nije bilo tih epohalnih ulaganja u zadnje cetiri godine......lideri regiona
oaza
Kako to "u Srbiji se jos nekako plovi" a u protekla 3 dana se nasukala 3 broda. Jos ce neko da kaze da nizak vodostaj odozgo nece stici do nas jer smo neka oaza u "evropskoj Sahari"
.
ako je ovo pripremljeni ruski scenario gorivo za slučaj napada s trista km ..sta sledi Vladimire ?
Предраг
Odlično! Sada je idealno vreme za ulaganje u mini hidroelektrane

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.